در نشست عملکرد سال 97 صندوق اعتباری هنر در پاسخ به «ابتکار» مطرح شد آموزش ضامن حفظ کارآفرینان هنر است، نه ما

گروه فرهنگ - دیروز، 13 اسفندماه، نشست اطلاع‌رسانی صندوق اعتباری هنر درباره عملکرد این صندوق و تشریح فعالیت‌هایش در سال 97 در باغ زیبا برگزار شد.
در ابتدای این نشست، سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن تبیین عملکرد این صندوق در بخش‌های مختلف با اشاره به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور در سال گذشته گفت: باتوجه به اتفاقات جاری در کشور پیش‌بینی می‌شد فعالیت‌های حوزه فرهنگ با رکود مواجه شود اما در سال ۹۷ در صندوق اعتباری هنر که وظیفه اصلی‌اش فعالیت‌های حمایتی از اصحاب فرهنگ و هنر است، نه‌تنها شاهد رکود نبودیم بلکه به نظر من بهترین سال صندوق در طول فعالیت کاری خودش بود.
او ادامه داد: بعد از یک دوره فراز و فرود در صندوق اعتباری هنر، زمان چیدن میوه و محصول این صندوق رسیده است. چند برنامه موفقیت ما را تشدید کرد و باعث شد که حضور ما در جمع هنرمندان به‌خصوص در شهرستان‌ها موثرتر باشد. اگر بخواهم از کلیدواژه‌ای به عنوان کاری که در سال 97 انجام دادیم استفاده کنیم، آن اعتمادسازی است. در سال ۹۷ ما هرآنچه با عنوان قول یا وعده به هنرمندی داده‌ایم شاید با تاخیر اما حتما انجام شده است.
سیدزاده با بیان چند سرفصل از عملکردهای این صندوق در سالی که گذشت به تبیین آن‌ها پرداخت و گفت: امسال ۵۵۰۰ نفر به جمع بیمه‌شدگان اضافه شدند. تنها در اسفندماه، دو هزار نفر از این افراد به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده‌اند. تفاوت این آمار نسبت دو سال پیش بیش از دو برابر شده و این در حالی است که بودجه ما در این مدت کاهش پیدا کرده است. در آینده می‌خواهیم کسانی را که در حوزه فرهنگ و هنر واقعا استحقاق بیمه شدن در بیمه اجتماعی را دارند، بیمه کنیم و این قول را برای سال 98 می‌دهیم.


او با بیان اینکه تلاش کردیم تا در سالی که گذشت توجه‌مان را به خارج از تهران معطوف کنیم، افزود: بخش بزرگ توجه ما در سال جاری به خارج از تهران بوده است. برهمین اساس به ۱۳ استان سفر طولانی کرده‌ایم و سعی براین بود که مستقیما با هنرمندان در تمام شهرستان‌ها ارتباط برقرار کنیم. نگاه به شهرستان‌ها یک اتفاق استراتژیک و برنامه رو‌ به آینده است. درواقع اینکه هرکدام از هنرمندان بتوانند در عرصه هنر به یک اسم بزرگ تبدیل شوند نشانگر آن است که ما کار خود را درست انجام داده‌ایم. ایجاد باور در استان‌ها برای پرداخت وام به هنرمندان یک موضوع غیرممکن برای شهرستان‌ها بود اما ما این کار را انجام داده و در سال ۹۷ حدود ۱۲ میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته این رقم دو‌ برابر شده است.
سیدزاده در توضیح طرح تکریم گفت: این طرح از ابتدای دوره‌ای که آغاز شده است به هنرمندان بالای ۶۰ سال دارای درجه یک هنری، مبالغی را به صورت ماهیانه تقدیم کرده است اما چون مبلغ آن ناچیز بود سعی کردیم این مبلغ را چهار برابر کنیم. این اتفاق با یک پالایش از لیست هنرمندان صورت گرفت؛ به این شکل که با غربال هنرمندانی که شرایط احراز را داشتند پرداخت ۴ برابری انجام دادیم زیرا بسیاری از هنرمندان ما فوت کرده یا در خارج از کشور حضور دارند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به بیمه درمان تکمیلی اشاره کرد و گفت: بیمه درمان تکمیلی از تیرماه امسال آغاز شد و‌ با شرکت بیمه سرمد قرارداد خود را منعقد کردیم که حرفه‌ای‌ترین خدمات را ارائه می‌دهد. به همین منظور هیچ هنرمندی از اعضای صندوق اعتباری هنر در سال۹۸ نگران هزینه‌های درمانی خود نباشد. البته این موضوع به هنرمندان مطرح خلاصه نمی‌شود بلکه شامل همه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه خواهد بود.
سیدزاده با اشاره به اقدامات صندوق اعتباری هنر در سال ۹۸ گفت: تا به امروز ۶۵ هزار نفر عضو صندوق اعتباری هنر شدند. از این میان ۴۲ هزار نفر بیمه شدند که ۲۲ هزار نفر آنها بیمه درمان تکمیلی نیز دارند. همچنین تسهیلات همه هنرمندان تا جایی که امکان داشته پرداخت شده است اما در سال۹۸ باید از ظرفیت این ۶۵ هزار عضو استفاده کنیم تا بتوانیم در پیدا کردن هنرمندان دیگری که عضو صندوق نیستند بهتر عمل کنیم.
در بخش دیگری از این نشست، منصور وحیدی‌فر، معاون اعضای صندوق هنر در پاسخ به سوالی درباره شائبه بدهکاری این صندوق به تامین اجتماعی گفت: بر اساس تفاهمنامه ما ۱۸ درصد از حداقل پایه حقوق را که شورای عالی کار هرساله اعلام می‌کند، برای بیمه در نظر می‌گیریم که از این ۱۸ درصد ۸ درصد توسط هنرمندان و ۱۰ درصد توسط صندوق پرداخت می‌شود. برای بازنشستگی نیز بر مبنای میانگین سنوات پرداخت حقوق انجام می‌شود. اگر در پروسه طولانی شدن صدور معرفی‌نامه‌ها مسئله‌ای به وجود آمده است به دلیل طولانی شدن شرایط احراز هنرمندان است. می‌دانیم که این اتفاق باید توسط نهادها و معاونت‌های مختلف فرهنگی-هنری به صندوق صورت بپذیرد تا ما نیز آنها را به تامین اجتماعی معرفی کنیم. این فرآیند معرفی به صندوق است که طولانی شده در غیر این صورت ما در کار معرفی با مشکلی مواجه نیستیم.
او افزود گفت: در حال حاضر ما هیچ بدهی به سازمان تامین اجتماعی نداریم. حق ماهیانه بیمه را به صورت منظم پرداخت کرده‌ایم و معوقه‌ای هم که صندوق به سازمان تامین اجتماعی بدهکار بود به صورت تقسیط در حال پرداخت است.
در بخش دیگری از نشست، فرزاد حیدری، معاون توسعه مدیریت و فناوری صندوق اعتباری در پاسخ به «ابتکار» درباره چگونگی ارائه تسهیلات کارآفرینی به بنگاه‌های کوچکی مثل کارآفرینان حوزه هنرهای تجسمی و صنایع دستی گفت: هدف صندوق اعتباری هنر، توزیع و توسعه عادلانه منابع و حمایت از تولید و عرضه آثار فرهنگی و پشتیبانی از طرح‌های اشتغال‌زا است. دقیقا اتفاقی که در حوزه تسهیلات کارآفرینی رخ می‌دهد، تقویت و حمایت از استعداد‌های گمنام است. در سفرهایی که دوستان من به شهرهای مختلف داشتند، کارگاه‌ها و آموزشگاه‌هایی یافت شده‌اند که با تقویت 30-40 میلیون تومان می‌شود آن‌ها را امیدوار کرد. کارآفرینی سخت نیست، وظیفه ما حمایت و سهولت اختصاص تسهیلات است. من پیشنهاد می‌کنم دوستانی که می‌خواهند در حوزه کارآفرینی فعالیت کنند، به مسائلی چون اقتصاد توجه لازم را داشته باشند و به سازمان‌های حمایتی مراجعه کنند و ببیند چه آموزش‌هایی دارند و ببینند چه تمهیداتی درباره هزینه‌کرد منابعی که در اختیارشان قرار دارد، بیندیشند تا در انتها آسیب نبینند. اگر دوستان از این منظر هم به صندوق مراجعه کنند، قسمت‌هایی وجود دارد که بر اساس تجارب کسب‌شده هدایت شوند اما در صورتی که این دوستان نخواهد علومی را که به آنها در ادامه حیات‌شان کمک می‌کند بیاموزند، ما ضامن سرپا نگهداشتن این کارگاه‌ها نیستیم بلکه ما در مسائلی در سهولت پرداخت و مسائلی که ختم به پرداخت می‌شود، اقدامات جدی انجام داده‌ایم که رشد حدود 500 درصدی در این بخش به دلیل همین سهولت بود.
در بخش دیگری از این نشست خبری، سیدزاده مدیرعامل صندوق در پاسخ به سوالی درباره سرانجام تاسیس صندوق بورسی سینما نیز گفت: ما با بنیاد سینمایی فارابی به این توافق رسیدیم که منابع این بنیاد برای حمایت از تولید آثار سینمایی از طریق صندوق و با دریافت وثیقه ملکی پرداخت شود تا درصورت عدم بازگشت آنها، منابع صندوق دچار مشکل نشود. بر همین اساس ۲۰ فیلم سینمایی مورد حمایت ما قرار گرفتند که فهرست آنها توسط بنیاد فارابی معرفی شده است. همچنین یک صندوق برای ارائه به سازمان بورس تعریف شده که با هزینه ۲۰ میلیارد تومان تاسیس می‌شود. این هزینه صرف ساخت تعداد مشخصی اثر سینمایی می‌شود که مشخصات و هزینه‌کرد پرداختی برای هرکدام از آنها مشخص است. این صندوق پس از ایجاد در بورس ارائه شده و هر فرد دارای کد بورسی می‌تواند سهام آن را خریداری و در تولید این آثار سینمایی مشارکت داشته باشد. در حال حاضر ما با سازمان بورس به توافق اصولی برای ارائه این صندوق رسیده‌ایم و امیدواریم پس از طی مراحل ثبت، از ابتدای سال آینده این صندوق در بورس تهران عرضه شود.
سایر اخبار این روزنامه
مدیران آبی تا چه اندازه بر توان بارورسازی برای حل مشکل آب تمرکز کرده‌اند؟ 20 سال بارورسازی ابرها جلال‌خو ‌ش چهره بانیان پنهان یک بیانیه « ابتکار» کشمکش‌های کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را بررسی می‌کند داریوش قنبری در گفت‌وگو با «ابتکار» از قانون ممنوعیت کاندیداتوری بیش از سه دوره متوالی می‌گوید در نشست عملکرد سال 97 صندوق اعتباری هنر در پاسخ به «ابتکار» مطرح شد آموزش ضامن حفظ کارآفرینان هنر است، نه ما «ابتکار» از مصوبات انتخاباتی نمایندگان مجلس گزارش می‏دهد «تجسس» کمتر در احوال کاندیداهای مجلس حواشی دومین جلسه دادگاه حسین هدایتی وقتی گردن هدایتی از مو هم نازک‌تر می‌شود رهبر انقلاب اسلامی: اقتصاد کشور را به بسته‌ اروپایی موکول نکنید معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: دولت با استانی‌شدن انتخابات مجلس موافق است ظریف در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور: اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند غیرقانونی است حواشی دومین جلسه دادگاه حسین هدایتی وقتی گردن هدایتی از مو هم نازک‌تر می‌شود