ایران رتبه چهارم جهان در حوزه نانو تکنولوژی را حفظ کرد

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد، ایران با انتشار بیش از 10 هزار مقاله آی اس آی در سال 97 رتبه چهارم دنیا را حفظ و جایگاه خود را تثبیت کرد.
به گزارش ایرنا، خوشبختانه ایران از نظر کمی وکیفی دارای جایگاه بسیارمطلوبی در توسعه علمی است و بعد از چین، آمریکا و هند که سه کشور پر جمعیت دنیا هستند؛ ما رتبه چهارم دنیا را در حوزه فناوری نانو داریم و این خود به تنهایی یک اعتبار و افتخار است.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری درسال 97 همانند دیگر ستادهای فعال دراین معاونت در بخش نیروی انسانی، گسترش شرکت های دانش بنیان و تولید محصول، صادارت، بخش آموزش و تولید علم؛ فعالیت چشمگیر داشته است.
به گفته دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، در حال حاضر 212 شرکت صنعتی دانش بنیان در زمینه نانو در کشورفعال است و محصولات نانو را تولید می کنند که این شرکت ها در سال 97، بالغ بر 580 محصول مبتنی بر فناوری نانو تولید کرده اند که تمام تاییدیه ها را گرفته و وارد بازار شده اند.


سعید سرکار روز یکشنبه در زمینه فعالیت های این ستاد در سال 97 به خبرنگارعلمی ایرنا گفت: توسعه منابع انسانی یکی از برنامه های این ستاد است، از ابتدای تاسیس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تا سال 97 این ستاد توانسته 35 هزار نفرمتخصص در گرایش های مختلف نانو فناوری درمقاطع کارشناسی ارشد به بالا در دانشگاه های کشور تربیت کند.
وی بیان کرد: داشتن این نیروی انسانی متخصص باعث شد که در توسعه علم و فناوری بسیار خوب عمل کنیم و نتایج آن در حوزه علمی کشور خودش را نشان داده به صورتی که در سال 2001 که فعالیت علم نانو در کشور شروع شده، رتبه ایران با انتشار 10 مقاله آی اس آی پنجاه و هفتم دنیا بود که خوشبختانه درسال 2018 میلادی، ایران با انتشار بیش از 10 هزار مقاله آی اس آی به رتبه چهارم دنیا دست یافته و جایگاه خود را تثبیت کرده است. سرکار افزود: از 10 مقاله در سال، در سال 97 به بیش از 10 هزار مقاله در سال رسیده ایم که خودش یک رشد هزار برابری را نشان می دهد و این خود یک رکورد و یک انفجار توسعه علم است.
وی با اشاره به اینکه مقالات معتبر علمی خودشان شاخص توسعه علمی هستند و متاسفانه در سال های اخیر در خصوص چاپ مقاله تبلیغات منفی بسیاری شکل گرفته است، اظهارکرد: چاپ مقاله هدف نیست ولی به عنوان یک شاخص بیانگر خیلی از ظرفیت های کشورهاست، به همین دلیل در دنیا به چاپ مقاله بسیار توجه می شود. چاپ 10 هزار مقاله توسط محققان کشورمان نشان می دهد که ایران در حوزه فناوری نانو دارای یک بنیه علمی خیلی خوب است و ما بدون یک بنیه علمی خوب در تولید تکنولوژی و نوآوری نمی توانیم موفق باشیم.
وی بیان کرد: زمانی ما می توانیم به عنوان یک کشور نوآور و فناور دریک حوزه تخصصی خودمان را مطرح کنیم که در آن حوزه تخصصی در مرزدانش حرکت کنیم و خوشبختانه در حوزه نانو تکنولوژی دارای یک بنیه فوق العاده خوب و دارای فونداسیون قوی از نظر علمی هستیم و نتیجه اش در توسعه فناوری و نوآوری خودش را نشان داده است. ما اگر بنیه علمی خوبی نداشته باشیم نهایتا می شویم دنباله روی کشورهای دیگر و می شویم مقلد. الان خوشبختانه ایران از نظر کمی و کیفی دارای جایگاه بسیارمطلوبی در توسعه علمی است و بعد از چین ، آمریکا و هند که سه کشور پر جمعیت دنیا هستند ما رتبه چهارم دنیا را داریم و این خودش یک اعتبار و افتخار است.
وی یادآور شد: سال 97 یا 2018 بیش از 10 هزار مقاله چاپ کرده ایم و هر چه به جلو حرکت می کنیم، این رشد بیشتر است.