آیت‌ا... مومن دارفانی را وداع‌گفت

آرمان: آیت‌ا... محمد مومن از فقهای شورای نگهبان و نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری عصر روز پنجشنبه، 2اسفند‌ماه دارفانی را وداع گفت. محمد دانش‌زاده قمی مشهور به محمد مؤمن، روحانی و فقیه ایرانی در سال ۱۳۱۶ در قم چشم به جهان گشود. او از مجتهدین معاصری بود که از اواسط دوره اول شورای نگهبان از سال 62 با حکم بنیانگذار کبیر انقلاب امام راحل به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب و تا پایان حیات خود در این شورا عضویت داشت. آیت‌ا... مومن و آخرین بار در ۲۵ تیر 92 با حکم مقام معظم رهبری در سمت خود به عنوان فقیه شورای نگهبان ابقا شد. از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های ایشان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی شامل مسئولیت انتخاب و اعزام قضات شرع دادگاه‌های انقلاب در سراسر کشور به دستور حضرت امام خمینی (ره)، ریاست دادگاه عالی انقلاب اسلامی، عضویت شورای عالی قضایی، عضویت در شورای نگهبان با حکم امام‌خمینی (ره) در سال ۱۳۶۲ و ابقا در آن مسئولیت با حکم مقام معظم رهبری، مدیریت حوزه علمیه قم و عضویت در شورای عالی سیاستگذاری حوزه علمیه قم از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۴ و نیز عضویت در دوره چهارم شورای عالی حوزه علمیه قم، نمایندگی در دوره اول و دوم مجلس خبرگان رهبری از طرف مردم سمنان و در دوره سوم به نمایندگی از مردم قم و ریاست مجمع فقه اهل‌بیت‌(ع) نام برد.
زمان برگزاری مراسم ختم
مراسم ختم آیت‌ا... محمد مؤمن قمی‌ـ عضو فقیه شورای نگهبان شنبه چهارم اسفندماه پس از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که پیکر مطهر ایشان ساعت ۱۰ صبح شنبه چهارم اسفند ماه از مسجد امام حسن عسگری قم به طرف حرم حضرت معصومه (س) تشییع می‌شود. همچنین نماینده ولی فقیه و استاندار قم هم با صدور پیامی مشترک در پی ارتحال عالم وارسته آیت‌ا...مؤمن شنبه را در قم عزای عمومی اعلام کردند.
پیام‌های تسلیت


در پی رحلت رحلت فقیه عالیقدر و مجاهد حضرت آیت‌ا...محمد مؤمن، مسئولان لشکری و کشوری پیام‌های تسلیتی به صورت جداگانه صادر کردند که در ادامه می‌خوانید. رئیس جمهور در پیامی رحلت فقیه عالیقدر و مجاهد حضرت آیت‌ا... محمد مؤمن، عضو فقید شورای نگهبان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت. متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی بدین شرح است: «رحلت فقیه عالیقدر و مجاهد حضرت آیت‌ا... محمد مؤمن، عضو فقید شورای نگهبان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید. این فقیه وارسته که از پرورش یافتگان مکتب امام خمینی (ره) و از مبارزان با حکومت ستمشاهی بود، ضمن تبلیغ و ترویج مستمر معارف دینی و تدریس آموزه‌ها و سیره عملی ائمه اطهار علیهم السلام، در به‌ثمر رسیدن نهضت اسلامی نقشی مؤثر ایفا کرد. اینجانب این ضایعه بزرگ را به محضر رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، مردم قدرشناس ایران اسلامی به‌ویژه مردم غیور استان قم و علاقه‌مندان و بیت شریف آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان، علوّ درجات و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.» همچنین رئیس قوه قضائیه با صدور پیامی رحلت آیت‌ا... محمد مؤمن را تسلیت گفت. متن کامل پیام تسلیت آیت‌ا... آملی لاریجانی بدین شرح است: «خبر ارتحال فقیه مجاهد حضرت آیت‌ا... آقای حاج شیخ محمد مؤمن موجب تأسف و تالم فراوان اینجانب گردید. این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد چه در دوران ستمشاهی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره یار و یاور حضرت امام راحل(ره) بودند و پس از ایشان نیز همواره در تبعیت از رهبر معظم انقلاب در سنگرهای مختلف از جمله شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، منشأ خدمات مؤثر و شایانی به نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند. این ضایعه مولمه را به محضر حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)،حوزه‌های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت حق ضمن آرزوی علو درجات؛ رحمت واسعه الهی را برای آن فقید سعید مسالت دارم.» رئیس مجلس شورای اسلامی هم در همین راستا پیام تسلیتی صادر کرد. در پیام علی لاریجانی آمده است: «ارتحال یار دیرین انقلاب، امام و رهبری، عالم مجاهد آیت‌ا... محمد مؤمن موجب تأثر گردید. ایشان از چهره‌های درخشان فقهی و حوزوی بودند که دروس دینی را نزد اساتید بزرگی همچون حضرت امام(ره)، علامه طباطبایی و آیت‌ا... مشکینی فرا گرفتند. ضمن عرض تسلیت ضایعه درگذشت این روحانی بزرگوار به رهبر معظم انقلاب، ملت شریف ایران، روحانیت و حوزه‌های محترم علمیه و بیت مکرم، برای روح بلند ایشان رحمت و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت می‌کنم.» آیت‌ا... سید حسن خمینی با صدور پیامی، درگذشت آیت‌ا... مومن را به فرزند ایشان حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مؤمن تسلیت گفت. متن پیام تسلیت ایشان در ادامه می‌آید: «جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای احمد مؤمن(دامت افاضاته)، خبر درگذشت والد ماجد، آیت‌ا... حاج شیخ محمد مؤمن(طاب ثراه) موجب تأثر و تأسف دوستداران ایشان شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه خدمت جنابعالی و همه بستگان، از خدای متعال برای ایشان غفران واسع و برای خانواده محترم، صبر و اجر مسألت دارم.»
در دفاع از خط اصیل ولایت مطلقه فقیه ثابت قدم بود
آیت‌ا... احمد جنتی دبیر شورای نگهیان هم در پی رحلت آیت‌ا...محمد مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری پیام تسلیتی صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: «این عالم پارسا در شکل‌گیری قوه قضائیه نقش مؤثری داشتند و عضو شورای عالی قضائی، عضو شورای عالی حوزه، عضو شورای بازنگری قانون اساسی و مدیر حوزه علمیه قم بودند و همواره در بزنگاه‌های مهم در دفاع از خط اصیل ولایت مطلقه فقیه ثابت قدم و جزو یاران با وفای نظام و مقام معظم رهبری بودند.اینجانب ضایعه مولمه درگذشت این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت شریف آن عالم فرزانه و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نمایم و برای آن فقید سعید آرزوی علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه حضرت حق مسالت دارم.» سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری،رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی ارتحال آیت‌ا... محمد مؤمن، عضو فقید شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت. علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل هم در پیامی آورد: این فقیه وارسته، عمر با برکت خویش را در راه اعتلا و تعالی نام بلند اسلام، آموزه‌های دینی و اسلامی، مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی سپری نمود و شاگردان و علاقه‌مندان فراوانی را از فیض وجودی و نورانیت خود بهره‌مند نمود» عباسعلی کدخدایی،سخنگوی شورای نگهبان نیز در یادداشتی با عنوان « برای او که مؤمن به انقلاب بود» آورد:«زندگی ایشان بسیار ساده‌تر از آنی بود که به تصویر کشیده شده است. هیچ‌گاه حقی را برای خود ادعا نمی‌کرد، با اینکه در تمام دوران مبارزه و پس از آن همه چیز خود را وقف انقلاب و اسلام کرد. روزهای آخر وقت ملاقاتی داشت با مقام معظم رهبری و خواسته جالبی داشت. در عتبات جوانی از ایشان درخواست دیدار با رهبری را کرده بود و آن روز حامل این درخواست برای مقام معظم رهبری بود. روح آن بزرگوار میهمان داماد شهید مدافع حرمش است. ان شاا... در جوار رحمت الهی وبا اولیا خدا محشور باشند.» محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و تعدادی از نمایندگان مجلس درگذشت آیت‌ا... مومن را تسلیت گفتند.