انگلیس؛ تجارت مرگ در یمن

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سفر غیرمنتظره جری هانت وزیر خارجه انگلیس به یمن و دیدار با دارودسته منصور هادی رئیس‌جمهور مخلوع و فراری یمن اعتراضات شدیدی را در پی داشته است. سخنگوی رسمی دولت نجات ملی یمن ضمن تشریح برخی مسائل پشت پرده خاطرنشان ساخت این سفر نشانگر نقش انگلیس در اشغال خاک یمن توسط متجاوزان موسوم به ائتلاف سعودی است و از پیامدهای اجلاس ناکام ورشو محسوب می‌شود که در حاشیه آن توافق شد برای نجات کشورهای عضو ائتلاف سعودی از باتلاق جنگ یمن، تلاشهای فشرده‌ای صورت گیرد.
جرمی هانت در جریان سفرش یادآور شد این آخرین فرصت برای برقراری صلح و آشتی در یمن است، ولی نگفت که آخرین فرصت برای کدام طرف را در جنگ بیهوده یمن مدنظر دارد و از آن سخن می‌گوید.
واقعیت این است که نیروهای مقاومت و ارتش یمن بارها با حسن نیت برای مذاکره و آتش بس تلاش کرده‌اند ولی هر بار توسط ائتلاف بدنام سعودی، آتش بس نقض شده و حملات وحشیانه زمینی، هوائی و دریائی با شدت بیشتر و در مقیاسی وسیع‌تر ادامه یافته است. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که انگلیس در جنگ یمن بی‌طرف نیست و از یکسو مستشاران نظامی انگلیس در اتاق جنگ ائتلاف در جنگ یمن به همراه مستشاران آمریکائی و اسرائیلی حضوری فعال دارند و تمامی جنایات جنگی ائتلاف با توصیه و تاکید مستشاران انگلیسی عملیاتی می‌شود و از سوی دیگر انگلیس با برپائی پل هوائی به فروش و انتقال جنگ‌افزارهای بیشتر برای ائتلاف سعودی سرگرم است.


با آنکه دولت ترزامی برای توقف فروش و تامین هرگونه سلاح جنگی به عربستان و سایر اعضای ائتلاف تحت فشار داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است ولی انگلیس با توجه به ضعف شدید اقتصادی ناشی از عوارض برگزیت، امیدوار است با فروش اسلحه به قارونهای نفتی عرب، در مقیاس وسیعی بتواند کسری موازنه پرداختهای خود را جبران کند و از ورشکستگی کامل نجات یابد.
بدین ترتیب انگلیس با تجارت مرگ درصدد گذار از وضعیت اقتصادی وخیم کنونی است و برای ارسال جنگ افزار بیشتر به دربارهای فاسد عربی چراغ سبز داده است.
اگرچه وزیر خارجه انگلیس در همین سفر برای توافقنامه ژنو در جهت برقراری آتش بس در بندر الحدیده آرزوی موفقیت کرد ولی در عین حال انگلیس به مستشاران خود در اتاق جنگ یمن دستور داده که برای به زانو در آوردن ارتش و نیروهای مقاومت یمن از هر فرصتی بهره گیری کنند.
جای تعجب است که جرمی هانت چنین سخن دیرهنگامی را در جریان سفر به منطقه به زبان آورده درحالی که اطلاعات مرتبط حدود چهار سال است که در اختیار مقامات لندن بوده است. اینکه یمن به صلح و آرامش نیاز دارد و راهکار حل و فصل مسائل یمن از طریق نظامی نیست و باید از طریق مذاکرات یمنی – یمنی برای آتش بس، صلح و آرامش در یمن اقدام شود، واقعیت بزرگی است اما تازگی ندارد و از ابتدا نیز روشن بود که توسل به جنایات جنگی ائتلاف سعودی نمی‌تواند گرهی از مشکلات ائتلاف را بگشاید و یک ملت سلحشور و قهرمان را سرکوب و تسلیم سازد.
کارنامه سیاه ائتلاف سعودی و حامیانش روی تاریخ را هم سیاه کرده است. قریب 20 میلیون نفر از قحطی، گرسنگی و سوءتغذیه در یمن رنج می‌برند. تقریباً بدون استثنا تمامی مرزهای یمن در محاصره شدید زمینی، دریائی و هوائی قرار دارد. ائتلاف با حملات وحشیانه تمامی زیرساختها، منابع آب، مدارس، بیمارستانها و مراکز تولید برق را نابود کرده است. انواع بیماریهای واگیر از جمله وبا و تیفوئید روزانه از مردم مظلوم یمن به ویژه کودکان، زنان و افراد سالخورده قربانی می‌گیرند، اما بن سلمان و حامیانش همچنان به شرارت ادامه می‌دهند. ائتلاف امیدوار بود هر آنچه از طریق جنگ و جنایت قادر به کسب آن نبود، از طریق مذاکره و اعمال فشارهای همه جانبه در ژنو به دست آورد. حتی سفر نماینده سازمان ملل و حضورش در بندر الحدیده هم نتوانست اهداف شوم سعودی‌ها را تامین کند. اکنون جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس با دوره گردی در منطقه امیدوار است بتواند کمکی به ائتلاف سعودی کند و خواسته‌های نامشروع آنها را پیگیری نماید. این، نشان می‌دهد لندن به دلارهای نفتی عربستان و سایر رژیم‌های فاسد عرب هم گوشه چشمی دارد و برای دریافت سهمی بیشتر از دلارهای نفتی ارتجاع عرب وسوسه شده است، چیزی که در پرتو آن تظاهر به صلح طلبی انگلیسی‌های شرور، کاملاً رنگ می‌بازد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر امور اقتصاد و دارایی: صادرات غیر نفتی طی 11 ماهه امسال به 40 میلیارد دلار رسید مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در گفتگوی تفصیلی با «انتخاب»: انجمن حجتیه وارد سیاست شده و با مخالفان دولت همراهی می‌کند این یک خطر جدی است اعتراف تلویزیون رژیم صهیونیستی به قدرت سیدحسن نصرالله رد درخواست سازش طلبانه عربستان، امارات و مصر در اجلاس اردن روسیه، آمریکا را به استقرار موشک‌های دوربرد تهدید کرد انگلیس؛ تجارت مرگ در یمن اف‌ای‌تی‌اف و مواجهه با موافقانی که امروز مخالف شده‌اند در سفر وزیر نیرو به خوزستان انجام شد؛ آغاز عملیات اجرایی 3 طرح در بخش آب و برق خوزستان سازوکارمالی اروپا محور دیدار هیات انگلیسی با مقام‌های بانک مرکزی معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری: محصولات سلول‌های بنیادی وارد چرخه تولید شد معاون وزیر بهداشت: سالانه 1200 پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌شود وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پنج هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی به بهداشت تسویه شد تداوم ریزش نرخ ارزهای عمده در بازار روسیه بازگشت آمریکا به برجام را عاقلانه دانست دستور رئیس‌جمهور برای رهاسازی آب به زاینده رود در اصفهان طی ایام نوروز