احتمال نفوذ به ليست اصلاح طلبان نزديك به صفر است

تهران شهر عجایب است، این موضوع را هرکسی که یک روز در این شهر مدیریت کرده است به خوبي می داند. مسائل مربوط به شهر تهران به دلیل پایتخت بودن آن و همچنین وجود ظرفیت‌های عظیم سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی که در دل خویش پنهان دارد، یکی از مهم ترین وپرچالش ترین مباحث کشور است. این روزها در حال و هوای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و در حالی که شهردار تهران نيز یکی از كانديداهاي رياست‌جمهوري‌است، ائتلاف های مختلفي در آن سوي رقابت‌هاي شهري در حال بررسی و بستن لیست مورد نظرشان برای ورود به شورای شهر تهران هستند. در همين حال با محمدحقانی، از شخصيت‌هاي اصلاح طلب شوراي شهر و رییس کمیته خدمات شهری ومحیط زیست اين شورا به گفت‌وگو نشسته و از مباحثی مربوط به شوراي شهر، صحبت کرده ایم. اين عضو شورا براي ما از نحوه عملکرد شورای چهارم، ابهامات و انتقاداتی که نسبت به عملکرد این شورا مطرح است و انتخاب 29 اردیبهشت سخن گفت كه در ادامه مشروح آن را پي مي‌گيريم.
آيادر اين سال‌ها شورا توانسته است به نقش اصلي خود به‌عنوان يك نهاد نظارتي بر مجموعه شهرداري عمل كند؟
«نظارت» اصلي‌ترين وظيفه شوراي شهر است كه متاسفانه در طي اين سال‌ها هيچ سازوكار مشخصي براي اين وظيفه نظارتي تعريف نشده و حتي ساختمان فعلي شوراي شهر نيز قرضي است. در حالي كه شوراي شهر بايد متكي به خود بوده و وابسته جايي نباشد.هر چند مديريت شهري و شوراها ، دوبال يك پرنده هستند و بايد در تعامل با يكديگر پرواز كنند ولي ما تنگنا‌ها و مشكلاتي را در اين دوران چهار ساله ديديم كه با ترتيبي، شوراي شهر تحت تاثير مديريت اجرايي شهري قرار گرفت و اين قابل قبول و تحمل نيست .تمام اين‌ مشكلات از آفت‌هاي همان مشخص نبودن سازوكار نظارتي شوراست.
شورای قبلی در بسياري از موارد نتوانست نقش نظارتی خود را کامل ایفا کند. شما معتقديدكه بخشی از اين مشكل به اين علت بوده است که شورا استقلال مالی نداشت؟


یکی به اين دليل بود كه شورا استقرار مالی نداشت ودليل ديگر نيز، اشکالاتی است که در خود قانون وجود دارد. براي مثال ذي‌حساب‌های ما كه وظيفه نظارت بر صورت‌هاي مالي شهرداري ها را دارند بايد توسط شهردار به مامعرفی شوند! اين ديگر چه ذی‌حسابی و اين چه ساختار نظارتي است؟ شهرداري نیروهایش را به‌عنوان ذي‌حساب می‌فرستد وحقوق و مزایاي‌شان را نيز از همان شهرداري مي‌گيرند و اين درست نيست و بايد حل شود.
در مسائلی مانند موضوع استخدام‌ها که در شورای‌شهر گذشته به‌وجود آمد، گفته شد که ريیس شورا از موضوع اطلاع‌داشته ولی این اطلاعات در اختیار اعضای شورا قرار نمی‌گرفته است! چگونه چنين موضوعي ممكن است؟ شما به‌عنوان عضو شورا گزارشي در اين خصوص نمي‌خواستيد؟
باید اين‌ مسائل را از خود ريیس شورا بپرسید كه چرا بدنه شورا را در جريان امور قرار نمي‌داده است. حتی گزارش‌هاي بازرس کل کشور که براي شورا می‌آمد در اختيار اعضاي شورا قرار نمي‌گرفت كه بتوانيم از طریق گزارش‌هاي کل کشور، برخي مسائل را پیگیری کنیم. اعضای محترم هیات ريیسه باید بدانندكه آن‌هاعضوي از شورا هستند و بنده و سايرنمايندگان مردم نيز یک عضو شورا. مهم‌ترين وظيفه هيات رييسه اين است كه جهت‌گيري طيف سياسي را در عملكردش دخالت ندهد.به خاطر دارم در دورانی که آقای مسجد جامعی ريیس شورا بودند، به گونه‌اي این ماجرا را مديريت مي‌كرد که گاهي تصميمات‌شان حتي به نفع طيف سياسي مقابل نيز بود. بنابراین ريیس شوار باید در نظر داشته باشند که همه این‌ها نماینده و منتخبین مردمند. همه به یک نسبت در مورد وضعیت شهر و شهرداری حق دارند ولي متاسفانه این نوع نگاه را در رياست شورای چهارم نداشتیم. البته فراموش نشود افرادی مانند دکتر حافظی بودند که به صورت مستقل کار خودشان را به درستي انجام می‌دادند.
چگونه مي‌شود در برابر اين نوع رفتارها ايستادگي كرد تا در شوراي پنجم ديگر شاهد اين وضعيت نباشيم؟
18 سال از عمر شوراها می‌گذرد ولي متاسفانه هنوز مانند طفلي خردسال بوده و مطابق با این 18 سال پیشرفت نکرده است. چون در کشور حزب قوي نداریم، مردم ناچارند به ليست‌هاي انتخاباتي اعتماد کنند. در دوره قبل شورای شهر، لیست‌ اصلاح طلبان بسيار تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفت ولی در اين دوره، آنان معیارها و شاخص‌هايي را براي بستن يك ليست كارآمد تعیین، ارزیابی و ارزش‌گذاری کردند که اميدواريم در اين دوره از شوراها، ليست اصلاح‌طلبان دچار آفت‌هايي اين‌چنيني نشود.
شما از اثرگذاري شورا صحبت مي‌كنيد ولي چرا شهردار تهران پس از فاجعه پلاسكو استيضاح نشد؟
استیضاح ،عدم استيضاح يا ساير تصميمات شورا، حاصل خروجی تصميمات 31 نفر است و با يك،دو يا 10 راي، شهردار استيضاح نمي‌شود و بايد براي آن به تجميع آرا مي‌رسيديم كه نرسيديم.
آيابرای انتخابات این دوره شورا ،لیست امید 2 داریم؟
اصلاح طلب‌ها لیستی مي‌دهند که جمع اعتدالگراها و اصلاح طلبان است.فراموش نشود امروز مردم نیاز به آرامش داشته و نیازي به شعر و شاعری ندارند. همه حرف می‌زنند و در پس پرده اقدام دیگری انجام می‌دهند. افرادي كه به تجميع نظر مي‌رسند قرار است تحت عنوان ليست«21+1» در اين دوره از شوراي اسلامي شركت كنند كه نشان دهنده 21 نفر كانديد شوراي شهر حامي آقاي روحاني است.
ساز وکار بستن ليست اصلاح طلبان چگونه است؟
اعتداليون و اطلاح طلبان چند ماه قبل گروهی را تشکیل دادند که بنده نيز در آن گروه حضور داشتم و قرار بر اين بود كه اين گروه معیارها و شاخص‌ها را براي بستن ليست تعیین کنند. جلساتي با مسئولیت آقايان نجفی، مسجد جامعی و حکیم پور تشكيل شد و به هر حال این شاخص‌ها درآمد و به شورای سیاست‌گذاری تحويل داده شد .بنابراين سياست‌ها، کمیته هایی تشکیل دادند و براساس آن شاخص ها و معیارهاي افراد به دور از گرایش های حزبی درآورده شد.
نمی‌خواهم بگویم انتخاب‌ها در گذشته غلط یا درست بوده است ولی این‌بار توجه مدیران رده بالا به لیست افزايش يافته‌است. ضمن اينكه انتظار نداشته باشيد همه افراد، هر 21 نفر لیست را قبول داشته باشند چون سلایق مختلف و کارکردها متفاوت است. اما به طور حتم مي‌گويم احتمال نفوذ در ليست، نزدیک به صفر است.