چرا کمپین « نه به خرید» کار ساز نیست؟

در حال حاضر با توجه به گران شدن خودرو به نظر می‌رسد مردم توان خرید خودروی صفر را ندارند و در واقع همین الان بدون آنکه «کمپین تحریم» در کار باشد، مردم توان خرید خودرو را از دست داده‌اند.
واقعیت این است که خودروساز و تولیدکننده نتوانسته و نخواهند توانست انتظارات مردم را برآورده کنند. چند ماه قبل که مردم چشم انتظار حمایت از مشتری در بازار
بی‌سر و سامان خودرو بودند، در نهایت دولت جانب بازار را گرفت و قاعده 5 درصد زیر بازار نهایی شد که البته آن را پیش بینی کرده بودیم.
در شرایط حاضر که قیمت ارز بالا رفته و کشور با محدودیت منابع روبروست، مواد اولیه تولید خودرو هم شدیدا گران شده در نتیجه به نظر می‌رسد افت قیمت خودرو اتفاق نیفتد.


گرچه سیاست چند ماه اخیر دولت و خودروسازان مبتنی بر بالابردن تیراژ تولید بوده تا از این رهگذر قیمت هم‌اندکی دچار کاهش شود اما باید در نظر داشت راه‌اندازی کمپین نخریدن خودرو در واقع خودروساز را زمین می‌زند و تولیدکننده را دچار مشکل می‌کند.
از سوی دیگر ادعای برخی از کارشناسان مبنی بر چند قطبی سازی صنعت خودرو و باز کردن درهای واردات در حال حاضر با محدودیت منابع ارزی کشور امکان پذیر نیست و چنانچه حتی با این وضعیت، واردات خودرو آزاد هم شود، برای مصرف‌کننده نهایی خرید آن با توجه به قیمت بالا
به صرفه نیست.
در حال حاضر باید منتظر بود تا شرایط اقتصادی و موضوع تحریم‌ها‌ تغییر کند و از الان باید برنامه و نقشه راه برای چنین روزی داشت اما در خصوص شرایط حاضر و تشویق مردم به عدم خرید این نکته را باید مدنظر داشت که با توجه به اینکه در قاموس اقتصاد ایران هیچ چیزی پس از گرانی ارزان تر نشده حتی با وجود تشویق به عدم خرید، مردم در نهایت برای خرید کالای مورد نظر پا به عرصه خرید می‌گذارند و می‌گویند «امروز بخریم بهتر از آن است که فردا گرانتر بخریم» در نتیجه مطرح کردن مواردی همچون کمپین عدم خرید بیشتر جنبه روانی – احساسی دارد تا جنبه واقعی.