پس مدعی‌العموم برای چیست؟

از زمان بررسی برجام در مجلس مد شده است که هر وقت پای بررسی یک موضوع مهم در میان است، سیل انواع و اقسام پیام‌های تهدیدآمیز به سوی نماینده‌های مجلس سرازیر شود تا جایی که کم‌کم صبر آنها تمام شد و ماجرا بیخ پیدا کرد. آخرین موضوعاتی که باعث شد نماینده‌ها پیامک‌هایی حاوی توهین و تهدید دریافت کنند، بررسی لوایح چهارگانه پالرمو و طرح مقابله با کودک- همسری بود. بعضی از نماینده‌ها مثل محمدرضا بادامچی، طیبه سیاوشی، فاطمه حسینی و... حتی متن و تصاویر پیامک‌ها را در فضای مجازی منتشر کردند؛ اما تمام این کارها باعث نشد که فرستنده‌های پیامک‌ها کوتاه بیایند حتی بعضی از آنها مثل عضو سابق شورای شهر مشهد از این کار دفاع هم کرد و گفت که این روند ادامه خواهد داشت. همین موضوع هم واکنش تندتر نماینده‌های مجلس و بقیه مسئولان را به دنبال داشت. به همین دلیل هم خیلی‌ها انتظار داشتند که پلیس در مورد این ماجرا پاسخگو باشد اما سردار حسین رحیمی، رئیس‌پلیس تهران بزرگ در مورد این موضوع به یکی از خبرگزاری‌ها گفته: «در مواردی که شاکی خصوص وجود داشته باشد، قطعا پلیس به شکایات رسیدگی خواهد کرد.»
قبلا هم سردار کمال‌ هادیانفر، رئیس‌پلیس فتای ناجا گفته بود:   «در این خصوص چیزی به ما ارجاع نشده و پلیس هم این موضوع را شنیده است. تا جایی که من می‌دانم این است که از طریق مجلس چیزی به ما برای بررسی ارجاع نشده است.»
محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران، یکی از کسانی است که در زمان بررسی لوایح پالرمو در مجلس نسبت به دریافت پیامک‌های تهدیدآمیز شکایت داشت، او در مورد این‌که چرا کسی از نماینده‌ها درباره این موضوع به پلیس شکایت نکرده است، به «شهروند» می‌گوید: «پس نقش مدعی‌العموم برای چه تعریف شده؟» او ادامه می‌دهد: «واقعا من و بقیه نماینده‌ها فکر نمی‌کردیم که چنین موضوعی نیاز به شکایت شخصی دارد. البته این را بگویم که از وقتی لوایح از مجلس خارج شده و در دست مجمع است، دیگر پیامکی دریافت نکرده‌ایم؛ در روزهای بررسی لوایح در مجلس بعضی وقت‌ها در یک روز و یک ساعت 400 پیامک برای نماینده‌ها ارسال می‌شد تا جایی که استفاده از تلفن همراه واقعا سخت بود آن هم پیامک‌های حاوی توهین و تهدید، وضع تا جایی پیش رفت که در صحن علنی مجلس درباره این موضوع حرف زده شد و چهره‌های برجسته مجلس درباره توهینی که به مجلس می‌شد، هشدار دادند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسید که مقامات قضائی باید ورود می‌کردند.»
او می‌گوید: «همیشه در موارد مشابه مدعی‌العموم بدون شکایت شخصی ورود کرده چون این یک موضوع ملی است؛ موضوعی که شأن و جایگاه تصمیم‌گیری یکی از قوای سه‌گانه کشور را تهدید می‌کند، آیا این یک مسأله شخصی است که ما به خاطر آن به صورت شخصی شکایت کنیم؟»
بادامچی درنهایت تأکید کرد که این‌بار سعی می‌کند به نماینده‌ها خبر بدهد که اگر شأن و جایگاه مجلس تهدید شد حتما باید به صورت شخصی شکایت کنند.