کلنجار برای جلب رضایت معترضان، هم‌چنان بی‌ثمر است مقاومت سودان در برابر حاکمیت نظامی

همدلی| گروه جهان: اقداماتی مثل برکناری افراد و پیشنهاد مذاکره از طرف نظامیان جانشین عمر البشیر، در جلب رضایت مردم معترض سودان بی‌نتیجه مانده است و آنان همچنان بر خروج نظامیان از قدرت پافشاری می‌کنند. در آخرین قدم، رهبران معترضان فهرستی از درخواست‌های خود را ارائه داده‌اند که شامل حاکمیت غیرنظامی نیز می‌شود.
روزهای گذشته، پس از چندین هفته اعتراضات علیه حکومت عمر البشیر که از پاییز سال گذشته آغاز شده بود و پس از سرکوب خونین اما ناکام مخالفان، نظامیان سودان عمر البشیر را برکنار کردند و تحت‌الحفظ قرار دادند و با اعلام تشکیل شورای نظامی مدعی شدند، اداره کشور را به طور موقت در دست خواهند گرفت و به زودی انتخاباتی را برگزار خواهند کرد. معترضان سودانی اما با ادامه تجمعات اعتراضی خواستار تغییرات اساسی در حاکمیت و خارج‌شدن قدرت از دست نظامیانی شدند که عمر البشیر خود از جنس آنان بود. بیانیه‌های مخالفان پس از اقدام نیروهای نظامی، حرکت آنان را کودتایی توسط خود رژیم توصیف کرده بود. در تجمعات اعتراضی، شعارها از عمر البشیر به سمت عوض محمد احمد ابن عوف، وزیر دفاع عمر البشیر و دیگر نظامیان چرخید و در شبکه‌های اجتماعی هشتگ «هنوز سقوط نکرده‌است» پایان‌یافتن اعتراضات را رد می‌کرد.
در واکنش به این مقاومت، ابن عوف از سمت خود کنار رفت و عبدالفتاح عبدالرحمن البرهان به جای او در ریاست شورا قرار گرفت که رئیس بازرسی کل سودان بوده است. البرهان در نشستی خبری، بیانیه‌ای را خواند که در آن از معترضان خواسته می‌شد برای تحقق خواست‌های «انقلاب سودان» در کنار نظامیان قرار گیرند. او در این بیانیه همچنان محدودیت آمدوشدی را که توسط سلفش وضع شده بود، لغو کرد و با وعده آزادی همه زندانیان سیاسی، از آتش‌بس در همه مناطق سخن گفت. واکنش معترضان به این خبر نیز مانند خبر برکناری عمر البشیر بود. جشن و شادی از برکناری او به همراه تاکید بر ادامه اعتراضات.
در نهایت در روز شنبه، «اتحاد آزادی و تغییر» که رهبری اعتراضات را در دست گرفته است، اعلام کرد هیئتی ده‌نفره، در جلسه‌ای با ارتش، فهرست خواسته‌های خود را به نظامیان ارائه داده است که شامل تشکیل فوری دولت غیرنظامی است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که تحصن در مقابل ستاد مرکزی ارتش در خارطوم همچنان برقرار است.


به گزارش الجزیره، در بیانیه عمر الدقیر، از رهبران مخالفان آمده درخواست‌های این گروه شامل بازسازی ساختار نهاد اطلاعات و امنیت ملی سودان است که الجزیره آن را سازمانی «رعب‌آور» می‌خواند. رئیس این نهاد، صلاح عبدالله غوش، بعد از برکناری عمر البشیر از این سمت کناره‌گیری کرد.
در این بیانیه تاکید شده است تحصن تا زمانی که درخواست‌ها تمام و کمال اجرا شوند، ادامه خواهد داشت. این گروه تاکید دارد که نمایندگان غیرنظامی باید در شورای نظامی وارد شد و دولتی غیرنظامی برای اداره امور روزمره اجرایی تشکیل شود.
نکته جالب توجه در این میان این است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی، با صدور بیانیه‌هایی جداگانه از روند انتقال قدرت در سودان ابراز رضایت و حمایت کرده‌اند. پیشتر مصر نیز از اقدام نظامیان در کسب قدرت حمایت کرده و از جامعه جهانی خواسته بود رهبران جدید سودان را به رسمیت بشناسند، همان رهبرانی که مردم سودان آنان را کودتاچی می‌دانند.