ارتقای 43 پله ای ایران در تولید شیلات


محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه توليد محصولات شيلاتي بعد از انقلاب 40 برابر رشد داشته است، گفت: صادرات محصولات شيلاتي از 11 ميليون دلار در سال 57 به 507 ميليون دلار در سال 96 رسيده است.

محمود حجتي در آئين معارفه رئيس جديد سازمان شيلات ايران با بيان اينکه توليد محصولات شيلاتي ايران پس از انقلاب اسلامي‌40 برابر رشد داشته است، اظهار داشت: توليدات شيلاتي کشور از 32 هزار تن در سال 57 به 1.2 ميليون تن در سال 96 افزايش يافته که اين دستاورد عظيم حاصل اهتمام و اقدامات بي نظير در حوزه شيلات کشور در 40 سال اخير است.

وي با تقدير از مديران و کارکنان سازمان شيلات،اين سازمان را چابک و بهره ور توصيف کرد و گفت: سازمان شيلات نقش موثري در افزايش توليد و درآمدزايي براي کشور داشته و عملکرد آن با موفقيت همراه بوده است.

وزير جهاد کشاورزي با اشاره به ارتقاي رتبه جهاني ايران در توليد محصولات شيلاتي خاطرنشان کرد: رتبه توليد شيلات کشور از حدود هفتادم جهان به رتبه بيست و هفتم رسيده است.

حجتي ادامه داد: در حالي که ساير کشورهاي جهان از دانش، تجربه و ابزار و امکانات بالاتري نسبت به ايران برخوردار بوده‌اند و در طول 40 سال اخير نيز در مسير رشد توليد خود حرکت مي‌کردند، اين دستاوردها حاصل شده است.

وي اقدامات شيلات ايران را مصداق بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي خدادادي انسان و طبيعت برشمرد و افزود: آبزي پروري دريايي، صيد در آب‌هاي عميق و دوردست و همچنين پرورش ميگو در آب‌هاي شور و مناطق کم برخوردار از جمله ظرفيت‌هاي طبيعي بوده که با اقدامات شيلات در اين دوره به فعليت رسيده است.

وزير جهاد کشاورزي اظهار داشت: بر اساس آمار فائو، ايران در حال حاضر رتبه نوزدهم آبزي پروري و رتبه بيست و هشتم صيد در جهان را در اختيار دارد و در پرورش ماهيان سردآبي (قزل آلا) در آب شيرين جايگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

حجتي ادامه داد: ايران در توليد صيد در منطقه خاورميانه رتبه نحست و در آبزي پروري در اين منطقه رتبه دوم را دارد و در صيد تون ماهيان در غرب اقيانوس هند در جايگاه اول است.

وي يادآور شد: صادرات محصولات شيلاتي از 11 ميليون دلار در سال 57 به 507 ميليون دلار در سال 96 رسيده است.

حجتي سرانه مصرف آبزيان در سال 57 را يک کيلوگرم عنوان کرد و افزود: سرانه مصرف آبزيان در سال 96 به 11.2 کيلوگرم ارتقا يافته است.

وزير جهاد کشاورزي گفت: پرورش ماهي در دريا در سال 57 تقريبا نزديک به صفر بوده که اين ميزان در سال 96 به بيش از 14 هزار تن رسيده است.

وزير جهاد کشاورزي دستاوردهاي بخش شيلات را حاصل تلاش و مشارکت دولت و مردم و از جمله افتخارات کشور و نظام دانست و بر ضرورت معرفي و اطلاع‌رساني اين دستاوردها تاکيد کرد.

حجتي با قدرداني از خدمات حسن صالحي رئيس سابق سازمان شيلات ايران، بخش عمده‌اي از موفقيت‌هاي شيلات را حاصل درايت و مديريت نامبرده در پنج سال گذشته عنوان و از تلاش‌هاي وي و همکاران سازمان شيلات تمجيد کرد.

  • پيش‌بيني توليد 5 تن خاويار پرورشي در سال جاري

همچنين در اين مراسم، رئيس سابق سازمان شيلات ايران گزارشي از اقدامات صورت گرفته ارائه کرد و گسترش صيد در آب‌هاي عميق و دور،توسعه صيد به روش رشته قلاب و آبزي پروري دريايي را از جمله مهمترين رويکردهاي اين سازمان برشمرد. صالحي خاطرنشان کرد: در پنج سال اخير،کارخانه‌هاي فرآوري و کنسروسازي به 550 واحد و صادرکنندگان به حدود 80 شرکت افزايش يافته است.

وي با پيش‌بيني توليد 5 تن خاويار پرورشي در سال جاري گفت: ميزان صادرات ميگو از 4900 تن در سال 91 به 28 هزار تن در سال 97 رسيده است. صالحي، سواحل مکران را از ظرفيت‌هاي کم نظير براي توسعه فعاليت‌هاي کشاورزي به ويژه آبزي پروري دريايي،پرورش ميگو و صنايع مرتبط دانست.

نبي اله خون ميرزايي رئيس جديد سازمان شيلات ايران نيز توسعه فعاليت‌هاي آبزي پروري و صيادي را از اولويت‌هاي اين سازمان اعلام کرد و افزود: با همکاري و هم افزايي بخش‌هاي تحقيقاتي و اجرايي ريل گذاري مناسبي براي انجام فعاليت‌هاي شيلاتي صورت گرفته است. روز گذشته طي حکمي‌از سوي وزير جهاد کشاورزي، نبي اله خون ميرزايي به سمت معاون وزير و رييس سازمان شيلات ايران منصوب شد.