انتقاد و تمسخر نشست ترامپ با اون

گروه بین‌الملل: «دونالدترامپ» که در داخل آمریکا به دلیل اعترافات «مایکل کوهن» به شدت تحت فشار قرار دارد؛ نیاز به یک موفقیت در سیاست خارجی داشت اما عملا در هانوی (پایتخت ویتنام) شکست خورد. «کیم جونگ اون» که چهارشنبه وارد ویتنام شده بود، تا اواخر روز شنبه در هانوی می‌ماند اما ترامپ بلافاصله پس از شکست مذاکرات به آمریکا بازگشت. 
دیدارهای رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی در حقیقت دومین نشست سران دوکشور در نه ماه گذشته بود. در ابتدای کار، امیدها به این نشست زیاد بود تمام نگاه‌ها متوجه هانوی و هتل «متروپول سافیتل» هتل قدیمی برجای مانده از استعمار فرانسه بود، تنها سه هزار خبرنگار در مرکز رسانه ای شهر هانوی این رویداد مهم را پوشش می‌دادند.
همه چیز در روز نخست مذاکرات خوب پیش رفت آنطور که سران دو کشور ادعا می‌کردند روابط عالی است و هیچ مشکلی میان دو طرف وجود ندارد آنها پنج شنبه شب بعد از اینکه حدود 20 دقیقه تنها با حضور دو مترجم، به صورت چهره به چهره و خصوصی با یکدیگر صحبت کردند به همراه مشاورانشان در نشستی گروهی حضور پیدا کردند.
مذاکرات روز نخست چنان خوب پیش می‌رفت که کاخ سفید را به امضای توافق مشترک خوش بین کرده بود به طوری که خبرنگاران حاضر در مرکز رسانه‌ای هانوی اعلام کردند سران دو کشور روز پنجشنبه توافق نامه مشترک امضا می‌کنند آنها می‌گفتند اصلی ترین اختلاف روی نحوه نگارش این بیانیه است و اینکه طرفین باید درباره واژه‌ها و عبارات آن به توافق برسند.


با این حال از همان پنج شنبه شب و از زمانی که ترامپ پاسخ خبرنگاران در مورد «امکان اعلام پایان جنگ» را مبهم گذاشت نشانه‌های اختلاف خود را نشان داد، او گفته بود آنچه اهمیت دارد این است که یک توافق خوب صورت بگیرد و این بدان معنا نیست که این موضوع در یک یا دو روز اتفاق بیافتد ولی ما به سمت آن پیش می‌رویم.
در روز دوم مذاکرات نیز کیم و ترامپ به صورت مختصر و کوتاه به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند، دو طرف از یکدیگر تشکر کردند و از دوستی با هم سخن می‌گفتند، آنها بعد از یک نشست دو ساعته، قرار بود ضیافت نهار را با هم باشند اما ناگهان اعلام شد که کیم هتل محل برگزاری مذاکرات را به سمت هتل محل اقامت خود ترک کرده است؛ خبری که از نگاه رسانه‌ها، بیانگر این است که مذاکرات آنطور که انتظار می‌رود پیش نرفته است.
بازگشت زودهنگام ترامپ
کنفرانس خبری ترامپ هم که قرار بود ساعت 16 عصر به وقت محلی برگزار شود دو ساعت جلو افتاد ترامپ می‌خواست مذاکرات را نیمه کاره رها کند و خیلی زود به واشنگتن برگردد.به دنبال این شکست، کاخ سفید بیانیه ای صادر کرد در این بیانیه آمده بود دو رهبر درباره راه‌های گوناگونی برای پیشرفت در غیرهسته ای سازی و موضوعات اقتصادی گفت و گو کردند، این بار توافقی حاصل نشد اما تیم‌های این دو کشور مشتاق ملاقات در آینده هستند.
ترامپ در کنفرانس خبری خود گفت که آنها در اصل می‌خواستند که تحریم‌ها بطور کامل برداشته شود اما ما نمی‌توانستیم این کار را بکنیم، ما باید از این موضوع دوری می‌کردیم.
او افزود: گاهی لازم است از مذاکره خارج شد،‌ آنها خواسته‌های زیادی داشتند و به همین دلیل من تصمیم گرفتم که توافق نکنم چون معتقدم یک توافق بد بسیار بدتر از توافق نکردن است.
رئیس جمهوری آمریکا گفت اگر می‌خواستم، می‌توانستم امروز یک توافق را با رهبر کره‌شمالی امضا کنم اما حاضر نشدم یک توافق بد را امضا کنم.
تناقض کلامی طرفین
رئیس جمهوری آمریکا همچنین اضافه کرد که رهبر کره‌شمالی می‌گفت در ازای لغو تحریم‌ها تاسیسات هسته ای یانگ بیون را از بین خواهد برد.
این در حالی است که ری یونگ هو گفته است که کره‌شمالی تنها خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی شده و این پیشنهادی واقع بینانه برای آغاز فرایند خلع سلاح هسته‌ای بود.
ری یونگ هو اضافه کرده که خواست کره‌شمالی لغو تحریم‌های شورای امنیت در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بود، یعنی پنج قطعنامه از ۱۱ قطعنامه شورای امنیت که علیه پیونگ یانگ صادر شده است.
وزیر امور خارجه کره‌شمالی در خصوص پیشنهاد کشورش تصریح کرد: «این بزرگترین گام در جهت عاری‌سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای است که ما می‌توانیم بر اساس سطح فعلی اعتماد بین دو کشور برداریم.»
وی افزود: «خیلی سخت است که بگویم می‌شود پیشنهاد بهتری از آنچه که ما پیشنهاد کردیم ارائه کرد. چنین فرصتی ممکن است دیگر پیش نیاید. ما به یک گام اولیه برای عاری‌سازی هسته‌ای نیاز داریم. موضع اصولی ما هرگز تغییر نخواهد کرد، حتی اگر ایالات متحده به دنبال مذاکرات بیشتری باشد.»
چو سون هوویی، معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی، هم به خبرنگاران گفته است، آمریکا با نپذیرفتن پیشنهاد ما فرصتی را از دست داد که در هزار سال فقط یک بار پیش می‌آید.
موضع ملایم پیونگ یانگ
روزنامه رودونگ سینمون کره‌شمالی در گزارش خود درباره این دیدار نوشت: آنان تبادل نظر سازنده‌ای درباره ایجاد دورانی جدید برای پیشرفت روابط کره‌شمالی و آمریکا داشتند.
رسانه‌های دولتی کره‌شمالی اما به شکست این مذاکرات یا عدم توافق بر سر درخواست کره‌شمالی برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و درخواست واشنگتن برای توقف تمامی برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی نپرداختند.خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی نیز با لحنی ملایم نوشته است: کیم از ترامپ برای اقدامات مثبتش در راستای این دیدار و گفت‌وگوی موفقیت‌آمیز و سفر طولانی‌اش به ویتنام تشکر کرد و ضمن تعهد به برگزاری دیدار آینده با او خداحافظی کرد. رسانه‌ای چین که بزرگترین متحد کره‌شمالی است اما با اتخاذ رویکردی بی‌طرف، ضمن تعدیل شکست مذاکرات این دو کشور ارزیابی کردند که این مذاکرات همچنان با پیشرفت همراه بوده است.
رسانه‌های کره جنوبی نیز همچون چین دیدگاه مثبت‌تری نسبت به این مذاکرات نشان دادند و ابراز امیدواری کردند که با صرف زمان بیشتری برای مذاکرات میان این دو کشور، بتوان به توافق صلح دست یافت.
سیل انتقادات در واشنگتن
سیاستمداران آمریکایی به ویژه دموکرات‌ها از نوع تعامل ترامپ با اون به شدت خشمگین هستند. 
منتقدان می‌گویند که مذاکره با پیونگ یانگ ثمره ای نخواهد داشت و در عین حال جایگاه آمریکا را عرصه بین الملل مضحکه خواهد کرد. در کنار این انتقادات موضوع شهروند آمریکایی کشته شده توسط پیونگ یانگ هم برای خودش داستانی شده است. 
در یک جمع بندی می‌توان گفت که نه تنها پایان بی‌نتیجه دیدار رهبران آمریکا و کره‌شمالی به انتقادها نسبت به سیاست‌ ترامپ دامن زده است، بلکه اظهارات او درباره «اتو وارمبیر» نیز جنجال آفریده است. اتو وارمبیر دانشجوی آمریکایی بود که در کره‌شمالی به زندان افتاد و مدت کوتاهی پس از آزادی درگذشت. ترامپ در دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، عملا از کیم در پرونده مرگ این دانشجوی آمریکایی پشتیبانی کرده بود و همین موضوع دور جدیدی از انتقاد در آمریکا را برانگیخته است.
اظهارات ترامپ درباره مرگ این دانشجو جنجال برانگیخته است. به گفته ترامپ رهبر کره‌شمالی درباره مرگ وارمبیر به او گفته است: «که او [رهبر کره‌شمالی] هیچ اطلاعی درباره ماجرای وارمبیر نداشته است و من حرف او را قبول می‌کنم.» ترامپ در ادامه گفته است که کیم جونگ اون تنها پس از کشته شدن وارمبیر از موضوع مطلع شده است.
لازم به یادآوری است که وارمبیر در جریان سفر خود به کره‌شمالی در سال ۲۰۱۶ به اتهام دزدی یک پوستر تبلیغاتی به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود. اما پس از آن به دلایل ناروشنی در حبس دچار بیهوشی می‌شود. در ژوئن سال ۲۰۱۷ و تنها چند روز پس از آنکه او به آمریکا منتقل می‌شود، جان خود را از دست می‌دهد.
دادگاهی در آمریکا پس از بررسی شواهد به این نتیجه می‌رسد که علت مرگ این دانشجوی ۲۲ ساله شکنجه بوده است. این در حالی است که دولت کره‌شمالی اتهام هرگونه بدرفتاری با این دانشجوی آمریکایی را رد می‌‌کند و مدعی شده است که علت مرگ مسمومیت شدید غذایی او بوده است.
اظهارات ترامپ درباره ماجرای وارمبیر و اینکه او اظهارات کیم جونگ اون درباره علت مرگ این دانشجوی آمریکایی را باور کرده است، در آمریکا بحث‌برانگیز شده و انتقاد بسیاری را برانگیخته است. مارک وارنر، یکی از سناتورهای پرنفوذ حزب دموکرات با انتشار یک پست توییتری نوشته است: «البته که کیم درباره وارمبیر اطلاع داشته است.تنها کسی که این دروغ آشکار را باور کرده، رئيس جمهوری ایالات متحده آمریکا است.»
«آدام اسکیف» یکی از اعضای حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا اظهارات ترامپ درباره ماجرای وارمبیر را «مشمئز کننده» دانسته است. سناتور دیگر آمریکا، تیم کین نیز گفته است که ترامپ به جای آنکه کنار مردم آمریکا بایستد، کنار دیکتاتورها ایستاده است.
حتی «کوین مک‌کارتی» رئیس فراکسیون حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان نیز با لحنی تند از اظهارات ترامپ انتقاد کرده است.
او گفته است: «به باور من رهبر کره‌شمالی کسی نیست که ما از او به عنوان دوست یاد کنیم. ما همگی می‌دانیم چه بلایی بر سر اتو وارمبیر آمده است و ما به‌خوبی از کاری که این کشور [کره‌شمالی] کرده است، آگاه هستیم.»
لازم به یادآوری است که ترامپ در یک پست توییتری کیم جونگ اون را «دوست من» خطاب کرده بود.