مردم ناراضی هستند اما به دنبال خشونت هم نیستند در فضای دوقطبی حرف منطقی گوش شنوایی ندارد

علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی‌در مراسم جشن پیروزی انقلاب که به همت جمعی از اصلاح‌طلبان استان قم برگزار شد،‌ گفت: چیزی که در این روزها کمیاب است، امید و انگیزه است اما در شرایطی که همه نشسته‌اند، ما باید ایستاده باشیم، فضا را بسازیم و مدیریت کنیم. وی با بیان اینکه در شرایط کنونی رادیکالیسم در جامعه ما شکل گرفته است، اظهار داشت: صداوسیما و برخی از صاحبان تریبون می‌خواهند بگویند همه چیز خوب بوده و انقلاب اسلامی، کشور ایران را به همه ایده‌آل‌هایش رسانده است. از آن طرف هم عده‌‌ای که اصولا با اصل انقلاب مخالفند، عنوان کنند که همه این مسائل شعار بوده و هیچ دستاوردی برای انقلاب قائل نیستند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: دقیقا در این فضای دوقطبی افراط و تفریط، بیان حرف منطقی و واقع‌بینانه دشوار شده است.
شکوری‌راد با بیان اینکه صداوسیما گاهی تحریف هم در بیان تاریخ انقلاب به کار می‌برند، تصریح کرد: مثلا در بیان وقایع یک رویداد از تاریخ انقلاب، آدم‌های آن رویداد را عوض می‌کند که در یک مورد آقای‌هاشمی‌رفسنجانی را برداشته و شخص دیگری را معرفی کردند. دقیقا در همین فضای دفاع یکجانبه از انقلاب و آلوده با تحریف، از سوی دیگر طیف برانداز هم که از سال گذشته دور برداشته‌اند فضا را برای بیان مطالب خود بهتر می‌بینند.
وی افزود: ما اصلاح‌‌طلبان ضمن دفاع از اصل انقلاب وقایع را به صورت واقع‌بینانه مطرح می‌کنیم.


دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با تاکید بر اینکه عده‌‌ای به بهانه اینکه مردم چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند انقلاب را تخطئه می‌کنند در حالی که هیچ حادثه‌ای همانند انقلاب اسلامی‌ایران در تاریخ این کشور نبوده است که مردم را یکجا متحد کرده باشد، خاطرنشان کرد: از این منظر، انقلاب اسلامی‌یک انقلاب کاملا مردمی‌در تاریخ ایران و مردمی‌ترین انقلاب در کل جهان بوده است که نمی‌شود آن را از این منظر تخطئه کرد.
شکوری‌راد با بیان اینکه باید از گذشته درس بگیریم، به حوادث دیماه سال ۹۶ اشاره کرد و یادآور شد: حوادث دی ماه سال ۹۶ دو نکته بسیار مهم داشت؛ یکی اینکه بخشی از مردم واقعا ناراضی هستند و اتفاق دیگر آن، نپیوستن مردم به خشونت بود؛ یعنی اگرچه مردم ناراضی بودند اما وقتی که این نارضایتی‌ها به خشونت کشیده شد، کنار ایستادند و این نپیوستن مردم به خشونت درس بزرگ دوران اصلاحات برای جامعه ایران بود؛ از سال ۷۶ ما در مورد اصلاحات صحبت می‌کنیم و این موضوع واقعا فرهنگ‌سازی شده است.
وی با بیان اینکه از دی ماه سال ۹۶ کل شرکت‌کنندگان در اعتراضات حدود صد هزار نفر بود و بقیه مردم چون می‌گفتند در حرکت کور و بی‌هدف نباید شرکت کرد و از پیوستن به آن خودداری می‌کردند، عنوان کرد: این یک بلوغ سیاسی است که ارزشمند است و البته ۲۰ سال طول کشیده تا فرهنگ اصلاحات نهادینه شود. اگر امروز از بنده بپرسند که اصلاحات در چه وضعیتی است، بنده می‌گویم که اصلاحات حرکت رو به جلو خود را دارد و ادامه می‌دهد. البته گاهی این حرکت تند و گاهی آرام بوده است. اینکه اصلاح‌طلبان همچنان در صحنه سیاسی هستند و حرف می‌زنند نشان از بلوغ سیاسی‌شان است چراکه بسیار تلاش شد تا اصلاح‌طلبان کلا در صحنه نباشند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اتفاق سال ۹۲ و حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی اصولگرا یک بلوغ سیاسی است و کار درستی بود، عنوان کرد: قطعا تاریخ ایران قضاوت خواهد کرد و یک نمره ۲۰ برای این حرکت به اصلاح‌طلبان خواهد داد؛ در ۹۶ هم اصلاح‌طلبان بلوغ سیاسی خود را برای حمایت از روحانی اصولگرا نشان دادند و در مجموع در سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ گام‌های بزرگی برداشتیم که باید به آنها افتخار کنیم. البته حالا به مشکلاتی خورده‌ایم که باید با تدبیر با آنها برخورد شود؛ اما آنچه مسلم است اینکه قطعا ما خطا نکردیم و حمایت‌مان از آقای روحانی درست بود.
شکوری‌راد با بیان اینکه عده‌ای از اصلاح‌طلبان عنوان می‌کنند که در انتخابات سال آینده نباید شرکت کنیم، گفت: اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند تکلیف از ما هم ساقط می‌شود اما برای سال آینده نباید از الان نسخه پیچید. ما باید سعی کنیم مردم را امیدوار کنیم تا در انتخابات سال آینده شرکت کنند و نگاه مسئولانه به انتخابات داشته باشیم. تردید ندارم که آینده محتوم کشور بر اساس مطالبات اصلاح‌طلبانه مردم رقم خواهد خورد و اگرچه شاید دیر یا زود شود اما رقم خواهد خورد./ ایلنا