گزارش سفر رئیس‌جمهور به گیلان دولت مصمم به بهبود آبادانی و توسعه استان گیلان است

رشت- خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی:رئیس جمهور اتصال رشت به خط آهن سراسری کشور و طرح‌های توسعه آن را به‌رغم تحریم و تحت فشارگذاشتن و تهدید کشورها ازسوی آمریکا برای عدم همکاری با ایران، یک موفقیت برشمرد و تاکید کرد: حضور مقامهای سیاسی کشورهای منطقه و جهان در مراسم افتتاح راه آهن قزوین به رشت نشانگر بی‌اعتنایی مردم جهان به دیوارها و حتی دیوار مکزیک است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در نشست خبری استان گیلان گفت: بر خلاف دیوارسازی‌ها، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، راه‌آهن ضددیوار بوده، کوه‌ها را می‌شکافد راه‌ها و پل‌ها را می‌سازد و ملت‌ها را بهم متصل می‌کند و از طریق این راه‌آهن خلیج فارس به مدیترانه، دریای سیاه، اروپا، و حتی آسیا وصل می‌شود.
رئیس جمهور گفت: این راه‌آهن 164 کیلومتری با اعتبار 1850 میلیارد تومان از خطوط راه‌آهن‌های زیبایی است که مردم کشور علاوه بر بهره‌مندی از مناظر زیبا و طبیعی در مسیر این خط آهن، می‌توانند رفت و آمد راحت‌تر برای سفر خود داشته باشند.
دکتر روحانی با بیان اینکه از مزایای خط آستارا – آستارا افزایش حمل و نقل از حدود 20 هزار تن به یک میلیون تن بوده است، گفت: اتصال راه‌آهن رشت به آستارا قول بسیار بزرگ برای گیلان و منطقه است و اتصال این راه‌آهن تنها یک راه ارتباطی و حمل و نقل نبوده، بلکه نماد تمدن بزرگ و اتصال این تمدن‌ها به یکدیگر است.


رئیس جمهور با اشاره به اینکه اتصال رشت به آستارا اولویت دولت تدبیر و امید است، گفت:‌ از طریق این خط آهن شاخه‌ای به انزلی و کاسپین وصل می‌شود و وزیر راه قول داد تا سال 1399 بخش کاسپین اجرایی شده و دولت آمادگی دارد با تامین اعتبارات لازم و همچنین اراده کافی قرارگاه خاتم الانبیاء، این طرح تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.
دکتر روحانی تاکید کرد: طرح‌های دولت تدبیر و امید برای استان گیلان در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، فرهنگی و صنعت با توجه به شرایط تحریمی، بسیار جالب توجه و دلگرم‌کننده بود و امیدواریم منجر به سازندگی، اشتغال، و تولید برای جوانان و کشور شود.
رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر برنامه‌های دولت برای رساندن آب دریای خزر به فلات مرکزی و همچنین ملاحظات محیط‌زیستی این طرح، تاکید کرد: یکی از راه‌های تامین آب برای داخل کشور شیرین‌سازی از طریق منابع آبی دریا است و الان شاهد هستیم که حتی استان‌های شمالی از جمله گلستان نیز نیازمند آب شیرین هستند و همچنین گیلان با وجود بارندگی‌های زیاد مجبور است برای تامین آب از سایر استان‌ها کمک بگیرد.
دکتر روحانی افزود: این قابل قبول نیست و باید از طریق سدسازی آب‌ها مهار شود تا علاوه بر تامین آب این استان به سایر استان‌های همجوار نیز آب بفرستد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان برای تامین آب فلات مرکزی ایران استفاده کرد، چرا که این آب برای خداوند و همه ملت ایران است، گفت: محیط‌زیست، علم و دانش است و با شعار پیش نمی‌رود، الان همه کشورهای جنوبی خلیج فارس، از منبع آبی این دریا استفاده می‌کنند و فردی مسائل محیط‌زیستی را مطرح نمی‌کند اما در داخل ایران زمانی که دولت برای تامین آب مورد نیاز کشور، این منبع آبی را مطرح می‌نماید، در داخل عده‌ای مسائل محیط‌زیستی را به میان می‌کشند.
دکتر روحانی تاکید کرد: مسائل محیط‌زیستی همواره باید رعایت شود و سازمان محیط‌زیست در نهایت در خصوص این طرح‌های کلان کشوری نظر دهد و الان سازمان محیط‌زیست با همکاری دانشگاه‌ها، طرح‌های علمی مهمی برای تالاب‌های کشور و گیلان در دست پیگیری دارد.
رئیس جمهور تصریح کرد: باید علاوه بر رعایت مسائل محیط‌زیستی خود تحریمی نداشته باشیم.
دکتر روحانی در خصوص خرید تضمینی محصولات چای و ابریشم در استان گیلان، تاکید کرد: چای از محصولات مهم و ارزشمند گیلان است که ذائقه بسیاری از مردم ایران با چای خوش عطر این منطقه بهره‌مند می‌شود و هیچ چایی در جهان به پای چای ایرانی در عطر و طعم نمی‌رسد و دولت حمایت‌های خود را در تولید چای ادامه خواهد داد.
رئیس جمهور درباره تولید محصول ابریشم در استان گیلان افزود: با همکاری سایر کشورها در صدد هستیم رونق سابق تولید این محصول در گیلان ادامه پیدا کند و همچنین اعتبار ویژه 20 میلیارد تومانی برای طرح‌های ابریشم استان گیلان در نظر گرفته‌ایم.
وی درخصوص برنامه دولت برای مشکلات تالاب‌ها و پسماندهای استان گیلان تاکید کرد: برای مشکل پسماند این استان، 300 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که البته کافی نیست اما شروع خوبی است و در تهران نیز برای حضور و تشویق بخش خصوصی برای تبدیل پسماندها به کود و برق، بحث و بررسی‌ها انجام شده است.
رئیس جمهور با اشاره به طرح‌ جدید سازمان محیط‌زیست در تالاب انزلی، ادامه داد: الان بسیاری از دانشگاه‌های خارجی نیز حاضر به خرید این طرح شدند که در مدت زمان کمی امید داریم در بخش از تالاب انزلی و سایر تالاب‌ها انجام پذیرد.
دکتر روحانی در خصوص پسماندهای رودخانه‌های رشت، تصریح کرد: باید طرح فاضلاب در این شهر اجرایی شود تا زیبایی‌ها به این رودخانه‌ها بازگردد.
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت برای جذب و حضور زنان و جوانان در پست‌های عالی دولتی و مدیریتی تاکید کرد: حضور جوانان و زنان در پست‌های مدیریتی از شعارهای دولت تدبیر و امید بوده و همواره در دولت تاکید داشتم که باید در وزارتخانه‌ها و در سطوح بالا از حضور جوانان و زنان استفاده شود و این سیاست دنبال خواهد شد.
دکتر روحانی با اشاره به واگذاری پست‌های مهم در سطوح بالا به جوانان در ابتدای انقلاب اسلامی و همچنین اهمیت انتقال تجارب به نسل جوان کنونی ادامه داد: ممکن است، جوانی پایان یک امری را در نظر نگیرد، اما باید به این جوان کمک شود و این امر مانعی برای حضور جوانان در پست‌های مدیریتی نگردد.
رئیس جمهور با اشاره به انتخاب دو سفیر زن در دولت تدبیر و امید در سایر کشورها، تصریح کرد: به وزیر خارجه با قاطعیت اعلام کرده‌ام که این سیاست باید ادامه یابد.
دکتر روحانی تاکید کرد: در کلیت قدرت و خلاقیت زنان و مردان یکی هستند و نباید به آنچه خداوند به عنوان نعمت در اختیار ما قرار داده است، ظلم کنیم، چرا که اصل شایسته‌سالاری و نه جنسیت، قومیت و مذهب است.
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره ورزشگاه‌های نیمه کاره درحال ساخت استان گیلان از جمله تختی بندرانزلی و استادیوم رشت، ادامه داد: طبق اعلام وزیر ورزش، طرح‌‌های ورزشی این دولت تا پایان کار نهایی خواهد شد.
حل مشکلات پسماند استان‌های شمالی و جنوبی اولویت اول من در مسائل زیست محیطی است
دکتر حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان گیلان هم با بیان اینکه ملت ایران نشان داد که از سختی‌ها خسته نمی‌شود و متکی به خداست، گفت: حل مشکلات پسماند استان‌های شمالی و جنوبی اولویت اول من در مسائل زیست محیطی است.
رئیس جمهور با اشاره به سختی‌های ملت بزرگ ایران در سال 97، تاکید کرد: با این وجود موفقیت‌های کشور در سطح بین‌المللی، جای شکرگزاری در پیشگاه خداوند متعال را دارد و با وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، این برای اولین بار از ابتدای انقلاب اسلامی است که تحریم‌های این کشور تنها چند طرفدار بیشتر در دنیا ندارد و اکثریت یا قریب به اتفاق کشورهای جهان با آن مخالف هستند.
دکتر روحانی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب آمریکا برای تحریم نظام جمهوری اسلامی ایران بهانه‌هایی می‌آورد و در مواردی نیز اروپا به او حق می‌داد، تصریح کرد: اما الان شرایطی بوجود آمده است که سردمداران تحریم آمریکاست و چند کشور مرتجع به همراه رژیم صهیونیستی از آن طرفداری می‌کنند، اما سایر کشورها یعنی اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و حتی آمریکای شمالی و در داخل آمریکا نیز معتقدند که این تحریم‌ها علیه ایران درست نبود.
رئیس جمهور با اشاره به نظرسنجی انجام شده در داخل آمریکا مبنی بر اینکه 60 درصد مردم این کشور، معتقد بودند ترامپ حق اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را نداشته است، تاکید کرد: این یک پیروزی سیاسی است و در سازمان ملل متحد نیز شاهد بودیم که اکثریت کشورها این تحریم‌های یکجانبه را تقبیح یا محکوم می‌کردند و تنها چند کشور از آن حمایت کردند و این موفقیت سیاسی، فرهنگی و افکار عمومی بسیار مهم است و نباید این نعمت خداوند را فراموش کرد.
دکتر روحانی همچنین به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره و خاطر نشان کرد: برای اولین بار در تاریخ منطقه و جهان تصمیم‌گیری موثر و حتی اصلی برای امنیت منطقه و بویژه سوریه توسط 3 کشوری انجام می‌پذیرد که یکی از آنها جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلسه آستانه و نشست‌های 3 جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای حل و فصل مساله سوریه، ادامه داد: الان بسیاری از کشورها، متقاضی پیوستن به این نشست‌های 3 جانبه هستند.
دکتر روحانی با طرح این پرسش که آیا تاکنون پیش آمده که ایران در یک حرکت سیاسی مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، نقش اصلی سیاسی را ایفا کند، گفت: این موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران است که در مبارزه با تروریسم توفیقات بزرگی به دست آورده و نباید این مهم فراموش شود.
رئیس جمهور با اشاره به همکاری‌های نیروهای مسلح و دولت در به دست آوردن این موفقیت سیاسی بین‌المللی تاکید کرد: دولت هزینه‌های مادی، سلاح، سیاست خارجی و بخشی از کار اطلاعاتی را به عهده دارد و نیروهای مسلح نیز در میدان مبارزه بار سنگینی بر دوش دارند و این موفقیت با تلاش یکدیگر به دست می‌آید.
دکتر روحانی با بیان اینکه برخی ممکن است بگویند با توجه به شرایط داخلی نباید در عرصه سیاست خارجی، برای کمک به کشورهای همسایه اهمیتی قایل بود، تصریح کرد: این قابل قبول نیست چرا که ما در دنیایی بهم پیوسته زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم نسبت به همسایگان بی‌تفاوت باشیم. اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران نبود قطعاً بغداد و اقلیم کردستان سقوط می‌کرد و داعش بر منطقه مسلط می‌شد.
رئیس جمهور ادامه داد: حتی اگر گروه تروریستی داعش به مرزهای کشور نیز نزدیک نمی‌شد اما سیل آوارگان و مهاجران عراقی به ایران می‌توانست مسائلی برای کشور بوجود آورد و ما باید همانند 40 سال گذشته از آنان پذیرایی می‌کردیم، چرا که جمهوری اسلامی ایران همانند اروپایی‌ها که مرزها را بر روی مهاجرین می‌بندد و یا آمریکا که بر روی آنها سلاح می‌کشد، با آوارگان و مهاجرین برخورد نمی‌کند.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه حضور ملت ایران علیرغم سختی‌ها و مشکلات، نشانگر این است که خسته نمی‌شوند، ایستادگی می‌کنند و قدرت بزرگ در منطقه هستند، ادامه داد: ملت بزرگ ایران متکی به خداست و پروردگار نیز در این مسیر به آنها یاری می‌رساند.
رئیس جمهور به برگزاری باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن و همچنین اجتماعاتی همانند حضور مردم لاهیجان و رشت در خیابان‌ها برای استقبال از کاروان تدبیر و امید اشاره و تاکید کرد: تواضع مردم نشانگر رشد و آگاهی آنان است و ما می‌دانیم که آنان در زندگی روزمره با سختی‌هایی مواجه هستند؛ اما در عین حال همیشه برای کشور و نظام در صحنه هستند و باید خداوند را برای این نعمت شکرگزار باشیم.
دکتر روحانی با اشاره به زلزله کرمانشاه در سال 96، ادامه داد: اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوادثی همانند زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب به گونه‌ای عمل کرد که در عرض یکسال 71 هزار خانه ساخته یا مرمت شد، نشانگر کار بزرگی است که ملت ایران انجام دادند.
رئیس جمهور با ذکر خاطره‌ای از سفر به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و بیهوش شدن یکی از کادرهای پزشکی بر اثر بی‌خوابی و فعالیت‌های شبانه‌روزی و امدادرسانی به مردم، افزود: انجام 300 عمل جراحی در 48 ساعت کاری بسیار بزرگ بود که در آن زمان اتفاق افتاد و این به معنای ایمان، اخلاق و ایثار مردم است.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه واضح است که روزهای سختی برای کشور پیش رو داریم اما راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد، گفت: در سفر به نیویورک در سال 96 مقامات دولت آمریکا 8 بار تقاضای ملاقات با دولت جمهوری اسلامی ایران را داشتند و در سال 97 نیز 5 رهبر دنیا واسطه ملاقات شدند اما در آنجا اعلام کردم که زمان و شرایط مناسب برای مذاکره و ملاقات وجود ندارد.
رئیس جمهور تاکید کرد: در آنجا اعلام کردم که آمریکا ابتدا باید به توافق هسته‌ای برجام بازگردد و جبران نماید، چرا که اینگونه نیست ما عاشق چشم و ابروی آنها باشیم و شاید آنها اینگونه و به دنبال ما باشند.
دکتر روحانی با بیان اینکه ما نیز اهل مذاکره هستیم و قدرت آن را نیز داریم و به دلیل تخصص در این حوزه با قدرت اعلام می‌کنم ترسی از میز مذاکره نداریم، تصریح کرد: منطق و استدلال ما قوی و مطمئن است تا جایی که در دادگاه‌های بین‌المللی در برابر آمریکا موفق شده‌ایم و از میز مذاکره بحث حقوقی و جنگ ترسی نداریم.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با حضور در سازمان ملل متحد با منطق و استدلال سخنان و نکات خود را به گوش جهانیان می‌رساند، گفت: باید به اهداف ملی برسیم چرا که ما عاشق چشم و ابروی منافع ملی کشورمان هستیم و مابقی امور تاکتیک است و هدف، حرکت در مسیر منافع ملی است
دکتر روحانی با اشاره به توطئه‌های آمریکا در سال 97 برای اینکه ملت ایران را بشکند، به موفقیت‌های بزرگ دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 97، همانند افتتاح پالایشگاه، اتصال دو استان ارومیه و گیلان به راه‌آهن سراسری کشوری، اشاره کرد و گفت: تا آخر سال نیز بزرگترین طرح گازی در عسلویه افتتاح می‌شود و تا الان در استانها هزاران پروژه، افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما مایوس نیستیم و راه را ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: البته در میدان مبارزه گاهی شکست می‌خوریم و گاهی نیز پیروز می‌شویم؛ گاهی بدر و گاهی احد است و در این مسیر فراز و نشیب وجود دارد.
دکتر روحانی تاکید کرد: در این شرایط باید تلاش کنیم که هزینه‌ها کاهش یابد و البته در این میدان هزینه پرداخت می‌شود و گر نه در میدان جنگ تسلیم خواهیم شد و برای مقاومت، باید هزینه کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه باید تلاش و هنر مسئولین کاهش هزینه‌ها باشد، تاکید کرد: مبنای رابطه جمهوری اسلامی ایران با دنیا منفعت مشترک است و قطعاً یک رابطه یک طرفه نبوده و باید در مراودات با کشورهای دنیا منفعت یکدیگر در نظر گرفته شود وگر نه این مسیر ادامه‌دار نیست.
دکتر روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه در کشورمان 2 مشکل عمده وجود دارد که باید حل و فصل شود، اظهار داشت: یکی از این مشکلات نبود احزاب قوی است. امروز احزابی که در کشورمان فعالیت دارند، عمدتاً فصلی هستند و شیوه‌های حزبی مرسوم دنیا در آنها رعایت نمی‌شود.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر 2، 3 حزب قوی در کشورمان تشکیل شود، می‌تواند در روند امور بسیار موثر باشد، ضمن اینکه اجرای دمکراسی بدون وجود حزب سخت و دشوار است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولتش حزبی نیست و فراجناحی است، گفت: حزب باید به مردم تعهد بسپارد و در ایام دشواری به میدان آمده و نسبت به حل و فصل امور در کنار دولت باشد، اما الان به گونه‌ای است که اگر دولت موفقیتی به دست می‌آورد، همه خود را صاحب آن موفقیت می‌دانند و در زمان ناکامی‌ها، خود را کنار کشیده و اعلام برائت می‌کنند.
رئیس جمهور ضعیف بودن بخش خصوصی را یکی دیگر از مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: اگر چه بخش خصوصی در کشورمان وجود دارد، اما آنچنان توانمند نیستند که بتوانند در عرصه منطقه‌ای و جهانی به رقابت بپردازند لذا باید این بخش هر چه بیشتر تقویت شود.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: اگر اقتصاد کشور بر عهده بخش خصوصی آگاه به تجارت جهانی بود، بی‌تردید تحریم‌ها اثر کمتری روی کشورمان می‌گذاشت و اگر چند بانک خصوصی قوی داشتیم با دغدغه کمتری می‌توانستیم با مشکلات مواجه شویم.
رئیس جمهور لزوم ساماندهی بانک‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این راستا چند قدم مهم برداشته شده است و در دولت یازدهم، ریشه موسسات اعتباری غیرمجاز کنده شد. اگر چه در این مسیر فحاشی و توهین‌های زیادی به دولت شد که باید وزارت اطلاعات یک روزی پشت صحنه این قضایا را منتشر کند.
دکتر روحانی با بیان اینکه نقدینگی را کسانی ساختند که موسسات غیر مجاز را افریدند؛ سر مردم را کلاه گذاشتند و خودشان آنها را به خیابانها کشاندند!، افزود: در مسیر انحلال موسسات غیرمجاز بار سنگینی بر دوش دولت بود و توانستیم حدود 30 هزار میلیارد تومان پول مردم را پرداخت کنیم که البته این کار به طور طبیعی در افزایش نقدینگی تاثیر داشته است، اما نقدینگی اصلی را کسانی ایجاد کردند که موسسات غیرمجاز را تاسیس کرده و مردم را به خیابان کشاندند و دولت بخاطر مردم ناچار شد که برای جبران زیان مردم به آنها پول پرداخت کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت گام دوم را برای اصلاحات بانکی آغاز کرده است، گفت: یکی از این گام‌ها ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه است که در این زمینه تصمیم‌گیری‌ها و هماهنگی‌های لازم انجام شده است و البته در مسیر اصلاحات بانکی گام‌های دیگری را هم در سال آینده برخواهیم داشت.
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان در زمینه پسماند، گفت: اولین اولویت من در زمینه محیط‌زیست، پسماند بوده و از ابتدا تاکیدات لازم را در این خصوص به رئیس سازمان محیط‌زیست انجام داده‌ام. البته در این زمینه بنا بود که اعتبار بزرگی را از یکی از کشورها دریافت کنیم که متاسفانه با تحریم‌های جدید مواجه شدیم، اما در عین حال مصمم هستیم، برای مقابله با پسماند اقدامات لازم را انجام دهیم، چرا که مشکل بزرگی برای محیط‌زیست، سلامت مردم و آلودگی رودخانه‌ها و دریاهای کشورمان است.
رئیس جمهور حل و فصل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: در کشورمان میزان مصرف انرژی زیاد است و زمانی که قیمت آن گران می‌شود، زندگی مردم با مشکل مواجه می‌گردد و با قیمت ارزان نیز با مشکل قاچاق مواجه هستیم و لذا بهبود چنین وضعیتی نیازمند ایجاد تحول اقتصادی است.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دولت تصمیم گرفته که 25 رقم کالا اساسی با ارز 4200 تومان به دست مردم برسد، اما در روند اجرا بعضی از این موارد درست اجرا شده و در برخی موارد نیز شاهد نابسامانی هستیم و برای غلبه بر این مشکلات لازم است همه در کنار هم باشیم و نظارت همگانی شکل بگیرد تا یک دلال نتواند نظم امور را بهم بزند.
رئیس جمهور گفت: اگر چه برای غلبه بر مشکلات قوای دیگر و نیروهای مسلح و امنیتی می‌خواهند کمک کنند، اما از آنجا که مبنای برنامه‌ریزی‌ها مشکل دارد، حریف قاچاق نمی‌شویم و وقتی به طور مثال صادرکنندگان در برخی موارد ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور برنمی‌گردانند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شاهد اینگونه مسائل نباشیم.
دکتر روحانی گفت: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم برای چند سال این بوده که میزان صادرات غیرنفتی بیش از واردات بوده است و این از زمان دولت مصدق در ایران سابقه نداشته است. البته اینکه از کل ارز حاصل از صادرات چقدر به داخل کشور برگردانده شده موضوع دیگری است.
رئیس جمهور اضافه کرد: بعضاً سیستم‌های نظارتی و در قوانین و آیین‌نامه‌ها مشکلاتی داریم که باید همه آنها را اصلاح کنیم. امسال 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی پرداخت کرده‌ایم اما متاسفانه بخش عمده کالاهایی که به دست مردم می‌رسد با ارز 4200 تومانی نیست. لذا باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که وقتی ارز 4200 تومانی برای واردات به تاجری داده می‌شود، بتوان تا مرحله توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده بر آن نظارت داشت.
دکتر روحانی گفت: هدف دولت این است که در حد امکان تلاش کند تا دریافتی کسانی که حقوق ثابت دارند، افزایش یابد. ضمن اینکه بایستی به مستمری‌بگیران هم کمک کنیم و در 3 سال اخیر آنچه به این قشر پرداخت کرده‌ایم، بیش از 4 برابر شده است، اما می‌دانیم که کافی نیست.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت برغم همه مشکلات تلاش می‌کند که کالاهای اساسی به اندازه کافی و وفور در بازار وجود داشته باشد.
دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت نظارت بسیار دقیق در تمام امور، اظهار داشت: راه مبارزه با فساد جز استفاده از سیستم‌های الکترونیکی نیست و با استفاده از این فناوری باید تولیدکننده به مصرف‌کننده متصل شود ضمن اینکه بایستی در تمامی مراحل شفاف‌سازی وجود داشته باشد و از توان سایبری به طور کامل استفاده گردد.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر که از تاکیدات دینی‌مان است در حقیقت به معنای نظارت همگانی است. همه مردم باید بتوانند نظارت داشته باشند تا امور اصلاح شود.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امروز از لحاظ ذخایر استراتژیک هیچ مشکلی در کشور نداریم و تقریباً همه روزه موجودی تمام ذخایر را چک می‌کنم. مشکلی که در این زمینه وجود دارد، عمدتاً در سیستم توزیع است که بایستی در این زمینه به چارچوبی رسیده و آن را با هماهنگی لازم اجرا کنیم تا مردم دغدغه‌ای برای تامین کالاهای اساسی و ضروری خود نداشته باشند.
رئیس جمهور تاکید کرد: باید بخش خصوصی را وارد میدان کرده و دولت در این زمینه وظیفه دارد حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد.
دکتر روحانی سرمایه و فناوری را حلال مشکلات دانست و گفت: باید در زمینه اقتصاد و فناوری‌های نو تلاش‌های مضاعفی انجام دهیم و در این زمینه استان گیلان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که باید آن را فعال سازد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مشکلات استان گیلان پشت سرسبزی آن مخفی مانده است، گفت: دولت مصمم است برای بهبود آبادانی و توسعه استان اقدامات لازم و ضروری را انجام دهد.
دکتر روحانی همچنین با اشاره به احداث خط آهن رشت به آستارا گفت: در این زمینه مشکل اصلی تملک اراضی است و اگر این موضوع با کمک مسئولین استانی و مردم برطرف شود، زمان اتمام پروژه طولانی نخواهد بود، چرا که دولت آمادگی دارد اعتبارات آن را به طور کامل و در کوتاه‌ترین زمان پرداخت کند.

دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات کشور نیست
دکتر حسن روحانی در جلسه توسعه و برگزیدگان استان گیلان نیز گفت: دولت به تنهایی قادر نیست مشکلات کشور را حل کند و ما در سیاست و فرهنگ و اقتصاد حضور مردم را نیاز داریم.
رئیس جمهور گفت: سال 97 را برغم همه دشواری‌هایی که وجود داشت سالی پرافتخار می‌دانم و مردم با صبر و ایستادگی مثال‌زدنی در مقاطع مختلف افتخارآفرینی کردند و مردم اعتماد کامل داشته باشند که دولت از همه توان خود برای رفع مشکلات و بهبود شرایط آنان استفاده می‌کند.
دکتر روحانی افزود: در شرایط کنونی با تلاش مسئولین سرمایه‌گذار وارد ایران می‌شود اما به محض خروج از کشور، بلافاصله از خزانه‌داری آمریکا با او تماس گرفته و او را نسبت به فعالیت در ایران تهدید می‌کنند.
رئیس جمهور تصریح کرد: دولت آمریکا به دروغ ادعا می‌کند که تنها با نظام و حکومت ایران مشکل دارد و این ادعا یک دروغ بی‌شرمانه است. آنان حتی برای ساخت یک مرکز دارویی برای مردم اعمال فشار می‌کنند.
دکتر روحانی کاری که حکومت آمریکا انجام می‌دهد را جنایت علیه بشریت دانست و گفت: مشکل آنان برجام و مذاکرات هسته‌ای نیست. امروز آنان با همه ملت‌ها مشکل دارند و بر مردم یمن، ونزوئلا و کشورهای مختلف جهان و حتی دوستان خود فشار می‌آورند. حکومت آمریکا ظاهراً از آزار دیگران لذت می‌برد و افتخارش را این می‌داند که از تعهدات بین‌المللی به راحتی خارج می‌شود و این با منطق، عقل و سیاست سازگار نیست.
رئیس جمهور گفت: جماعتی که امروز در آمریکا سر کار است، تنها با ملت ایران مشکل ندارد، بلکه دنیای امروز گرفتار آن شده است و دنیا روزگار سختی را سپری می‌کند به گونه‌ای که حتی سران اروپایی از تعبیرات به مراتب تندتری علیه حکومت آمریکا استفاده می‌کنند.
دکتر روحانی در ادامه با اشاره به سخنان یکی از برگزیدگان، مبنی بر اینکه نگرانی‌هایی نسبت به تداوم مسیر سال 92 و 96 دارد، گفت: نگرانی به مانند شک و تردید می‌ماند، اگر شکی ما را به ایمان راستین و تعقل درست بکشاند، بی‌تردید ارزشمند است، اما شکی که سستی و خانه‌نشینی را به همراه داشته باشد، مفید نیست.
رئیس جمهور اضافه کرد: اگر نگرانی باعث شود که تلاش و فعالیت خود را افزایش داده و وحدت و همدلی را تقویت کنیم، مقدس و ارزشمند است و در مقابل اگر نگرانی باعث شود تا روحیه ما خسته گردد، آن نگرانی به درد نمی‌خورد.
دکتر روحانی هدف اصلی دشمنان را ایجاد یاس و ناامیدی در مردم دانست و گفت: دشمنان به دنبال این هستند که مردم را خسته کرده و اعتماد بین مردم و مسئولین را از بین ببرند. بی‌تردید اگر مردم به مسئولین و خادمان خود اعتماد نداشته باشند، هیچ کاری پیش نخواهد رفت و همه پروژه‌هایی که امروز در استان به بهره‌برداری رسید، در سایه اعتماد بوده است.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی از حرف‌هایی که در گوش و ذهن مردم دمیده می‌شود، اخبار و تحلیل‌های دروغ است و نباید به آن توجه داشت.
دکتر روحانی با بیان اینکه دولت در کنار مردم و بخش خصوصی مشغول کار و تلاش شبانه‌روزی است، گفت: اینکه در یک روز این حجم از پروژه در یک استان افتتاح می‌شود، نشان‌دهنده گوشه‌ای از فعالیت‌های انجام شده است و باید توجه داشت که نباید وجود مشکلات باعث شود که کارهای بسیار بزرگ و ارزشمندی که انجام می‌گیرد، فراموش شود.
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز دشمنان با همه بغض و کینه‌ای که نسبت به ملت ایران دارند به سوی ما سنگ پرتاب می‌کنند و بدون تردید میدان جنگ و مبارزه بدون هزینه نیست.
دکتر روحانی گفت: امروز دولت در کنار سایر قوا برغم اختلاف سلیقه‌هایی که وجود دارد مشغول تلاش و خدمت‌رسانی است و همه باید در این مسیر در کنار یکدیگر باشیم.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز دشمن خود را برای مبارزه و جنگ بسیج کرده است و در این راه پول کشورهای مرتجع منطقه، کینه صهیونیست‌ها و دشمنی سردمداران آمریکا در کنار هم مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.
دکتر روحانی گفت: همه تلاش دولت از ابتدا بر این بوده که با دنیا در چارچوب عزت و مصالح مردم، تعامل برقرار کند و در این راه کارهای بسیار بزرگی انجام شده است.
رئیس جمهور اظهار داشت: زمانی که آقای ظریف و همکارانش عازم مذاکره هسته‌ای بودند، آنها را فرا خوانده و اعلام کردم که در روند این مذاکرات یک خط قرمز دارم که اگر مراعات نشود هیچ توافقی را نخواهم پذیرفت و آن خارج شدن از فصل 7 منشور سازمان ملل متحد و لغو قطعنامه‌ها است و این شرطی بود که بر روی آن کاملاً تاکید داشتم.
دکتر روحانی اضافه کرد: در تاریخ سازمان ملل نظیری وجود ندارد که کشوری تحت فصل 7 قرار بگیرد و بدون اینکه آن را اجرا کند، از آن خارج شود و برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران از فصل 7 خارج شد.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: فصل 7 به معنای قرار داشتن در مرز جنگ است و کشوری را که تحت فصل 7 قرار می‌دهند به معنای آن است که هر کاری می‌توانند علیه آن انجام دهند که مرحله آخر آن جنگ است.
دکتر روحانی اضافه کرد: در این راستا رئیس‌جمهور فرانسه به طور علنی و در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که در سال 91، 5 کشور متفقاً تصمیم به جنگ علیه ایران گرفتیم و وقتی انتخابات سال 92 پیش آمد و شما روی کار آمدید شاهد تغییر شرایط بودیم، لذا از تصمیم خود دست نگه داشتیم/
رئیس جمهور تصریح کرد: حضور مردم در انتخابات 92 و شگفتی‌آفرینی آنها کشور را از جنگ حتمی نجات داد. این تحلیل نیست، بلکه گفته‌های رئیس‌جمهور فرانسه در یک جلسه علنی و مطبوعاتی است. با این شرایطی که حاکم بود، توانستیم کشور را از فصل 7 بدون آنکه یک لحظه قطعنامه را اجرا کنیم، خارج شویم.
دکتر روحانی گفت: قطعنامه 2231 یکی از افتخارات دولت یازدهم است و کسی به آمریکا اعتماد نکرده است چرا که تضمینی بالاتر از سازمان ملل و شورای امنیت وجود ندارد و کاری که امروز آمریکا علیه ایران انجام می‌دهد در حقیقت علیه سازمان ملل و شورای امنیت است. ما به کسی اعتماد نکردیم و بر مبنای بدبینانه‌ترین شرایط وارد مذاکره شدیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه اگر ایستادگی و حمایت مردم نبود، نمی‌توانستیم در مذاکرات به موفقیت برسیم، گفت: در جریان مذاکرات آمریکایی‌ها به یکی از اعضای تیم مذاکره کننده، گفته بودند که سفرهای استانی رئیس‌جمهور و حضور مردم در این سفرها را دنبال می‌کنند. لذا قطعاً حمایت و حضور مردم باعث قدرت و روحیه مسئولین است و دشمنان از این حضور و رای مردم می‌ترسند.
دکتر روحانی با تاکید و تلاش برای رفع مشکلات گفت: دولت به تنهایی قادر نیست، همه مشکلات را حل و فصل کند و همه باید برای غلبه بر مشکلات دست به دست هم بدهیم و بدون تردید در دنیای سیاست، اقتصاد و فرهنگ، نیازمند حضور و مشارکت مردم هستیم و حضور مردم می‌تواند قدرت بزرگی را خلق کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن به دنبال ناامید و متزلزل کردن اراده مردم است، گفت: انتقاد هیچ اشکالی ندارد و دولت کاملاً از آن استقبال می‌کند و آن را حق آحاد مردم می‌داند. ممکن است که اشتباه داشته باشیم و خود را عقل کل نمی‌دانیم و نیازمند انتقاد و پیشنهادات اساسی، فرهیختگان، علما و مردم هستیم.
دکتر روحانی تصریح کرد: هیچ شکی ندارم که اگر با هم باشیم، پیروز خواهیم بود و شکست نمی‌خوریم.
رئیس جمهور گفت: وظیفه دولت این است که سختی‌ها و مشکلات را حل و فصل کند و همه تلاش دولت در یکسال گذشته این بود که در تامین کالاهای اساسی مشکلی وجود نداشته باشد و کالا در بازار موجود بوده و با قیمت عادلانه در اختیار مردم قرار بگیرد.
دکتر روحانی لزوم اعتماد متقابل مردم و مسئولین را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: دولت صد در صد به مردم اعتماد دارد و امیدواریم مردم هم به دولت و مسئولین اعتماد داشته باشند و بدانند که دولت به فکر مردم است و شبانه‌روز برای رفع مشکلات و بهبود شرایط مردم تلاش می‌کند.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بی‌تردید اگر به تلاش‌ها ادامه دهیم، خداوند نیز ما را تنها نمی‌گذارد و وعده داده است که اگر تلاش کنیم حرکت و نصرت در پیش خواهد بود.
در این دیدار تعدادی از برگزیدگان و نخبگان استان گیلان دیدگاه‌ها و پیشنهادات و انتقادات خود را در موضوعات مختلف مطرح کردند.
61پروژه زیربنایی و اقتصادی در استان گیلان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد
با حضور رئیس‌جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس 61 طرح و پروژه زیربنایی و اقتصادی در سطح استان گیلان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
دکتر حسن روحانی در جلسه توسعه و برگزیدگان استان گیلان، دستور افتتاح 51پروژه و آغاز عملیات اجرایی 9 پروژه اقتصادی و زیربنایی را در حوزه‌های کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری، گردشگری، نیرو و بهداشت و درمان، فرهنگی و ورزشی صادر کرد.
رئیس جمهور در ارتباط ویدئو کنفرانس با مناطق مختلف استان گیلان، دستور افتتاح طرح‌های فاز اول مرکز امداد هوایی، پایگاه امداد ونجات، هتل 4 ستاره، 3 واحد بوم گردی، یک پست اسکله مجتمع بندری کاسپین، چهار دستگاه مخزن روغن، نگهداری غلات، پروژه‌های مخابراتی،بیمارستان 222 تختخوابی لاهیجان، بخش‌های اورژانس و زایمان در بیمارستان‌های سطح استان،57 پروژه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، 122 پروژه شبکه آبیاری و زهکشی، پرورش ماهیان خاویاری،کارخانه‌های جوجه کشی، دو طرح کشتارگاه‌های صنعتی طیور، طرح ورق کارتن سرو گیلان، مجتمع ذوب آهن در فک شمال، مجتمع کشت و صنعت سبز دشت، مجتمع فرهنگی-هنری تالار مرکزی رشت و استخرهای شنا را صادر کرد.
همچنین با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی دو پست از اسکله بندری کاسپین، فاز یک توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، طرح بازسازی و احیا آب بندان‌های استان،تکمیل و آماده‌سازی زیرساخت آبزی پروری دریایی و آزاد راه منجیل-رودبار آغاز شد.
همچنین 14 تفاهم نامه در جریان سفر کاروان تدبیر و امیدبه گیلان منعقد شد که با حضور رئیس‌جمهور در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان 5 تفاهم نامه برای اجرای زیرساخت‌های 5 ناحیه صنعتی در شهرستان‌های سیاهکل، لاهیجان، تالش، ماسال و رودسر، تصویب و اجرای یک شهرک صنعتی مرزی در آستارا، تامین منابع مالی طرح‌های نیازمند سرمایه ثابت و سرمایه در گردش و تعیین تکلیف واحدهای تملیکی تحت اختیار بانک‌های ملی، سپه و کشاورزی و توسعه همکاری‌ها در قالب پروژه‌های تحقیقاتی، آموزشی، امور تولید، امور بازاریابی و تبلیغات در حوزه‌های مختلف فرش دستباف بین استانداری گیلان و بانک‌های عامل و شرکت‌های خصوصی و دولتی در راستای توسعه متوازن و پایدار در سطح استان به امضاء رسید.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر صمت: فروش فوری خودرو تا به تعادل رسیدن قیمت‌ها ادامه دارد تشکیل جبهه واحد جهانی علیه نقض حقوق بشر توسط آل‌سعود حضرت آیت‌الله جوادی آملی: در گام دوم و گام های بعدی انقلاب باید متوجه خطرهائی که در کمین نظام هستند باشیم سخنگوی وزارت خارجه: بیانیه وزیران خارجه اتحادیه عرب دیدگاه همه کشورهای منطقه نیست بهرام قاسمی به عنوان سفیر ایران در فرانسه منصوب شد دهها کشته وزخمی درحمله با خمپاره به مراسم یادبود عبدالعلی مزاری در غرب کابل وزیر اطلاعات خبر داد : دستگیری 3 تیم تروریستی در غرب کشور با حکم رهبر انقلاب اسلامی؛ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به ریاست قوه قضائیه منصوب شد گزارش سفر رئیس‌جمهور به گیلان دولت مصمم به بهبود آبادانی و توسعه استان گیلان است وزیر نفت: صنعت نفت با وجود فشارهای بی‌سابقه دشمن درحال توسعه است رویترز: هند سطح واردات نفت خود از ایران را حفظ می‌کند معاون وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه طرح‌های عمرانی شرکت عمران شهر بهارستان: مترو شهر جدید بهارستان تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد وزیر راه و شهرسازی: مشوق‌های بالا رفتن قدرت خرید مسکن در راه است نوبخت خبرداد: اختصاص 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی پیکر شهید مدافع حرم انصاری پس از سه سال انتظار تشییع شد وزارت خارجه حمله انتحاری به گردهمایی در کابل را محکوم کرد در آستانه سفر دکتر روحانی به عراق وزیر خارجه کشورمان تلفنی با همتای عراقی خود گفتگو کرد بهترین کارگزاران باشید