بازگشت بانک مرکزی به دوران سیف!

متاسفانه روابط عمومی بانک مرکزی در خواب عمیق بسر می‌برد و پاسخگوی رسانه‌های مستقل و مردمی نیست!
آفتاب یزد- گروه اقتصادی: بازار سکه و ارز این روزها لحظات پرتلاطمی را سپری می‌کند، به‌طوری که روز گذشته پس از ماه‌ها آرامش، شاهد تشکیل صف‌های خرید دلار مقابل صرافی‌ها در میدان فردوسی و حوالی آن بودیم. سکه نیز روز گذشته به جهش قیمت خارق‌العاده‌ای رسید و در یک روز 320 هزار تومان گران شد و به 5 میلیون تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که روز قبل از آن یعنی شنبه، بازار سکه حتی حاضر نشد به چراغ سبز گروه اقدام مالی در تمدید مهلت ایران روی خوش نشان دهد.
با این حال کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره علت التهاب طلا گفت: نوسانات و هیجانات نرخ ارز سبب شد تا قیمت سکه به حدود ۵ میلیون تومان افزایش یابد.
نکته جالب آنکه وی گفت : در حال حاضر و با فروکش کردن تقاضای خرید، قیمت به مرز 4میلیون و 900 رسیده است!


طی ماه‌های اخیر هماهنگی‌های لازم برای کنترل بازار سکه از سوی اتحادیه طلا و جواهر و بانک مرکزی برقرار بوده و اعلان کاهش قیمت‌های مداوم اعلامی از سوی این دو بخش با توافق یکدیگر صورت می‌گرفته است.

>بازگشت دلار به دوران سیف !
قیمت ارز نیز از اواسط هفته قبل رشد خود را آغاز کرد و در حالی که برخی رسانه‌ها غیرواقع بینانه از کاهشی شدن قیمت ارز خبر می‌دادند، بررسی‌های میدانی آفتاب یزد نشان داد که علایم جهش ارز نیز آغاز شده است. با وجود این هشدار، بانک مرکزی حاضر به جدی گرفتن این علامت نشد و طی روزهای بعد رسانه‌ها مجبور شدند نگرانی‌ها در خصوص بازار ارز را بازتاب دهند.
با این وصف، دلار در اواسط روز گذشته به حدود 14200 تومان رسید که این جهش عجیب در 3ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.
هفته گذشته، ارز با قیمت 13700 تومان شروع شد اما دلار و چند ارز دیگر به مراتب رام تر و سر به راه‌تر از سکه بودند چرا که با اعلام تصمیم گروه اقدام، این ارزها در روز شنبه با 500 تومان کاهش قیمت روبه‌رو شدند که عمر این کاهش چندان طولانی نبود چرا که در روز یکشنبه قیمت دلار ناگهان با جهش تقریبا 1000 تومانی روبه‌رو شد. همچنین یورو با افزایش قیمت خزنده به حدود 16هزار تومان رسید.
ناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که از مخالفان صددرصد واردات کالا و از طرفداران معطل گذاشتن مصوبات دولتی و بی توجهی به اقدامات عملی واقعی در حوزه صادرات و واردات است، چندی قبل گفته بود که افزایش قیمت دلار ناشی از مصوبه آزادی ورود ده‌ها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان است که موجب شد قیمت در هرات، سلیمانیه و دبی بالا بکشد !

>پیشتازی صرافها
صرافی‌ها که به شدت گوش به فرمان بانک مرکزی و بخشنامه‌های لحظه‌ای آن هستند، روز گذشته از پیشگامان گران کردن قیمت دلار بودند. بر اساس نرخ‌های درج شده در سامانه، قیمت اسکناس دلاری در صرافی‌های بانکی روز گذشته و در ساعت 11 صبح به طور میانگین ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده که نسبت به روز ماقبل آن یعنی شنبه رشدی قابل توجه را نشان داد به طوری که قیمت دلار نسبت به روز شنبه ۱۱۵۰ تومان افزایش داشت که طبعا از آنجا که قیمت خرده فروشی دلال‌ها همیشه چند درصد بالاتر از صرافی‌هاست، دلار در روز ناآرام خود در روز گذشته در نهایت به حوالی 14200 نزد دلالان رسید.
>توپ را به زمین دلال‌ها می‌اندازند!
رضا یوسفی کارشناس ارشد اقتصاد در خصوص اتفاقات جدید در بازار ارز به خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید: باید منتظر روزهای بعد بود تا ببینیم این واکنش غیرمنطقی تا به کجا ادامه می‌یابد.
وی تصریح کرد: چندی قبل بانک مرکزی تلاش کرده بود قیمت ارز را همپای قیمت‌ها در بازار آزاد کند به طوری که قیمت ارز در بازار آزاد با قیمت ارز مسافرتی تقریبا برابر شد اما به نظر می‌رسد کارشناسان بانک مرکزی تحلیل دقیقی از تحولات بازار ندارند و بعضا غافلگیر
می شوند.
یوسفی در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد دولت برای کسری بودجه‌اش متغیر دلار را دستکاری کرده باشد، گفت: البته یک احتمال هم می‌تواند این نکته ناگفته باشد که دستکاری و افزایش قیمت عمدی بوده تا دولت کسری بودجه خود را جبران کند که این بیشتر شایعاتی است که در بین مردم رواج دارد و نمی‌تواند مبنای کارشناسی
داشته باشد.
این کارشناس اقتصادی در توضیح بیشتر یادآور شد: ‌متاسفانه هیچ‌کس به این موضوع توجه نکرد که طی دو روز گذشته بودجه روی خوش به دولت نشان نداد و آنگونه که پیداست همه‌چیز مطابق میل دولت پیش نرفته است.
وی در خصوص نقش دلالان در بروز این وضعیت گفت: دلال‌ها متغیرهای ثابت اقتصاد ارزی کشور هستند و اگر آنها آنقدر ابتکار عمل داشته باشند که بتوانند هر زمان اراده کردند بازار را به هم بریزند باید پرسید چرا در 3 ماه گذشته نتوانستند این فضای آرام را خراب کنند؛ در نتیجه به نظر می‌رسد باید به دنبال علت‌های دیگری بود.
>سرمایه‌های سرگردان بازگشتند
سررسید سپرده‌های بانکی در اسفند ماه و حذف سود روز شمار یکی دیگر از دلایل التهاب در بازار ارز و سکه است. یوسفی در این خصوص گفت:‌ این روزها سرمایه‌ها به خاطر کاهش سود بانکی سرگردان تر شده‌اند و در موعد سررسید خود در اسفند ترجیح می‌دهند به ماوای دیرین خود یعنی سکه و ارز بازگردند.
وی علت تشکیل صف مقابل صرافی‌ها را نیز همین موضوع دانست و تصریح کرد:‌ البته استناد به دو عامل توهم توهم و توطئه یعنی " جنگ روانی " و نقش دلالان آدرس غلط‌های مناسبی هستند تا دلایل اصلی پوشیده باقی بمانند چرا که به نظر می‌رسد دلالان خرده پا اگر قرار بود کاری بکنند در این چند ماه انجام می‌دادند.

>بازی با بازار ارز خطرناک است
گرچه دولت به درآمد کافی برای اداره کشور نیاز دارد و این یک واقعیت مسلم است اما به باور کارشناسان رجوع دولتها به بازار ارز برای جبران کسری بودجه اقدامی بسیار خطرناک است که تجربه تابستان 97 را زنده می‌کند. بنا بر این به‌نظر می‌رسد دولت و بخصوص بانک مرکزی که در این چند ماه اعلامیه‌های ظفرمندانه در باب کنترل بازار ارز صادر می‌کردند باید مراقب باشند که تجربه سیف را تکرار نکنند گرچه این تجربه ممکن است درآمد شیرینی برای آنها به همراه داشته باشد اما این اتفاق در شرایط امروز اقتصاد ایران خطرناک تر از همیشه به نظر می‌رسد و ظاهرا بانک مرکزی در خوابی عمیق بسر می‌برد و روابط عمومی بانک مرکزی در خواب و یا تعطیل است و پاسخگوی رسانه‌های مردمی نمی‌باشد. هر چند آفتاب یزد حاضر نیست تیتر سفارشی برخلاف مصلحت مردم برای این مجموعه بزند.