تحریم «فعلا» تعطیل

شنیده‌ها حاکی از آن است که باشگاه ،جریمه سنگینی برای بازیکنان در نظر گرفته است
برخی از سرخ‌پوشان با وجود اینکه از بی‌پولی گله‌مندند، هفته گذشته خودروهای لوکسی را خریداری کرده‌اند
پس از سه روز اعتصاب، عدم حضور در هتل محل اقامت و تهدید به شرکت نکردن در بازی مقابل ذوب‌آهن، در پايان بازیکنان پرسپولیس راضی شدند که در تمرینات این تیم حضور پیدا کنند. این اتفاقات در حالی رخ داد که سرخ‌پوشان باید دوشنبه هفته‌آینده در برابر الوحده قرار بگیرند، تیمی که در بازی قبلی خود موفق شده الریان را با پنج گل در هم بکوبد و حال برای صعود نیاز به یک پیروزی در برابر پرسپولیس دارد، تیمی که این روزها به سادگی گل می‌خورد و حتی شایعاتی در زمینه کم‌کاری برخی از بازیکنان در فضای مجازی منتشر شده است.
اپیدمی اعتصاب


پرسپولیس نخستین تیمی نیست که بازیکنان آن در فصل جاری دست به اعتصاب زده و خواستار دریافت مطالبات مالی خود هستند. فولاد خوزستان، سیاه‌جامگان، نفت تهران، استقلال خوزستان و استقلال از جمله باشگاه‌هایی بودند که در مقاطعی از این فصل به خاطر اعتصاب بازیکنان تحت فشار قرار گرفتند. بحران مالی، بزرگ‌ترین مشکلی است که فوتبال ایران را دچار این چالش جدی کرده و باعث گرفتن تصمیماتی از این دست شده است، اما در اروپا چه خبر است؟ آیا در پیشرفته‌ترین باشگاه‌های دنیا و در اوج دوران ورشکستگی برخی از باشگاه‌های مطرح، بازیکنان دست به اعتصاب می‌زنند؟ باشگاه‌ و فدراسیون‌ها چه تدابیری برای حل مشکل ورشکستگی اندیشیده‌اند؟
تعادل درآمد و هزینه
بر اساس گزارشی که موسسه ارزیابی مالی «دلویت» در فصل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ منتشر کرد، باشگاه منچستریونایتد، ۴۶ درصد و منچستر سیتی، ۷ درصد بیشتر از کل در آمد خود را صرف پرداخت دستمزد بازیکنان کرده بودند. باشگاه چلسی نیز در فصل 2008 رقمی حدود ۱۷۴ میلیون پوند برای دستمزد بازیکنان پرداخته بود. همین موضوع سبب شد تا قوانینی اتخاذ شود که باشگاه‌های حاضر در لیگ دسته اول نیز مثل باشگاه‌های دسته دوم موظف شوند حداکثر تا ۶۰ درصد از درآمد سالانه خود را برای دستمزد بازیکنان هزینه کنند. همین موضوع سبب ایجاد تعادل بین درآمد و هزینه های باشگاه‎های فوتبال شد و آن‌ها را از ورطه نابودی نجات داد. هیچ‌کدام از مشکلات به وجودآمده برای باشگاه‌ها سبب اعتصاب بازیکنان یک تیم نشد، باشگاه‌ها قراردادهای خود را با ستاره‌ها به گونه‌ای منعقد می‌کنند که حتی یک جلسه غیبت در تمرینات سبب دوری آن‌ها از فوتبال خواهد شد. برای مثال در قرارداد کریس رونالدو آمده که او در صورت غیبت موجه (و نه غیرموجه) در تمرینات، سه ماه حق حضور در تمرینات تیمی را نخواهد داشت، در صورتی‌که در یک بازی شرکت نکند و یا در اردوهای تیم حاضر نشود، باشگاه رئال‌مادرید حق دارد او را از این تیم کنار گذاشته و غرامت سنگینی دریافت کند. همین موضوع سبب می‌شود تا فوق ستاره‌ای مثل رونالدو به خود اجازه ندهد که این باشگاه را با غیبت خود دچار چالش کند. در ایران اما تلاش مدیران برای جذب ستاره‌های نقل و انتقالات، سبب شده تا بندها و تبصره‌های عجیب و غریب در قرارداد آن‌ها گنجانده شده و دست بازیکن را برای اعتصاب، ایجاد درگیری و یا حاشیه‌سازی، بازنگه دارد. برای مثال در قرارداد بازیکنان پرسپولیس بندهای جالبی وجود دارد، در قرارداد بیشتر بازیکنان این تیم که رقم آن‌ها نزدیک به یک میلیارد است، سه بند دیده می‌شود که هر یک 10 درصد به قراردادشان اضافه می‌کند. یکی از این بندها در مورد قهرمانی پرسپولیس بود که با توجه به کسب این‌عنوان‌توسط‌سرخ‌پوشان، به بیشترقرارداد‌های آن‌ها 10 درصد اضافه شده است. بیشتر سرخ‌پوشان چنانچه در بیش از 70 درصد بازی‌های پرسپولیس به میدان می‌رفتند، 10 درصد دیگر به قرارداد‌های‌شان اضافه می‌شد و با توجه به اینکه برانکو بسیار کم دست به تغییر در ترکیب تیمش می‌زند، طبیعی است که این بند شامل حال بیشتر بازیکنان اصلی پرسپولیس‌خواهدشد. بند دیگر مربوط به عملکرد سرخ‌پوشان در لیگ قهرمانان‌آسیاست. در صورتی که پرسپولیس بتواند در جمع هشت تیم نهایی لیگ قهرمانان آسیا حاضر شود، 10 درصد دیگر به قرارداد بازیکنان این تیم اضافه خواهد شد. با توجه به همین تبصره‌های موجود، بازیکنان‌پرسپولیس مدعی‌اند 60درصد از قراردادشان را از باشگاه طلبکارند و به همین دلیل دست به اعتصاب زده‌اند.
بی‌پول‌های لوکس سوار!
«بی‌غیرت‌ها به دنبال 60 درصد حق و حقوق زن، بچه و خانواده خودشان‌هستند»، این بخشی از پیام مشترکی است که بازیکنان پرسپولیس در اینستاگرام خود منتشر کردند؛ هرچند که آن‌ها ساعاتی بعد ترجیح دادند این پست را حذف کنند اما این مظلوم‌نمایی سبب شد تا برخی از هواداران، تصاویری از برخی بازیکنان در فضای مجازی منتشر کرده و آن‌ها را به دروغگویی متهم کنند. این تصاویر شامل خودروهای لوکسی بود که برخی بازیکنان پرسپولیس از یک واسطه تهیه کرده بودند، همین موضوع سبب شد تا هواداران از خود بپرسند که بازیکنان در آستانه دیدار حساس مقابل الوحده، اعتصاب کرده‌اند که حق زن و بچه خود را بگیرند یا چک‌های خودروهای‌شان را پاس کنند؟ براساس شنیده‌ها، بیشتر بازیکنان پرسپولیس بیش از 70درصد مبالغ قرارداد خود را بدون در نظرگرفتن تبصره‌ها دریافت کرده‌اند، اتفاقی که به نوعی در فوتبال ایران بی‌سابقه است اما اعتصاب آن‌ها از سوی باشگاه بی‌جواب باقی نخواهد ماند. مدیران پرسپولیس تصمیم گرفته‌اند که جریمه‌های سنگینی را برای بازیکنان این تیم در نظر بگیرند تا آن‌ها پس از این جرات نکنند در بحرانی‌ترین زمان ممکن به اعتصاب یا تمرین نکردن فکر کنند. در اینکه دریافت این مبالغ حق بازیکنان است، شکی وجود ندارد؛ آن‌ها فوتبالیست هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند اما شاید بی‌تجربگی سبب شده تا بدترین زمان را برای نشان دادن اعتراض خود انتخاب کنند. جالب اینکه برخی از بزرگان پرسپولیس با بازیکنان صحبت کرده‌اند تا خود را درگیر حواشی نکنند و با تمرکز روی بازی‌های آینده اجازه بدهند که هواداران به مدیران پرسپولیس فشار آورده و باقیمانده قرارداد خود را دریافت کنند.
برنامه ویژه‌ای در راه است
مشکل هنوز پابرجاست، بازیکنان با وجود اینکه اعتصاب خود را شکسته و به تمرینات بازگشته‌اند اما هنوز به آنچه می‌خواستند دست نیافته‌اند، آن‌ها هم‌قسم شده‌اند که تا بازی مقابل الوحده، وارد مسائل حاشیه‌ای نشوند و تمرکز خود را به جای درصدهای باقیمانده از قراردادشان، روی بازی بگذارند تا پس از قطعی شدن صعود به سراغ مدیران باشگاه بروند. علی اکبر طاهری نیز در حال حاضر سعی می‌کند تا اختلافات بین بازیکنان و مدیران این تیم را بیش از پیش نکند اما پس از آخرین دیدار مرحله گروهی سرخ‌پوشان، برنامه ویژه‌ای برای اعتصاب کنندگان خواهد داشت. از طرفی شنیده‌ایم که مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان نیز در صحبت‌هایی خصوصی از این اقدام بازیکنان پرسپولیس گلایه کرده است، او به خوبی می‌داند که این اتفاقات در آستانه انتخابات، چه آسیبی به رضایت مردم از عملکرد این وزارتخانه می‌زند.