عدم وجود اراده در کوچک سازی

همزمان با افزایش مشکلات اقتصادی و کسری بودجه ارگان‌های دولتی و فرادولتی، امروز یکبار دیگر حذف برخی از بخش‌ها‌ و ارگان‌ها و به طور کل کوچک سازی مورد بحث قرار گرفته است. حال آنکه دولت خود تنها شامل قوه مجریه نیست بلکه دارای ابعاد و گستردگی زیادی است به همین دلیل هم در برخی از این ارگان‌ها‌ از منظر تجمع امکانات، افزیش نیروی انسانی و مصرف بودجه و هزینه‌ها‌ با انباشت بسیار زیادی روبرو هستیم. بخش عمده ای از این مسئله به ساخت قدرت در کشور بر می‌گردد. چراکه در ایران انتقال قدرت به دشواری صورت می‌گیرد. افرادی که از یک پست کنار می‌روند در پست‌ها‌ی دیگر مشغول به کار می‌شوند. حتی در نهادهای انتصابی که تحت تاثیر انتخاب و رای مردم نیستند و از قدرت بالایی برخوردارند به نحوی شاهد این وضعیت هستیم. این مسئله سبب می‌گردد
که گردش مدیران و افراد در یک حلقه بسته و تنها در داخل این مجموعه‌ها‌ صورت بگیرد. در حالی که به طور مثال وزیر و رئیس جمهور در کشورهای غربی بعداز پایان خدمت به امور معمولی و خصوصی خود مشغولند. اما در ایران مسئول بودن یک شغل محسوب می‌شود. فردی که در ایران مسئول می‌شود تصور می‌برد که تا پایان بازنشستگی اش همچنان باید مسئول باقی بماند. این مسائل نشان می‌دهد که هیچ همت و تمایلی برای کوچک سازی ارگان‌ها‌ی دولتی و فرا دولتی وجود ندارد. زیرا افراد در برخی از ارگان‌ها‌ همواره یک مسئولیت دارند و به هیچ روی دوست ندارند که آن مسئولیت کوچک باشد. علاوه بر این، وابستگی ایران به نفت و عدم وابستگی به مالیات خود منجر به این مهم شده است که همچنان شاهد تورم و فربه‌گی ارگان‌ها باشیم.
از این رو، تا زمانی که یک تغییر بنیادین در ساختار قدرت صورت نگیرد قطعا روز به روز شاهد متورم‌شدن ارگان‌ها‌ی دولتی و فرا دولتی خواهیم بود. امروز بخش عمده ای از مشکلات کشور در نهادهای موازی است. این نهادهای موازی در همه عرصه‌ها‌ی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد. حال آنکه وجود این نهادها به زیان کشوراست. زیرا اگر همه نهادها به طور یکسان نیاندیشند و یکسان حرکت نکنند به بروز مشکلات بسیاری می‌انجامد. در نهایت باید اذعان داشت آنچه که امروز منجر به تورم ارگان‌ها‌ شده است و هیچ مسئولی تلاشی در کوچک‌سازی آن نمی‌کند به این دلیل است که در ایران حضور درعرصه قدرت معمولا با رانت صورت می‌گیرد و حضور در برخی از این ارگان‌ها برای برخی دائمی است و این دائمی بودن خود اجازه نمی دهد که مدیران به سمت کوچک سازی حرکت کنند.