گوشه میز شام!

احسان اقبال‌سعید‪-‬ اجلاس اتحادیه عرب در تونس با صندلی خالی سوریه برگزار شد. -در ادوار قبل یا صندلی برای دمشق قرار نمی‌دادند یا آن را در اختیار مخالفان حکومت شام قرار می‌دادند. حرکت جدید اتحادیه عرب در کنار بازگشایی سفارت‌ها در دمشق و بازگشت سربه‌زیر نشان از آن دارد که حکومت‌هایی که در ابتدای بحران سوریه بر شعار «اسد باید برود» تاکید داشتند، حالا پذیرفته‌اند که «اسد می‌ماند»
-برگزاری اجلاس اتحادیه عرب در تونس از تناقضات جالب است. جمعی از سران غیر مردم‌سالارترین حکومت‌ها در یکی از تنهاترین نمونه‌های موفق بهار عربی در برقراری دموکراسی نیم‌بند و نحیف یعنی تونس گرد آمده‌اند!
-تونس در دوره پس از جنگ‌های داخلی خونین لبنان که منجر به خروج سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات از آن کشور شد، مقر جدید این تشکیلات شد و نیروی دریایی تل آویو در یک عملیات عجیب به سواحل تونس حمله‌ور شد و مراکز ساف را بمباران کرد.
-آن طور که محافل غیررسمی بیان می‌کنند حضور نماینده بشار اسد در اتحادیه عرب منوط به قطع روابط دمشق از تهران شده است. احتمالا کشورهای ثروتمند عرب برای این جدایی وعده‌های مالی سخاوتمندانه‌ای به سوریه می‌دهند تا با توجه به نیاز دمشق به بازسازی ضایعات جنگ تطمیع برای دوری از تهران صورت بگیرد.


-بشار و پدرش مرحوم حافظ اسد به فراست و تجربه دریافته‌اند که در آب و هوای بهاری و مدیترانه‌ای خاورمیانه تنها می‌توان به دوستان قدیمی تکیه کرد و اگر از تهران ببرند در طوفان‌های آتی به راحتی خواهند شکست. پس محتمل است در بازسازی سوریه پذیرای کمک‌های ثروتمندان عرب خواهند بود اما تنها به بازگشت دشمنان دیروز رضایت خواهند داد و نه بیشتر.
-سخنان اعتراض‌آمیز بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در اعتراض به سخنان ترامپ مبنی بر تعلق بلندی‌های جولان به رژیم تل‌آویو با واکنش نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل مواجه شد. او تلویحا گفت علت اقدام ترامپ و نتانیاهو این است که سوریه این بخش از خاک خود را در اختیار ایران قرار داده است. این گونه به نظر می‌آید که این مانور ترامپ و نتانیاهو برای این است که خود رژیم دمشق نیروهای ایران را از نزدیکی مرز اسرائیل خارج کند و البته می‌دانند که خروج کلی از سوریه نه مورد قبول دمشق قرار خواهد گرفت و نه تهران، اما با این مانورها می‌خواهد از مرز رژیم صهیونیستی دور سازند.
-پیوندهای اقتصادی و البته امنیتی میان سعودی، ایالات متحده و رژیم تل‌آویو در حال گسترش و استحکام است. یک شبکه برای گسترش مناسبات مالی با محوریت صنایع نظامی و فناوری اطلاعات، احتمالا سعودی تلاش وافری دارد تا به کشورهای کمتر برخوردارتر عرب این پیام واضح را برساند که اگر می‌خواهند سهمی از این چرخه مالی -امنیتی داشته باشند باید به پرهیز از ایران و پیوند با این چرخه اقدام کنند.
-تجربه تاریخی نشان داده که شگفتی‌ها و سیر تحولات در خاورمیانه چنان سریع است که نمی‌توان چندان به اتحادها و شیوه‌های شبه مدرن اعتنا کرد، هنوز هم به گاه واقعه‌های نوبه‌نو حکومت به شیوه پدران پایدارتر است.