تروريسم نه مرز مي‌شناسد، نه مذهب


گروه سیاسی: در پي حمله تروريستي و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نيوزيلند، بسياري از چهره‌ها و شخصيتها با صدور پيام‌هاي جداگانه‌اي نسبت به اين فاجعه انساني واکنش نشان دادند. در اين زمينه آيت الله آملي لاريجاني در ابتداي جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به حادثه تروريستي در نيوزيلند و شهادت عده‌اي از مسلمانان مظلوم در حين اقامه نماز گفت: اين حادثه بسيار غم‌انگيز و وحشتناک بود و خبر و تصاوير آن، قلب هر انساني را به درد آورد.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با طرح اين سوال که چرا وضعيت تروريسم عليه مسلمانان در دنيا به اين شکل در آمده است؟ گفت: عامل اصلي اين جنايات، جريان اسلام هراسي است که کشورهاي غربي علي‌رغم ادعاهاي حقوق بشري به آن دامن مي‌زنند.وي افزود: اينکه بيش از ۸۰ نفر نمازگزار اين چنين مورد حمله وحشيانه تروريستي قرار گرفته‌اند حقيقتا قابل تحمل نيست و ما از کشورهاي اسلامي‌مي‌خواهيم که از اين عبرت‌ها بسادگي نگذرند و رفتار مزورانه غرب را در اين جنايت‌ها زير نظر بگيرند.آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به معيارهاي دوگانه و ظالمانه جريان‌هاي رسانه‌اي غرب در مواجه با تروريسم گفت: برخي از رسانه‌هاي دنياي غرب مثل رسانه دولتي انگليس در بازگو کردن اين حادثه ، حتي از تعبير «حمله تروريستي» استفاده نکردند. آنها که يک حادثه چاقوکشي در انگليس را حمله تروريستي اعلام مي‌کنند، بر جنايت کشتار فجيع ۴۹ نفر مسلمان بي گناه چشم مي‌بندند. اين عبرتي است براي ملت‌هاي مسلمان که ان شاء الله بيدار شوند و جهت‌گيري جديدي نسبت به رفتارهاي دوگانه غرب انتخاب کنند.

  • اقدامي‌وحشيانه، جاهلانه و فاجعه بار

همچنين آيت الله سيد ابراهيم رئيسي رئيس قوه قضاييه در پيامي‌نوشت: حمله تروريستي و نژادپرستانه به مسلمانان نيوزيلند که به شهادت جمعي از نمازگزاران بي گناه انجاميد، اقدامي‌وحشيانه، جاهلانه و فاجعه بار بود که قلب انسان‌هاي آزاده، مسلمانان و همچنين ملت ايران را به درد آورد و بار ديگر جنايات وحشيانه داعش را تداعي نمود.واقعيت تلخ نهفته در متن و حواشي اين جنايت وحشيانه يادآور اهميت و فوريت همکاري و تعامل همه جانبه بين المللي در مقابله با معضل تروريسم و مبارزه با نفرت پراکني نسبت به اديان و اقوام و همچنين پايان دادن به اسلام هراسي مخربي است که متأسفانه هر روز در بسياري از رسانه‌هاي غربي و از زبان برخي دولتمردان آن‌ها شنيده و ديده مي‌شود.دستگاه قضايي جمهوري اسلامي‌ايران آماده هرگونه همکاري با دستگاه ديپلماسي کشور و نهاد‌هاي ذيربط در پيگيري ابعاد اين حادثه و مقابله با عوامل منطقه‌اي و جهاني است.

  • لزوم مقابله با اسلام‌هراسي

حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري نيز به اين حمله تروريستي و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نيوزيلند واکنش نشان داد و در پيامي‌نوشت:حمله تروريستي و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نيوزيلند، اقدامي‌سبعانه و دردناک بود که قلب همه مسلمانان جهان، انسان‌هاي آزاده و همچنين ملت ايران را جريحه‌دار ساخت.اين جنايت وحشيانه که منجر به شهادت و مجروح شدن شماري از نمازگزاران بي‌گناه و بي‌دفاع شد، نشانه ديگري بر لزوم مقابله همه‌جانبه با تروريسم و نفرت‌پراکني نسبت به اديان و اقوام، و همچنين اسلام‌هراسي رايج در غرب است که متأسفانه توسط برخي دولت‌هاي غربي نيز، بر آن دميده مي‌شود.پوشش خبري غير حرفه‌اي و غيرانساني اين جنايت تروريستي از سوي برخي رسانه‌هاي مدعي در غرب، سند ديگري بر نژادپرستي، استانداردهاي دوگانه آن‌ها حتي در خصوص جان انسان‌ها است. اين وحشي‌گري و ظلم آشکار، حادثه‌اي نيست که وجدان‌هاي بيدار و پايبند به ارزش‌هاي بشري، آن را فراموش کنند.اين جنايت نشان داد که تروريسم همچنان از معضلات مهم جهاني بوده و نيازمند مبارزه يکپارچه و رويکرد يکسان همه کشورها عليه خشونت و افراطي‌گري در هر نقطه از جهان است و بايد مجامع جهاني و به‌ويژه کشورهاي اسلامي‌در مقابل اين جنايات ضد بشري، واکنش جدي نشان دهند و حاميان پيدا و پنهان اين اقدامات را رسوا سازند.دولت جمهوري اسلامي‌ايران همچنان مصمم به مبارزه قاطع با تروريسم و نژادپرستي است و اطمينان دارد در سايه وحدت و انسجام مسلمانان، اين‌گونه توطئه‌هاي کور و بي‌هدف دشمنان، حاصلي جز بي‌آبرويي بيشتر آنان را در پي نخواهد داشت.دستگاه سياست خارجي جمهوري اسلامي‌ايران، رسيدگي به اين عمل شنيع و درخواست دستگيري و محاکمه همه عاملان و آمران آن را مجدانه در عرصه بين‌المللي پيگيري خواهد نمود.

  • افراطي گري بدون مرز و مذهب

همچنين اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور در پپامي‌نوشت: حملات جنايت بار تروريستي در نيوزيلند و شهادت جمعي از مسلمانان بي‌گناه در مسجد، هشداري مجدد به جهان انساني درباره خطرات و آثار فاجعه‌آميز تروريسم نژادپرستانه است. اين حادثه نشان داد که افراطي گري و خشونت سازمان يافته نه مرز مي‌شناسد، نه مذهب، نه زن و نه مرد و نه هيچ سرزمين و جامعه امن و آرام. تنها محکوميت اين جنايت همه‌جانبه کافي نيست، بايد نگاه، اراده و اقدامي‌جهاني و فراتر از آنچه تاکنون بوده است، صورت گيرد، بايد منابع توليد نفرت، خشونت، افراطي گري و نژاد پرستي در هر شکل و شيوه‌اي خشکانده شود.نظريه پردازان خشونت و افراطي‌گري و سران کشورهايي که به نفرت پراکني عليه مسلمانان و وضع سياست‌هاي نژاد پرستانه و معيارهاي تبعيض آميز و دوگانه دامن مي‌زنند بايد بدانند که در شکل‌گيري و گسترش اين اقدامات غير بشري دخيل و سهيم اند. مبارزه با تروريسم عزم و اجماع جهاني و واکنش عادلانه و به دور از تبعيض مي‌طلبد وگرنه اين تهديد بي حد و مرز جهان را با ابعاد و دامنه‌هاي غير قابل پيش‌بيني روبرو خواهد کرد.

  • اسراييل محور اسلام هراسي

از سوي ديگر محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اينستاگرام خود نوشت:جنايت بي‌سابقه در کشور آرامي‌مثل نيوزيلند نشان از اقدامي‌سازمان يافته دارد. عوامل اين اقدام، با دولت‌هايي که در ده سال گذشته، ميلياردها دلار عليه اسلام و مسلمانان تبليغ کردند، در ارتباط هستند. تشديد اسلام هراسي در جهان با محوريت اسرائيل از علل اصلي اين جنايت است.به زودي دست‌هاي پشت پرده اين جنايت ضد بشري، وقوع آن را به انگيزه‌هاي داخلي جامعه نيوزيلند از جمله ضديت با مهاجران نسبت خواهند داد؛ حال آن که شيوه عمليات، تجهيزات به کار رفته و استفاده از منابع مالي در انجام آن نشان مي‌دهد که اقدام صورت گرفته، فراتر از انگيزه‌هاي داخلي است.

  • لزوم خشکاندن ريشه تروريست

در همين رابطه علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي‌در پيامي‌نوشت:با کمال تاسف و تاثر از وقوع حادثه تروريستي غيرانساني در دو مسجد شهر کرايست چرچ و جان باختن و مجروح شدن تعدادي از مردم بي گناه و مسلمانان نمازگزار مطلع شدم.اين جنايات بار ديگر لزوم هوشياري و همکاري همه کشورها در مبارزه با تروريسم را يادآوري نموده و تاکيدي بر اين واقعيت است که جز با خشکاندن ريشه‌هاي فکري گروه‌هاي تروريستي، صلح و آرامش واقعي در هيچ منطقه‌اي از جهان حاصل نخواهد شد.

  • متاثر و خشمگين هستيم

وزير امورخارجه کشورمان نيز در واکنش به اقدام تروريستي کرايست چرچ گفت: مردم ايران از اقدام تروريستي امروز در نيوزيلند عميقا متاثر و خشمگين شدند؛ ولي ما متعجب نيستيم.به گزارش ايرنا، «محمد جواد ظريف» در توئيتر افزود: به عنوان مردمي‌که مشمول ممنوعيت سفر به آمريکا هستند، دخترانشان نمي‌توانند در صورت حضور در مدارس فرانسوي واجبات ديني خود را رعايت کنند، به خوبي مي‌دانيم که نژادپرستي و نفرت از اسلام چه عواقبي دارد.ظريف ساعاتي پيش در تماس تلفني با «مولود چاووش اوغلو وزير خارجه ترکيه و رئيس کنوني سازمان همکاري اسلامي‌ضمن محکوميت شديد حمله تروريستي و کشتار مسلمانان در نيوزيلند، خواستار واکنش مناسب کشورهاي اسلامي‌نسبت به اين جنايت هولناک شد.