آغاز فعالیت 200 هزار خادمیار رضوی در 31 استان

2000 کانون خادمیاری رضوی  در 31 استان کشور به‌صورت همزمان با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، معاونان و مدیران ارشد آستان قدس، تعدادی از مدیران استانی و جمعی از خادمیاران سراسر کشور به‌صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.
به گزارش «خراسان رضوی»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در آیین افتتاح رسمی بیش از دو هزار کانون خادمیاری در سراسر کشور که روز گذشته به‌صورت ویدئوکنفرانس در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن قدردانی از همه خادمیاران علی ابن موسی‌الرضا (ع) اظهار کرد: در دنیا بسیاری مدعی خدمت و خدمت‌رسانی هستند اما این خدمت با همه خدمت‌ها متفاوت است.
قدسیت این خدمت رسانی به خاطر امام رضا(ع) است
وی افزود: خدمت‌رسانی ماتریالیستی یا مادی و منفعت‌گرا، برای کسب منافع بیشتر، جذب نظر دیگران و تحکیم موقعیت خدمت‌رسانی‌ها انجام می‌شود. نگاه دیگری در خدمت‌رسانی وجود دارد که انسان گرایانه است؛ یعنی فرد برای آرامش خود خدمت‌رسانی می‌کند اما خادمیاری رضوی خدمتی است که در خانه کوچکی صورت می‌گیرد که به بزرگی همه عالم است و خدمتی است که با نام علی ابن موسی‌الرضا (ع) انجام می‌شود، قدسیت این خدمت به این دلیل است که با نام این امام همام مزین شده است.


تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروز خدمت‌رسانی موضوع موردبحث همه دنیاست، پزشکان بدون مرز، حقوق‌دانان بدون مرز، گروه‌ها و اقشار خدمت‌گزار؛ اما این جا محور خدمت، امام رضا (ع) است. در سیاست توسعه خدمت هم خادم و هم مخدوم مفهوم پیدا می‌کند. در کشور ما بسیاری نیازمند خدمت و بسیاری دیگر آماده خدمت هستند که ایجاد ارتباط این دو بخش در سراسر کشور را دفاتر آستان قدس رضوی بر عهده‌دارند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی گفت: خدمت در حوزه سلامت، امور فنی، کارهای فرهنگی و هنری و حوزه زنان و بانوان بخشی از این خدمت‌رسانی‌هاست. امروز هزاران خدمت در سراسر کشور به دست خادمیاران امام رضا (ع) انجام می‌شود و این خدمات به میلیون‌ها خدمت خواهد رسید و آن چه آن حضرت را شادمان می‌کند این است که اگر تبسمی بر لب بچه‌های یتیم می‌نشیند، خدماتی به آن‌ها داده یا خانه‌ای ترمیم می شود و کسی سلامتی‌اش را با کمک خادمیاران به دست می‌آورد، به خاطر علی ابن موسی‌الرضا (ع) است.
وی تصریح کرد: ممکن است هرکسی در گوشه و کنار خدماتی انجام دهد اما قدسی نباشد ولی ارزش این خدمت (خادمیاران) ناشی از ارتباط آن با قدسیت امام رضا (ع) است. شعار ما خدمت و رأفت است، رأفت در خانواده و بین مدیران و مردم و همه بلاد و روابط اجتماعی می‌تواند باعث دلدادگی‌ها شود.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آیین افتتاح دو هزار کانون خادمیاری در سراسر کشور گفت: دو هزار کانون با تخصص‌های مختلف در اقلیم‌ها و سرزمین‌های مختلف، حرکت اجتماعی منسجمی را شکل داده است و آهنگ خدمت را در کشور با نام امام رضا (ع) رقم می‌زنند. این آهنگ خدمت، بزرگ‌ترین کمک به مدیران و مسئولان کشور است که باید آن را ارج نهند و شکرگزار باشند که وجود امام رضا (ع) باعث شکل‌گیری آن خدمت‌ها شده است.
بهترین متخصص ها در این کانون ها هستند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: جریان خادمیاری و خدمت به مردم تحت لوای پرچم متبرک رضوی، می‎تواند تمدنی را به نام امام رضا(ع) رقم بزند و در راستا و از مقدمات شکل‌گیری «گام دوم انقلاب اسلامی» باشد.
وی با اشاره به برخی خدمات خادمیاران علی ابن موسی‌الرضا (ع) گفت: عرصه خدمت‌رسانی با نام امام رضا (ع) عرصه خودنمایی یک شخص نیست. عرصه‌ای است که مردم مخلصانه به میدان می‌آیند و محرومیت های اجتماعی در عرصه‌های مختلف را با نام امام رضا (ع) برطرف می‌کنند. مراکز مشاوره‌ای که در سراسر کشور به نام این امام همام دایر شده است، می‌تواند به کنترل آسیب‌های اجتماعی کمک کند. امروز بهترین متخصصان در همه حوزه‌ها در کانون‌های خادمیاری امام رضا (ع) فعال هستند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی افزود: امروز باوجود کانون‌های خادمیاران و مردم مخلص در سراسر کشور، نباید کسی در خانه‌اش غذا نداشته باشد و فرزندش نتواند به مدرسه برود یا محله‌ای مشکل بهداشتی داشته باشد، این مشکلات قابل‌رفع است. امروز همه نهادهای انقلاب اسلامی تحت لوای امام رضا (ع) همکاری خود را مضاعف کرده‌اند. کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، بسیج سازندگی و مجموعه‌های تبلیغی و فرهنگی تحت نظر امامان جمعه و ارکان دولتی اعم از استانداری‌ها، شهرداری‌ها، نیرو‌های مسلح و... با محوریت امام رضا (ع) همکاری خود را در این خدمت‌رسانی دوچندان کرده‌اند.
200 هزار خادمیار در عرصه خدمت رسانی
در این مراسم همچنین سید وحید موسویان دبیر امور استان‌های آستان قدس رضوی با بیان این که دو هزار کانون خادمیاری در 27 عرصه موضوعی تخصصی فعالیت دارند گفت: بیش از 200 هزار خادمیار در سامانه خادمیاری ثبت‌نام کرده‌اند و مراحل ثبت و جذب این خادمیاران توسط دفاتر ستادی در حال انجام است.
وی افزود: تحول بنیادین در الگوی خادمی امام رضا(ع) و گسترش عرصه خدمت از دیوارهای حرم به چارچوب جمهوری اسلامی ایران و باز شدن در‌های خادمیاری با تدبیر تولیت آستان قدس رضوی در سه سال گذشته، فصل نوینی را پیش روی دلدادگان خدمت قرار داده است. موسویان با بیان این که مرحله سازمان دهی و فعال سازی این خیل عظیم خادمیاران در سراسر کشور شکل گرفته است، تحقق این مهم و توسعه عرصه خادمیاری را حاصل همکاری بخش های مختلف آستان قدس با مدیریت مرکز خادمیاران دانست.
شایان ذکر است در این مراسم برخی از کانون‌های خادمیاری، یکی از فعالیت‌های خود در ۲۶ عرصه تعریف‌شده را تشریح کردند.