تداوم واردات گوشت تا متعادل شدن قيمت‌ها


گروه اصناف: محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي گفت: تا زمان متعادل شدن قيمت‌ها، هيچگونه محدوديتي براي واردات گوشت به کشور با رعايت مقررات و موازين بهداشتي وجود ندارد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، محمود حجتي در نشست با رئيس و اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌اظهار کرد: به دليل نوسانات ارزي و قاچاق دام زنده از مرز‌هاي غربي و شرقي کشور، افزايش قيمت گوشت قرمز اتفاق افتاد که با تدابير انديشيده شده و افزايش ۲۴ درصدي حجم واردات اميدواريم قيمت اين کالا به تعادل برسد.

وي افزود: در حال حاضر گوشت وارداتي با نرخ تنظيم بازاري به صورت هدفمند در حال توزيع است و اين روند ادامه خواهد يافت. وزير جهاد کشاورزي، ارزش توليد غذا در کشور را سالانه ۸۰ ميليارد دلار عنوان کرد و گفت: براي اين ميزان توليد، سالانه ۱۰ ميليارد دلار نهاده‌هاي کشاورزي وارد کشور شده و حدود ۶ ميليارد دلار نيز صادرات داريم.

حجتي با اشاره به طرح‌هاي هشت گانه افزايش توليد محصولات راهبردي در بخش کشاورزي گفت:طرح ۱۰ ساله خوداتکايي ۷۰ درصدي در توليد روغن را در دستور کار داريم.

وي با بيان اينکه در سه سال اخير توليد کلزا در کشور ۶ برابر افزايش يافته است، يکي از دستاورد‌هاي بخش کشاورزي در سال‌هاي اخير را افزايش توليد شکر و رسيدن به آستانه خودکفايي در اين محصول عنوان کرد.

حجتي خاطرنشان کرد: تاکنون در سطح ۳۵۰ هزار هکتار در کشور‌هاي قزاقستان، روسيه و آذربايجان قرارداد‌هاي بلندمدت براي کشت فراسرزميني منعقد شده است.

در اين نشست، محمدرضا پورابراهيمي‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، هدف از برگزاري اين جلسه را ايجاد همکاري براي تامين و توزيع مناسب‌تر محصولات اساسي غذايي کشور عنوان کرد و گفت: در مديريت تامين و توزيع کالا‌هاي اساسي بايد منافع توليدکننده و مصرف کننده به صورت توامان توجه داشت. وي تصريح کرد: استفاده از سامانه‌هاي اطلاعاتي و الکترونيکي در توزيع محصولات اساسي موجب افزايش نظارت و کاهش هزينه‌ها خواهد شد.

  • قاچاق عامل گراني گوشت قرمز است؛ دامداران بي‌تقصيرند

در همين زمينه عليرضا عزيزاللهي مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران اعلام کرد که کمبود گوشت قرمز و قاچاق دام زنده از عوامل اصلي گراني گوشت قرمز است که البته هيچ ارتباطي به دامداران ندارد؛ چرا که دام زنده کالايي نيست که بتوان آن را نگه داشت و عرضه نکرد. وي افزود: البته در برخي مواقع ممکن است عرضه عشاير با توقفي کوتاه‌مدت مواجه شود که همواره عرضه از سوي آنها در زمان‌هاي مشخصي متوقف مي‌شود و به امسال و سال گذشته اختصاص ندارد.

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران ادامه داد: در زمينه توليد و تأمين گوشت قرمز محدوديت وجود دارد و در زمينه هر کالايي چنين محدوديتي وجود داشته باشد بازارش با مشکل مواجه شده و بهم مي‌ريزد. از دهه‌هاي گذشته مسئولان اعلام مي‌کردند که با توجه به محدوديت در توليد و تأمين گوشت قرمز، مردم را به سمت مصرف گوشت سفيد سوق دهيم اما مشاهده مي‌کنيد که با وجود رسيدن سرانه مصرف گوشت مرغ به ۲۹ کيلوگرم و ۵.۵ کيلوگرم براي گوشت ماهي، همچنان تقاضا براي گوشت قرمز کاسته نشده و مردم آن را با چيز ديگري جايگزين نکرده‌اند، چرا که هم‌اکنون سرانه مصرف گوشت قرمز بيشتر از ۱۱ کيلوگرم است.

عزيزاللهي با بيان اينکه کشور با توجه به افزايش جمعيت توان پاسخگويي به اين ميزان تقاضا در زمينه گوشت قرمز را ندارد، اظهار کرد: با واردات نيز نمي‌توان نياز بازار داخلي را پاسخ داد چرا که در همه دنيا تجارت گوشت قرمز بسيار سخت و محدود صورت مي‌گيرد، البته مسئولان در تلاشند تا بيشترين ميزان ممکن را وارد کنند اما همين کمبودهاست که بازار را با مشکل مواجه مي‌کند. وي همچنين به قاچاق دام زنده به عنوان يکي ديگر از عوامل گراني گوشت قرمز اشاره کرد و گفت: به سادگي نمي‌توان جلوي قاچاق را گرفت و امسال يکي از دلايل افزايش قيمت بي حد و اندازه گوشت قرمز، قاچاق دام زنده است که به اذعان بسياري از مسئولان پنج برابر سال گذشته شده است. البته با توجه به طولاني بودن مرزهاي آبي و خاکي، کنترل آن بسيار سخت و تقريباً ناممکن است چرا که ۲۰۰۰ کيلومتر مرز آبي و ۴۰۰۰ کيلومتر مرز خاکي در جنوب و غرب کشور داريم. مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران تصريح کرد: سخت بودن مبارزه با قاچاق کالا و ارز دليل اين نمي‌شود که با آن برخورد نشود و به زور اسلحه نمي‌شود جلوي آن را گرفت بلکه بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي کرد که قاچاق صرفه اقتصادي نداشته باشد.