ايران ميانجي هند و پاكستان

آرمان: همزمان با سفر بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه به تهران بود که پس از ساعاتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پست «از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولان محترم در۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید»، در صفحه اینستاگرام خود، از استعفایش از وزارت امورخارجه خبرداد. البته ماجرا به همین‌جا ختم نشد و زمانی که عکس دیدار بشار اسد با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور با حضور سردار سلیمانی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت از قول وی منتشر شد که «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.» از این رو بسیاری عدم حضور ظریف در این دیدار را ناشی از ناهماهنگی در دفتر رئیس‌جمهور خواندند و عده‌ای دیگر به تکذیب ارتباط استعفای ظریف با حضور بشار اسد در تهران پرداختند. در نهایت مخالفت رئیس‌جمهور موجب شد ظریف به وزارت خارجه برگردد. این در حالی است که وزیر امورخارجه روز گذشته از دیدار با اسد در دمشق خبر داده و مقامات وزارت خارجه نیز از عدم اطلاع خود در مورد سفر رئیس‌جمهور سوریه به تهران پرده برداشتند.
در دمشق با اسد دیدار می‌کنم
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد که به زودی به دعوت رسمی دولت سوریه عازم دمشق شده و با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه دیدار می‌کند. ایرنا نوشت، شبکه تلویزیونی «الفرات» روز گذشته در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف به نقل از وی آورده است که بشار اسد از او برای سفر به دمشق دعوت به عمل آورده و وی به این دعوت پاسخ مثبت داده و به زودی عازم سوریه می‌شود. این شبکه تلویزیونی گفته است که به مناسبت سفر قریب‌الوقوع حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به عراق این مصاحبه اختصاصی را با ظریف انجام داده و به زودی مشروح آن را پخش می‌کند.
ظریف از سفر اسد خبر نداشت


سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برخی از برداشت‌های نادرست از سخنانش در مورد سفر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به تهران توضیحاتی ارائه کرد. بهرام قاسمی در خصوص برداشت نادرستی که از پاسخ وی به سوال خبرنگار یک خبرگزاری در نشست خبری روز دوشنبه‌اش با رسانه‌های داخلی و خارجی در مورد سفر بشار اسد به تهران ایجاد شده، گفت: منظور اینجانب از این جمله «آنهایی که باید در جریان سفر قرار می‌گرفتند، در جریان سفر بودند و برنامه خود را هم به‌خوبی انجام دادند»، در واقع اشاره به یک واقعیت تلخ در این ماجرا بود که تعداد معدودی بجز وزیر امور خارجه می‌توانستند از آن اطلاع داشته باشند و وزارت امور خارجه در هیچ سطحی از آن اطلاع نداشت و این بی‌اطلاعی تا پایان سفر حفظ شد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: یکی از دلایل استعفای دکتر ظریف این نوع از ناهماهنگی‌ها با وزارت‌ امور خارجه بوده و همانگونه که قبلا هم اعلام شده موضوع استعفای وزیر محترم یک موضوع شخصی و فردی نبوده و نیست و هدف و نیت از آن تلاشی مثبت برای ارتقا و بازگرداندن وزارت امورخارجه و دستگاه دیپلماسی کشور به جایگاه اصلی خود بوده است.
به دلایل امنیتی
رئیس شورای راهبردی روابط‌ خارجی در دیدار هیاتی از اندیشکده فرانسوی مونتین درباره موضوع سوریه اظهار داشت: با وجود برخی اختلاف‌نظرها بین ایران، روسیه و ترکیه، سه کشور منافع مشترکی در ایجاد ثبات و امنیت در سوریه دارند و رایزنی‌های بین سه کشور در این خصوص مفید و سازنده بوده است. کمال خرازی با تاکید بر اینکه همه کشورها باید هدف ایجاد ثبات و آرامش را در سوریه پیگیری کنند، گفت: نیروهای خارجی که بدون هماهنگی با دولت سوریه در این کشور حضور دارند، باید هر چه سریع‌تر خاک سوریه را ترک کنند. وی ایجاد بحران در سوریه را در راستای منافع رژیم صهیونیستی خواند و در ارتباط با چرایی سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به ایران بدون اعلام قبلی اظهار کرد: به دلیل رعایت مسائل امنیتی، این سفر بدون اعلام قبلی انجام گرفت. خرازی با اشاره به اینکه ملت سوریه به شدت از تروریسم ضربه خورده است، تاکید کرد: ملت سوریه از اسد برای ایجاد آرامش و همچنین مقابله با تروریسم حمایت می‌کند. وی تصریح کرد: تحلیل دولت‌های اروپایی از تحولات در سوریه و دیدگاه ملت سوریه واقع‌بینانه نیست.