«نه» دنیا به اقدام آمریکا علیه سپاه

گروه سیاسی: اقدام یکجانبه دولت آمریکا مبنی بر معرفی سپاه پاسداران به عنوان گروهی تروریستی، چنان که انتظار می‌رفت با مخالفت صریح بسیاری از کشورهای جهان روبه‌رو شد به گونه‌ای که تصمیم اخیر آمریکا علیه سپاه عملا به سندی برای اثبات بی‌اعتباری آمریکا در منطقه و جهان تبدیل شد.
به گزارش «وطن امروز»، با گذشت 2 روز از تصمیم عجیب دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حمایت‌های عمومی از این نهاد همچنان ادامه دارد. حمایت از سپاه و مخالفت با تصمیم مضحک آمریکا علیه این نهاد البته محدود به مردم و مسؤولان کشورمان نبوده و بسیاری از مقامات کشورهای منطقه، جهان و نهضت‌های اسلامی با تصمیم اخیر آمریکا به صراحت مخالفت کردند. در همین راستا رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد همزمانی تروریستی خواندن سپاه و انتخابات اسرائیل برنامه‌ریزی شده بود. رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره تحولات اخیر منطقه شامل به‌ رسمیت شناخته ‌شدن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه از سوی آمریکا و تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط واشنگتن، گفت: «اینها تحولات عادی نیستند. جالب اینجاست که تمام آنها با انتخابات پارلمانی اسرائیل همزمان شده است. ما عقیده داریم که چنین همزمانی از قبل برنامه‌ریزی شده بود».
علاوه بر اردوغان، وزیر خارجه ترکیه نیز در اظهاراتی تأکید کرد قابل درک نیست که واشنگتن یک نهاد رسمی یک کشور را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند، در حالی که خود این کشور با یک سازمان تروریستی همکاری دارد.
چاووش اوغلو روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر با بیان اینکه آمریکا با یک سازمان تروریستی (YPG/PKK) همکاری دارد، گفت: «ایالات متحده آمریکا این تصمیم را گرفته و تصمیمی یکجانبه در راستای تحریم‌ها و فشارها علیه ایران است. ما گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که این تصمیم از واشنگتن صادر شده و نمی‌توان آن را تعمیم داد». وی همچنین با اعلام این خبر که «یکی از کشورهای خلیج‌فارس پیشنهاد تروریستی خواندن سپاه را داده بود»، تاکید کرد: «اقدام آمریکا در گنجاندن سپاه [پاسداران انقلاب اسلامی] ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی به عدم ثبات منطقه منتهی خواهد شد». علاوه بر ترکیه، مقامات مختلف عراق، دیگر کشور همسایه ایران نیز نسبت به تصمیم اخیر دولت آمریکا واکنش نشان دادند. از جمله نخست‌وزیر عراق هشدار داد اقدام آمریکا علیه سپاه پیامدهای منفی بر این کشور و منطقه خواهد داشت. وی که در کنفرانس خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: عراق تلاش کرد این تصمیم آمریکا را متوقف کند و بغداد تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا آرامش را به منطقه بازگرداند. جریان مقاومت اسلامی نُجَبا در عراق، سازمان بدر، رهبر جریان حکمت ملی و رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق دیگر گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی بودند که در بیانیه‌هایی جداگانه، اقدام آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران را «حماقت» ترامپ خوانده و هدف آن را راضی کردن رژیم صهیونیستی و دامن زدن به درگیری‌های منطقه برشمردند. از جمله در بیانیه رئیس شورای اجرایی نُجَبا در این باره آمده است: «ما در مقاومت اسلامی نُجَبا شانه به شانه برادران‌مان در سپاه پاسداران می‌ایستیم، زیرا این نهاد نقش بزرگی در شکست پروژه‌های استکبار داشته است».


مقامات قطر نیز همراه با مقامات ترکیه و عراق با تصمیم دولت آمریکا علیه سپاه مخالفت کردند. «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در این باره گفت: «اختلافات میان کشورها باید با گفت‌وگو حل شود؛ ایران کشوری است که وضعیت منطقه‌ای و جغرافیایی خود را دارد و (این وضعیت) می‌طلبد که ما به عنوان کشورهای همسایه ملاحظات مختلف درباره آن را در نظر بگیریم، خواه با سیاست‌هایش موافق باشیم یا مخالف». وی تأکید کرد: «اگر با برخی از رفتارهای سپاه ایران یا هر ارتش دیگری مخالف هستیم، راه‌حل آن تحریم نیست».
توکیو: دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا علیه ایران نیستیم
مخالفت با تصمیم اخیر آمریکا علیه سپاه البته محدود به کشورهای منطقه و همسایه ایران نبوده و بسیاری دیگر از کشورها نیز ضمن ابراز مخالفت خود، بر بی‌اعتباری تصمیم آمریکا صحه گذاشتند. به عنوان مثال، وزیر خارجه ژاپن در نخستین‌ واکنش به اقدام وزارت خارجه آمریکا علیه سپاه پاسداران تأکید کرد از این اقدام ضدایرانی تبعیت نمی‌کند. به گزارش فارس، «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن در این راستا در جمع خبرنگاران تأکید کرد که توکیو از اقدام واشنگتن در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی تبعیت نمی‌کند. وی در واکنش به این اقدام دولت آمریکا، ضمن تأکید بر روابط نزدیک توکیو و تهران گفت قصد تبعیت کردن از این سیاست واشنگتن را ندارد. این مقام ژاپنی ادامه داد توکیو رابطه نزدیک با ایران را حفظ کرده است و هر آنچه لازم باشد را به ایران خواهد گفت و به همکاری برای رفع مشکلات از طریق مذاکره و گفت‌وگو ادامه می‌دهد.
علاوه بر ژاپن، وزارت خارجه فرانسه درباره تصمیم آمریکا مبنی بر تروریستی خواندن سپاه، خواستار خودداری از ایجاد بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا شد. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به پرسشی در جریان کنفرانسی خبری گفت فرانسه همچنان به توافق هسته‌ای که با ایران در سال ۲۰۱۵ به دست آمده، پایبند است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد باید از بر هم زدن ‌ثبات در منطقه غرب آسیا خودداری کرد. پیش از این سخنگوی وزارت خارجه چین نیز ضمن انتقاد از اقدام آمریکا در «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران، بر لزوم پرهیز کشورها بویژه قدرت‌های بزرگ از قلدری و احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی تأکید کرده بود.
انگلیس هم حمایت نکرد
تصمیم یکجانبه دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران با حمایت و استقبال انگلیس نیز مواجه نشد. دیروز یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در پاسخ به سؤال خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) درباره درخواست مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از متحدان واشنگتن برای پیوستن به رفتار غیرقانونی آن کشور علیه سپاه گفت تصمیم آمریکا درباره تروریستی نامیدن سپاه به خود آن کشور مربوط است. وزارت خارجه انگلیس روز سه‌شنبه این اظهارنظر را در پاسخ به این سؤال مطرح کرد که واکنش لندن به درخواست پمپئو درباره تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی شرکای واشنگتن چیست؟
حمایت نهضت‌های اسلامی از سپاه
دیروز همچنین نهضت‌های مقاومت اسلامی منطقه مانند حماس، جهاد اسلامی و انصارالله یمن نیز اقدام عجیب آمریکا علیه سپاه را بشدت محکوم کردند. در همین راستا جنبش حماس فلسطین بیانیه‌ای صادر و در آن اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را محکوم کرد. در بخشی از بیانیه حماس در این باره آمده است: «این تصمیم تأکید می‌کند که این دولت (آمریکا) بر اساس منافع صهیونیستی و دستورکارهای آن گام برمی‌دارد و به جانبداری کورکورانه خود (از رژیم صهیونیستی) در تمام آنچه مربوط به منطقه است، ادامه می‌دهد».
دبیرکل جهاد اسلامی نیز بر همبستگی کامل مقاومت فلسطین با جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با «زورگویی آمریکا و متحدانش» تأکید کرد. زیاد النخاله در این باره گفت: «تعامل آمریکا با جهان بر اساس منطق زور است، (این کشور) قوانین بین‌المللی یا سازمان ملل و حقوق ملت‌ها را رعایت نمی‌کند، ما بر ایستادگی کامل خود با جمهوری اسلامی ایران در یک جبهه در مقابل زورگویی آمریکا و متحدانش تأکید می‌کنیم». جنبش انصارالله یمن دیگر مجموعه‌ای بود که در بیانیه‌ای اقدام اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا در اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان گروه «تروریستی» را محکوم کرد. دفتر سیاسی این جنبش طی بیانیه‌ای تاکید کرد: «آمریکا خود، مادر و حامی اصلی تروریسم و صادرکننده آن‌ به همه کشورهاست».
ادامه حمایت‌ مردم و مسؤولان از سپاه
جدا از اعلام مخالفت‌های صریح کشورهای منطقه و جهان با تصمیم اخیر دولت آمریکا، در داخل کشور نیز موج همبستگی اقشار مختلف مردمی و مسؤولان ارشد کشور با سبزپوشان سپاه همچنان ادامه دارد. در این راستا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از ملت ایران دعوت کرد پس از اقامه نماز جمعه این هفته در سراسر کشور، در تظاهراتی خشم خود را از تروریستی اعلام شدن سپاه توسط آمریکا به نمایش بگذارند.
همچنین امیر موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، به‌همراه امیر نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسنی، رئیس عقیدتی- سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در دفتر کار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با  وی دیدار و درباره اقدام اخیر رژیم آمریکا درباره سپاه پاسداران و همچنین اقدامات ارتش و سپاه در سیلاب‌های اخیر گفت‌وگو کردند.
امیر سرلشکر موسوی در حاشیه این دیدار گفت: اقدامی که آمریکایی‌ها انجام دادند کاملاً خنده‌دار است و این اقدام وقیحانه آنها در مقابل سپاه یک اقدام کودکانه و از سر دیوانگی است. وی افزود: نیروهای مسلح ایران از جمله ارتش و سپاه، کنار مردم خواهند بود و تمام تلاش‌شان این است که از تمامیت ارضی و آرمان‌های انقلاب اسلامی با جدیت دفاع کنند.
  پشتیبانی‌های متکثر از سپاه دلالت بر بی‌اعتباری تصمیم آمریکاست
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را در ادامه شکست‌های زنجیره‌ای کاخ سفید در منطقه توصیف و تصریح کرد: این اقدام نامتعارف، سپاه را در شتاب بخشیدن به تقویت سامانه‌ها و توانمندی‌های دفاعی و تهاجمی و نیز اقتدار فزاینده منطقه‌ای مصمم‌تر ساخته است. به گزارش سپاه‌نیوز، در بخشی از این بیانیه آمده است: بی‌شک تصمیم سیاه ترامپ و احمق‌های دور و بر نظام حاکمه آمریکا در ادامه شکست‌های زنجیره‌ای کاخ سفید در منطقه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- این یادگار ماندگار و میراث معجزگون امام راحل(ره)- را در شتاب بخشیدن به تقویت سامانه‌ها و توانمندی‌های دفاعی و تهاجمی و نیز اقتدار فزاینده منطقه‌ای و پاسداری از این حمایت ملی و سترگ به عنوان  سرمایه‌ای اجتماعی و راهبردی، مصمم‌تر ساخته است. در ادامه این بیانیه تأکید شده است: در این رهگذر با قدردانی و تشکر صمیمانه از مواضع انقلابی و حمایت‌های دشمن‌شکن آحاد  مردم شریف و فهیم و مسؤولین ارجمند کشور بویژه روسای قوای سه‌گانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فراکسیون‌های مختلف، حوزه‌های علمیه، علما و روحانیون، دانشگاهیان، نیروهای مسلح و احزاب، گروه‌ها و جریان‌های گوناگون سیاسی، اصحاب رسانه و نیز جبهه مقاومت اسلامی و سایر علاقه‌مندان و همراهان جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان، باور داریم این پشتیبانی‌های متکثر و معنادار، دلالت بر بی‌اعتباری اقدام دولت ماجراجوی آمریکا داشته و رسالت و مسؤولیت‌های خطیر سپاه در ادامه راه مبارک و نورانی خود، یعنی «حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی» و «تامین امنیت ملی» را سنگین‌تر کرده است.