سخنگوی وزارت خارجه: بیانیه وزیران خارجه اتحادیه عرب دیدگاه همه کشورهای منطقه نیست

سخنگوی وزارت خارجه بیانیه‌های غیرسازنده را موجب افزایش شکاف در روابط کشورها دانست و گفت: این بیانیه دیدگاه همه کشورهای منطقه نیست و تنها منعکس‌کننده نگرش خاص برخی کشورهاست.
بهرام قاسمی در واکنش به بیانیه پایانی نشست «کمیته چهارجانبه وزیران خارجه اتحادیه عرب» اظهار داشت: بیانیه‌های فاقد ارزش و غیرسازنده این کمیته هیچ حاصل و دستاوردی جز تعمیق بی‌اعتمادی هر چه بیشتر و افزایش شکاف در روابط میان کشورهای منطقه نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: کشورهای عضو این کمیته به خوبی واقف هستند که این بیانیه دیدگاه همه کشورهای منطقه نیست و تنها منعکس‌کننده نگرش خاص برخی کشورهاست.
قاسمی بیان کرد: هر چهار کشور عضو این کمیته خوب می‌دانند جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر چنین اقدامات خصومت آمیز مبتنی بر توهم مزمن، قرار نمی‌گیرد و سیاست مستقل خود در مخالفت با تجاوز به یمن، مبارزه با تروریسم و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس را تغییر نخواهد داد.


وی تصریح کرد: در مقابل معتقد است کشورهای منطقه باید در مسیر ایجاد امنیت پایدار و مبتنی بر همکاری‌های جمعی با تمام کشورهای این منطقه حرکت کنند.
قاسمی عنوان کرد: کشورهای منطقه باید سیاست‌های خصومت، تحریم، محاصره، تلاش برای حذف یک کشور از معادلات منطقه‌ای و تجاوز نظامی را کنار بگذارند و هزینه‌های خود را به جای اقدامات غیرسازنده، صرف اعتمادسازی و شکل دهی ساختارهای جامع منطقه‌ای برای همکاری بین تمام کشورها کنند.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: این کشورها نمی‌توانند با اتخاذ چنین سیاست هایی، خود را از مسئولیت و پاسخگویی در قبال سیاست‌های مخرب شان در ایجاد، تداوم و فرسایشی شدن بحران‌هایی مانند بحران یمن و فاجعه انسانی در این کشور رها کنند.
*تکرر ادعاهای واهی علیه ایران در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب
صد و پنجاه و یکمین نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب چهارشنبه گذشته در قاهره برگزار شد.
شرکت کنندگان در این نشست بر لزوم اتحاد سوریه و حفظ تمامیت ارضی آن تاکید کردند اما تصمیم مشخصی درخصوص بازگشت این کشور به اتحادیه عرب در نشست آتی آن که در تونس برگزار می‌شود، اتخاذ نکردند.
موضوع ایران نیز همچون نشست‌های پیشین مطرح شد و این بار "انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجی امارات در این خصوص سخنرانی کرد و مدعی شد، نیروهای ایران در چندین کشور عربی فعالیت دارند، همان‌طور که در پرونده یمن حضور دارند.
مساله ایران به طور مفصل در کمیته چهار جانبه عربستان، امارات، بحرین و مصر نیز بررسی شد و دولت‌های شرکت‌کننده مدعی شدند که ایران امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای سرخ را تهدید می‌کند.
این کمیته ضد ایرانی همانند نشست‌های قبلی خود، ضمن متهم کردن ایران به مداخله در امور کشورهای عربی ادعا کرد، اقدامات ایران به اختلافات فرقه‌ای در کشورهای عربی دامن زده است.
امارات متحده عربی ریاست این کمیته ضد ایرانی را بر عهده داشت و "احمد ابوالغیط"، دبیر کل اتحادیه عرب نیز در نشست این کمیته حضور داشت.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر صمت: فروش فوری خودرو تا به تعادل رسیدن قیمت‌ها ادامه دارد تشکیل جبهه واحد جهانی علیه نقض حقوق بشر توسط آل‌سعود حضرت آیت‌الله جوادی آملی: در گام دوم و گام های بعدی انقلاب باید متوجه خطرهائی که در کمین نظام هستند باشیم سخنگوی وزارت خارجه: بیانیه وزیران خارجه اتحادیه عرب دیدگاه همه کشورهای منطقه نیست بهرام قاسمی به عنوان سفیر ایران در فرانسه منصوب شد دهها کشته وزخمی درحمله با خمپاره به مراسم یادبود عبدالعلی مزاری در غرب کابل وزیر اطلاعات خبر داد : دستگیری 3 تیم تروریستی در غرب کشور با حکم رهبر انقلاب اسلامی؛ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به ریاست قوه قضائیه منصوب شد گزارش سفر رئیس‌جمهور به گیلان دولت مصمم به بهبود آبادانی و توسعه استان گیلان است وزیر نفت: صنعت نفت با وجود فشارهای بی‌سابقه دشمن درحال توسعه است رویترز: هند سطح واردات نفت خود از ایران را حفظ می‌کند معاون وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه طرح‌های عمرانی شرکت عمران شهر بهارستان: مترو شهر جدید بهارستان تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد وزیر راه و شهرسازی: مشوق‌های بالا رفتن قدرت خرید مسکن در راه است نوبخت خبرداد: اختصاص 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی پیکر شهید مدافع حرم انصاری پس از سه سال انتظار تشییع شد وزارت خارجه حمله انتحاری به گردهمایی در کابل را محکوم کرد در آستانه سفر دکتر روحانی به عراق وزیر خارجه کشورمان تلفنی با همتای عراقی خود گفتگو کرد بهترین کارگزاران باشید