نوشِ مرگ این‌بار در اهر

شهروند| موج دیگری از مسمومیت‌های الکلی از راه رسید. این‌بار نوبت شهروندان اهر بود که یکی پس از دیگری با علایم مسمومیت شدید راهی مراکز درمانی این شهر شوند. براساس اعلام مسئولان محلی تعداد این مسمومان تاکنون به 73 نفر رسیده است که حال سه نفر از آنها وخیم گزارش شده است، تعدادی هم در خطر نابینایی و از کارافتادگی کلیه و کبد قرار دارند. آنهایی که نیاز به اقدامات درمانی بیشتری داشتند، به تبریز اعزام شدند و مابقی هم در بیمارستان این شهر تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.
موج مراجعات از یکشنبه شب شروع شده است و پیش‌بینی می‌شود که طی چند روز آینده هم ادامه داشته باشد. حالت تهوع، سرگیجه، تاری دید، دوبینی و ضعف و بی‌حالی از علایم شایعی است که در همه مراجعه‌کنندگان دیده شده است؛ علایمی که این ماه‌ها برای بسیاری از پرسنل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور آشنا است. این‌بار هم پای مشروبات الکلی دست‌ساز در میان است. به گفته مسئولان درمانی این شهر مشروبات تقلبی و استفاده شهروندان اهری از آن دلیل اصلی بروز این موج جدید مسمومیت است. اوایل پاییز ‌سال جاری هم یک موج فراگیر مسمومیت الکلی در کشور جان خیلی‌ها را گرفت. موجی که از بندرعباس و چند شهر دیگر استان هرمزگان آغاز شد و بعد هم به مناطق مرکزی و حتی پایتخت، استان البرز و خراسان شمالی هم رسید. در آن ایام 96 نفر در سراسر کشور به دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز جانشان را از دست دادند،۱۷۰ نفر از به از کارافتادگی کلیه مبتلا  و 16 نفر هم برای همیشه نابینا شدند؛ اما قطعا این آمار همه قربانیان مصرف مشروبات تقلبی در کشور نیست. در سال‌های گذشته هم موج‌های فراگیر مختلفی جان خیلی‌ها را گرفته است و خیلی‌های دیگر را هم برای همیشه معلول و از کارافتاده کرده است.
حالا اما موج جدید مسمومیت الکلی از اهر سر برآورده است؛ از استان آذربایجان شرقی. مقامات محلی می‌گویند یکشنبه شب بود که نخستین مراجعات شروع شد و طی ساعتی به چند نفر رسید، رفته رفته به تعداد مسمومان افزوده شد و کار به جایی رسید که برخی افراد بدحال برای دریافت خدمات درمانی بیشتر به مرکز استان یعنی تبریز اعزام شدند. بابک یکی از همین مسمومان است؛ جوان 23 ساله‎ای که خودش می‌گوید همراه با پسرعموهایش نشستند و با هم خوردند: «نمی‌دانم این دفعه چی شد که من سرم گیج رفت، همه چیز را سفید می‌دیدم، بعد هم وقتی به خودم آمدم، دیدم که روی تخت بیمارستان هستم.» او ادامه می‌دهد: «رضا و حامد هم مثل من بستری شدند؛ البته خدا را شکر حالشان مساعد است. دکترها گفتند که خطر از سرمان گذشته است.» حامد هم تقریبا همین‌ها را می‌گوید: «راجع به مسمومیت الکلی شنیده بودم اما هیچ وقت فکر نمی‌کردم که این بلا سرم بیاید، خیلی ترسناک بود، وقتی صدای گنگ دکترها را بالای سرم می‌شنیدم،  فکر می‌کردم که دیگر کارم تمام است؛ اما وقتی به هوش آمدم، تازه فهمیدم که چه شانسی آوردم که زنده ماندم. چند نفر به تبریز منتقل شده‌اند و من خبر دارم که اصلا حالشان خوب نیست؛ شاید دوام نیاورند، از خدا می‌خواهم که کمکشان کند.»
 به گفته حجت پورفتحی، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز، تعداد مراجعان مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی در شهرستان اهر به 73 نفر افزایش یافته است.» او حال سه نفر از آنها را وخیم اعلام کرد و در این‌باره گفت: «28 نفر از مسموم‌شدگان به بیمارستان سینای تبریز منتقل شده‌اند، این افراد به اقدامات درمانی بیشتری نیاز داشتند که حال سه نفر از آنها اصلا رضایتبخش نیست.»
در همین حال محمدجواد حیدری، رئیس بیمارستان باقرالعلوم اهر، علت قطعی این مسمومیت‌ها را مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز اعلام کرد و گفت: «مراجعه‌کنندگان دچار مسمومیت متیلیک شده بودند و حال مساعدی نداشتند. علت این نوع از مسمومیت‌ها استفاده از مشروبات الکلی دست‌ساز و تقلبی است. استفاده از این الکل‌ها عوارض بسیار خطرناکی چون کوری چشم و از بین‌رفتن کلیه‌ها را به همراه دارد و میزان آسیب بستگی به مقدار مصرف و ورود سم به داخل بدن دارد.» او ادامه داد: «استفاده از مشروبات الکلی تقلبی حتی منجر به مرگ افراد نیز می‌شود. تعدادی از مراجعه‌کنندگان وضع مناسبی نداشتند و پس از انجام مراحل اولیه درمان اکنون تحت مراقبت‌های ثانویه درمانی قرار دارند. برخی از این افراد وضع وخیمی دارند؛ بر این اساس احتمال از دست ‌دادن بینایی و مرگ مسموم‌شدگان الکلی وجود دارد.» به گفته حیدری مسموم‌شدگان بین 19 تا 50‌ سال دارند و بیشتر آنها از اهالی یکی از روستاهای اطراف اهر هستند: «اظهارات بیماران و همراهان آنها نشان می‌دهد که مسمومیت افراد مربوط به مصرف مشروب در یک مراسم یا محل خاصی نبوده است.» حیدری با بیان این‌که برای مشخص‌شدن نوع سم، نمونه‌ها به مرکز آذربایجان ‌شرقی ارسال شده‌ است، اضافه کرد: «اگر استفاده‌کنندگان از این مشروبات الکلی دست‌ساز و تقلبی به هر دلیلی دچار عوارضی مانند تاری دید، سردرد، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری شدند، باید سریع به بیمارستان اهر مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرند.»