«نمازجمعه» تریبونی که جوان‌تر می‌شود

شهروند| تریبون نماز جمعه جایگاه ویژه‌ای به لحاظ سیاسی-اجتماعی  در کشور دارد. در یک ‌سال گذشته به منظور جوانگرایی و نخبه‌گرایی، جابه‌جایی‌های بسیاری در میان ائمه جمعه سراسر کشور رخ داده است. در آخرین مورد هم در هفته گذشته  آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، امام‌جمعه زاهدان، در خطبه‌های نماز از مردم سیستان‌و‌بلوچستان خداحافظی کرد و علت آن را «تفکر زیبای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» مبنی بر جوانگرایی  اعلام کرد.
یکی از مهمترین تغییرات را هم باید انتصاب  حجت‌الاسلام شیخ محمدجواد حاج‌علی‌اکبری از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان امام‌جمعه موقت تهران دانست. انتشار این خبر در چند ماه گذشته در رسانه‌ها و فضای مجازی با استقبال کاربران مواجه شد.  گفتنی است، نمازجمعه ۱۴ دی امسال به امامت حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در مصلای امام‌خمینی‌(ره) اقامه شد. البته پیش از این انتصاب نیز آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در 18 مهر 1397 با صدور حکمی حجت‌الاسلام «الله نور کریمی تبار» را به‌ عنوان نماینده‌ ولی ‌فقیه در استان و امام جمعه‌ شهر ایلام منصوب کردند.
شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در چهارم مهر 1397 خورشیدی تصمیم به جابه‌جایی ائمه جمعه شهرستان‌های پلدختر و چگنی گرفت و در جریان آن حجت‌الاسلام «حسین‌زاده آملی» که پیشتر امام جمعه شهرستان چگنی بود به سمت امامت جمعه پلدختر منصوب و حجت‌الاسلام «محمد سوری» که قبلا در مسئولیت امام جمعه شهرستان پلدختر فعالیت داشت، به‌عنوان امام‌جمعه جدید چگنی برگزیده شد.
 پس از آن‌که آیت‌الله «اسدالله ایمانی» بعد از 10 ‌سال امامت جمعه شیراز در 17 اردیبهشت 1397 دار فانی را وداع گفت، آیت‌الله «لطف‌الله دژکام» در حکمی از طرف آیت‌الله خامنه‌ای در 27 اردیبهشت 1397 به‌ عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز برگزیده شد. امام‌جمعه شیراز در نخستین نشست خبری خویش پس از قبول مسئولیت با اشاره به این موضوع که بیان خبرهای کلیشه‌ای از نماز جمعه مخاطب ندارد، گفت: «تصور عامه شاید این باشد که امام‌جمعه هر چه بخواهد، همان می‌شود و حال آن‌که این تصور اشتباه را باید اصلاح کنیم و جای خدا و امام‌جمعه را عوض نکنیم .» این انتصاب در یک سال در شهرهای مختلف با رویکرد جوانگرایی ادامه پیدا کرد.
البته تغییرات در نمازجمعه را تنها نباید در جوان‌ترشدن ائمه جمعه خلاصه کرد. در نتیجه این جوان‌ترشدن، بسیاری از موضوعات مطرح‌شده در نماز جمعه نیز نسبت به گذشته به روزتر شد. برداشتن نرده‌های نماز جمعه، حمایت از فعالیت اجتماعی زنان، محیط ‌زیست، معیشت اقتصادی مردم و ورزش در یک‌ سال اخیر موضوعاتی هستند که با استقبال کاربران فضای مجازی روبه‌رو شده‌اند؛ به ‌طور مثال در آخرین نمونه آن امام‌جمعه بیله‌سوار، با دعوت از سخنران خانم به وعده‌اش مبنی بر «سخنرانی بانوان در تریبون نمازجمعه» عمل کرد، موضوعی که با استقبال بسیاری از کاربران فضای مجازی همراه شد.