در سفر وزیر نیرو به خوزستان انجام شد؛ آغاز عملیات اجرایی 3 طرح در بخش آب و برق خوزستان

رضا اردکانیان وزیر نیرو روز گذشته به منظور آغاز عملیات اجرایی سه طرح سد تراز لالی، نیروگاه سیکل ترکیبی رامهرمز ونیروگاه سیکل ترکیبی شهدای ویس به خوزستان سفر کرد.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی سد تراز لالی به عنوان اولین سد مخزنی بتنی غلتکی(RCC) استان خوزستان و طرح میان مدت آبرسانی به شهر و روستاهای تابعه این شهرستان، با حضور وزیر نیرو آغاز شد.
این طرح روی رودخانه هرکش(شاخه فرعی رودخانه شور)، با هدف کنترل سیلاب و تامین آب مورد نیاز برای شرب، کشاورزی، محیط‌زیست و توسعه گردشگری شهرستان لالی ساخته می‌شود.
حوضه آبریز این سد با دبی متوسط 2.6 متر مربع بر ثانیه رودخانه کارون است و ارتفاع تاج سد 350 متر اعلام شده است.


همچنین حجم مخزن در تراز نرمال 38 میلیون متر مکعب تعیین شده و سیستم انحراف آن از نوع کالورت است که دارای 2 دهانه خواهد بود.در کنار اجرای این طرح، راه دسترسی جایگزین از نوع فرعی درجه 2 کوهستانی به طول هشت کیلومتر و عرض جاده با شانه کشی 7.3 تا 9 متر ساخته می‌شود.با اجرای این طرح سالانه 13.2 گیگاوات ساعت برق تولید و به شبکه سراسری تحویل می‌شود.
همچنین کار اجرای طرح احداث تاسیسات تامین و انتقال شبکه آبیاری و زهکشی دشت لالی استان خوزستان در آیینی با حضور وزیر نیرو آغاز شد.
رضا اردکانیان پس از کلنگ زنی سد مخزنی تراز از مراحل آغاز ساخت طرح تاسیسات تامین و انتقال آب شبکه آبیاری و زهکشی دشت لالی دیدن کرد.
هدف از اجرای این طرح، تامین و انتقال حدود 450 لیتر در ثانیه آب برای آبیاری 650 هکتار از زمین‌های کشاورزی پیرامون شهر لالی است.
محل تامین آب این پروژه رودخانه تراز و موقعیت آبگیر آن حدود 4.5 کیلومتری شمال شرقی لالی است و شبکه فرعی آبیاری این زمین‌ها به روش آبیاری تحت فشار بوده که 668 بهره بردار دارد و توسط جهاد نصر آغاز شد.
سامانه تامین آب این پروژه، سازه آبگیر و ایستگاه پمپاژ اولیه با دبی 460 لیتر بر ثانیه به همراه ایستگاه پمپاژ ثانویه شامل 2 مخزن بتنی با ظرفیت 2 هزار و 500 متر مکعب است.
براساس برنامه زمان بندی سازمان آب و برق خوزستان، طرح ساخت تاسیسات تامین و انتقال آب شبکه آبیاری و زهکشی دشت لالی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
همچنین آغاز عملیات آماده‌سازی زیر ساخت‌های طرح نیروگاه سیکل ترکیبی ساینا رامهرمز با ظرفیت 615 مگاوات از دیگر برنامه‌های رضا اردکانیان وزیر نیرو بود.
نیروگاه سیکل ترکیبی ساینا رامهرمز از نوع راندمان بالا بوده و شامل یک واحد گاز به ظرفیت 410 مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت 205 مگاوات خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود تا اواخر سال 1400 به شبکه سراسری متصل شود.این نیروگاه قرار است به توربین‌های نسل جدید مجهز شود.
راندمان بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی رامهرمز 2.42 درصد بوده که این راندمان با بخش بخار و در شرایط ایزو به 62 درصد نیز می‌رسد.اعتبار ساخت این نیروگاه بیش از 350 میلیون یورو برآورد شده و قرار است سرمایه لازم از طریق منابع مالی خارجی تامین شود.هدف از ساخت این نیروگاه تامین برق مطمئن و پایدار شبکه سراسری در کشور به خصوص استان خوزستان است.
عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای ویس هم به ظرفیت کل 906 مگاوات در مجاورت نیروگاه رامین درشهر ویس ازتوابع شهرستان باوی با حضور وزیر نیرو آغاز شد.
وزیر نیرو در آیین آغاز عملیات اجرایی این نیروگاه بیان کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی از تکیه بر منابع و توان داخلی در کشور ما می‌ترسند چرا که با این رویکرد نه تنها این سرزمین پررونق می‌شود بلکه کل منطقه از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.
رضا اردکانیان بیان کرد: کشورهای خارجی چشم طمع به منطقه دارند اما امکان دست درازی به این منطقه را ندارند.
وی گفت: ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F به معنی دستیابی به افق روشن مرزهای دانش امروز در دنیا است و امید است پروژه تاسیس نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تا توان پنج هزار مگاوات انجام شود.
حدود50هزارمیلیارد ریال درپنج شهرستان خوزستان سرمایه‌گذاری شد
وزیر نیرو گفت: حدود 50 هزار میلیارد ریال در شهرستان‌های رامهرمز، رامشیر، ایذه، مسجد سلیمان و اهواز در خوزستان برای طرح‌های وزارت نیرو سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
رضا اردکانیان درحاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی زیرساخت‌های نیروگاه سیکل ترکیبی ساینا رامهرمز در جمع خبرنگاران بیان کرد: حجم پروژه‌های آب و برق در خوزستان وسیع است که بدون حمایت و تعامل دستگاه‌های اجرایی این استان این پروژه‌ها با سرعت پیش نمی‌رود.
وی افزود: امید است عملیات اجرایی پروژه نیروگاه رامهرمز نیز با حل مسائل فاینانس، مطابق با برنامه پیش‌بینی شده انجام شود چرا که این پروژه نقش مهمی در تامین نیاز شبکه و پایداری برق این منطقه دارد.
وزیر نیرو ادامه داد: همچنین یک نیروگاه کلاس F با بیش از 900 مگاوات ظرفیت در اهواز احداث می‌شود که از پیشرفته‌ترین نیروگاه‌های گازی جهان است.
وی گفت: عملیات اجرایی سد تراز شهرستان لالی در خوزستان که کار آن امروز آغاز شد نیز تامین‌کننده نیاز آب شرب و کشاورزی شهرستان لالی است.
اردکانیان گفت: اتمام مرحله نهایی پل سه بلوطک ایذه نیز که نقش مهمی در تامین مسیر مطمئن برای تردد اهالی و گردشگران این منطقه دارد.
وزیر نیرو گفت: امروز 999 پروژه آب و برق در خوزستان با 360 هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که امید می‌رود از این ظرفیت‌ها بتوانیم به خوبی برای رونق اقتصاد کشور استفاده کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر امور اقتصاد و دارایی: صادرات غیر نفتی طی 11 ماهه امسال به 40 میلیارد دلار رسید مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در گفتگوی تفصیلی با «انتخاب»: انجمن حجتیه وارد سیاست شده و با مخالفان دولت همراهی می‌کند این یک خطر جدی است اعتراف تلویزیون رژیم صهیونیستی به قدرت سیدحسن نصرالله رد درخواست سازش طلبانه عربستان، امارات و مصر در اجلاس اردن روسیه، آمریکا را به استقرار موشک‌های دوربرد تهدید کرد انگلیس؛ تجارت مرگ در یمن اف‌ای‌تی‌اف و مواجهه با موافقانی که امروز مخالف شده‌اند در سفر وزیر نیرو به خوزستان انجام شد؛ آغاز عملیات اجرایی 3 طرح در بخش آب و برق خوزستان سازوکارمالی اروپا محور دیدار هیات انگلیسی با مقام‌های بانک مرکزی معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری: محصولات سلول‌های بنیادی وارد چرخه تولید شد معاون وزیر بهداشت: سالانه 1200 پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌شود وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پنج هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی به بهداشت تسویه شد تداوم ریزش نرخ ارزهای عمده در بازار روسیه بازگشت آمریکا به برجام را عاقلانه دانست دستور رئیس‌جمهور برای رهاسازی آب به زاینده رود در اصفهان طی ایام نوروز