ماجرای گوشت‌ها‌ی بی‌صاحب در گمرک چیست؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد در بازار از وضعیت و شرایط اقتصادی کشور، گفت: دولت برای مقابله با این‌اندک کاسب نماها برنامه‌ها‌ی جدی را در حال اجرا دارد .
به گزارش ایرنا ، فرهاد دژپسند افزود: ارز چهارهزار و 200 تومانی که برای واردات گوشت اختصاص داده شد متاسفانه مورد سوءاستفاده برخی از این کاسب نماها قرار گرفت .
وی ادامه داد : این که 21 میلیون کیلو گوشت در گمرک مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، جای بسی تاسف است .
در همین خصوص مهرداد جمال ارونقی در باره" توضیحات وزیر اقتصاد درباره کانتینرهای گوشت بدون صاحب در گمرک" عنوان کرد: مطابق آمار اخذ شده از منطقه ویژه بندرشهیدرجایی در خصوص موجودی کانتینرهای یخچالی، در حال حاضر تعداد ۶١٩کانتینر گوشت در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی دپو شده است.


وی افزود: برابر آمار استخراج شده از سوی گمرک ایران، یک میلیون و ١۵۵هزار و ٨٨۶کیلوگرم از این محموله‌ها طی ١٩فقره اظهارنامه واردات قطعی به گمرک شهید رجایی اظهار شده و تشریفات این اظهارنامه‌ها در مسیر سبز و خارج از نوبت انجام و در مرحله صدور پروانه الکترونیکی یا خروج شبانه روزی از گمرک هستند.
جمال ارونقی تصریح کرد: با این وجود قسمت اعظم این محموله‌ها هنوز به گمرک اظهار نشده‌اند و دلیل این اقدام (عدم اظهار کالا به گمرک، انجام تشریفات گمرکی و خروج کالا) در دست بررسی است.
وی ادامه داد: طبق بررسی‌های اولیه صورت‌پذیرفته از سوی گمرک شهید رجایی و تماس با صاحبان کالا، مشکلات بانکی و یا عدم صدور قبض انبار، دلیل عدم اظهار کالا به گمرک عنوان شده است؛ این امر در حالی است که در جلسه میان گمرک ایران و بانک مرکزی، مرجع مذکور قویاً این موضوع را
رد کرده است.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اظهار کرد: از سوی دیگر همزمان با تخلیه کالا در اماکن متعلق به مرجع تحویل گیرنده (مانند سازمان منطقه ویژه بندر شهید رجایی) قبض انبار صادر می‌شود و علی الاصول، این مورد نیز نمی‌تواند از معاذیر مطروحه در این خصوص قلمداد شود. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: چنانچه صاحبان کالاهای مذکور مشکلاتی از جهت اظهار کالا به گمرک دارند به قید فوریت به گمرک شهید رجایی یا گمرک ایران مراجعه و مشکلات خود را عنوان کنند تا تدابیر لازم جهت اظهار این کالای اساسی به گمرک صورت پذیرفته و ترتیب انجام تشریفات گمرکی و ترخیص شبانه روزی کالا و متعاقب آن توزیع آن
در بازار فراهم شود.
جمال ارونقی خاطرنشان کرد: چنانچه صاحبان کالاهای مذکور مشکلاتی از جهت اظهار کالا به گمرک دارند به قید فوریت به گمرک شهید رجایی یا گمرک ایران مراجعه و مشکلات خود را عنوان کنند تا تدابیر لازم جهت اظهار این کالای اساسی به گمرک صورت پذیرفته و ترتیب انجام تشریفات گمرکی و ترخیص شبانه روزی کالا و متعاقب آن، توزیع آن در بازار فراهم شود.
وی ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص "بلاصاحب " یا "قاچاق" بودن این محموله‌ها چنین اظهارنظری نکرده است و به نظر می‌رسد این موضوع برداشت شخصی خبرنگار از مصاحبه صورت پذیرفته است که بدینوسیله تشریح و جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌شود.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران همچنین در ادامه ، در خصوص سوالی مبنی بر" ترخیص گوشت از چه زمانی شروع خواهد شد و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ " عنوان کرد: قسمت عمده این محموله‌ها به گمرک شهید رجایی اظهار نشده است، اما گمرک آمادگی کامل را دارد که در حداقل زمان ممکن تشریفات لازم را لحاظ و در حداقل زمان ممکن ترخیص کند.
جمال ارونقی با اشاره به این که فعالیت گمرک برای صدور اجازه خروج به صورت شبانه‌روزی خواهد بود، بیان کرد: گمرک آمادگی کامل دارد تا در حداقل زمان ممکن و در مسیر سبز، ۶٠٠ کانتینر گوشت را ترخیص کند.
وی در پایان گفت: مطابق گفته وزیر اقتصاد تازمانی که کالا به گمرک اظهار نشود، هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه گمرک نخواهد بود.