در فراق مرحوم حاج صدر الله رستمی

اگرچه نگارش متنی کوتاه برای بیان فضیلت‌ها‌ی ایشان آسان نیست؛ اما ننوشتن نیز بغض مرا فزونتر می‌سازد، از باب یادآوری چند نکته از فضائل خانواده را به اختصار بازگو می‌نمایم.
*مرحوم حاج صدر الله رستمی فرزند مرحوم حاج حیدر زائر علی از یک تبار تاریخی و از خانواده‌ای اصیل دشتی و تنگستان است. قاطبه مردم تنگستان و دشتی این خانواده به‌ویژه مرحوم حاج صدرالله رستمی را به اصالت، شجاعت و غیرت می‌شناسند.
این ویژگی‌ها‌ در طول تاریخ این خانواده برجسته و به شهادت تاریخ در همه دوران قابل رویت است.
*مرحوم زائر علی در جنگ تاریخ‌ساز و دوران ساز دلیران تنگستان، یکی از اثرگذارترین‌ها بوده است؛ آنهم در زمانی که خلیج فارس در سلطه


بریتانیای کبیر وقت قرار داشت. چرا که کشورهای عربی مانند امارات، کویت و بحرین مستعمره انگلیس بودند. با آغاز جنگ بریتانیا علیه ایران کمترکسی جرات داشت حمایتی کند، ولی مرحوم زائر علی به رغم خطرات بیشمار، این قدر شجاعت و بی‌باکی داشت که رئیسعلی دلواری و یارانش را تنها نگذارد. او یک تنه مسئولیت تهیه و حمل و تحویل مهمات و اسلحه مورد نیاز جنگ را پذیرفت تا در جهنم آنروزخلیج فارس با بوم‌ها‌ی (لنج) خود به ساحل تنگستان برساند.
با اینکه خواهر زاده اش را در این راه از دست داد ولی تسلیم نشد و مسئولیت خود را با سربلندی
به پایان رسانید. اگرچه ماهها نیز اسیر و بر عرشه ناو انگلیس‌ها‌ زندانی شد و سرانجام با دلیری، شبانه در حوالی بصره از دست دشمن فرار کرد. اما در پایان جنگ نام تنگستان را پرآوازه نمودند تا آنجا که این عظمت توسط بریتانیا با قبول شکست تایید شد و این برگ زرین در تاریخ جهان ماندگار است. در زمان جنگ تحمیلی نیز عموی مرحوم حاج صدرالله رستمی، بنام شهید حاج اسماعیل رستمی در ماجرای حصر آبادان با همراه نمودن بیش از چهل لنج تنگستانی برای آزادی خاک وطن می‌جنگد و با سربلندی و پیروزی برمی گردد. شهید حاج اسماعیل رستمی و فرزند رشیدش در زمانی دیگر و در جبهه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و برگ زرین دیگری بر ایمان، اصالت و شجاعت خانواده افزودند.
*مرحوم حاج صدرا... رستمی فردی آزاد‌اندیش و در اخلاق مداری در یک کلام انسانی بی‌ریا بود و از نگاه مباحث نظری مدرن با عنوان «انسان بماهو انسان»رفتارش و بیانش حقوق بشری بود. از طرفی نیز به خاک کشور و وطن هم تعصبی معنادار داشت؛ هم مسئولیت پذیر بود هم مردم دار. او که خود با طی مرارت‌ها‌،سال‌ها‌ در کشور‌ها‌ی عربی کار کرده بود، تیز بینی شخصی اش او را به اقتصادی برتر در منطقه رساند. به تحولات منطقه‌ای و جهانی توجه‌ای خاص داشت و نزاع و جنگ کشور مسلمان و همسایه با همدیگر را با هر معیاری باطل می‌دانست. با تجاوز عراق به ایران اعتقاد داشت باید از ایران رفع تجاوز شود. با همین دیدگاه شخصی کمکهای بیشماری به جنگ و رزمندگان نمود.
از طرفی بوسیله کشتی‌ها‌ی خود هدایای ایرانیان در کشورهای حوزه خلیج فارس را مدبرانه جمع‌آوری می‌کرد و به ایران می‌آورد و سپس شخصا به جبهه‌ها‌ی جنگ گسیل می‌داشت. همچنین بدلیل شناخت و تسلطی که به دریا داشت در یک سری عملیات نظامی و شناسایی برای از کار انداختن موتور جنگی نیروی دریایی عراق در همکاری با رزمندگان نقشی چشمگیر ایفا نمود. همه ی این خانواده ،پسرعموهای مرحوم فرماندهان جبهه های جنوب بوده اند. حاج صدرالله رستمی طی دهه ی اول انقلاب بخشی از واردات مورد نیاز استان های جنوبی ایران را تامین می نمود.
>سخاوت خانوادگی و هوش موفق تجاری‌اش این شد که نام صدرالله ضرب المثل ایران و جنوب شد .
اسکله ی بندر رستمی مادر اسکله های بخش ساحلی تنگستان را با مرارت های زائد الوصفی بنا نهاد و قدمت فعالیت تجاری هزار ساله این خانواده در پناه دریا ادامه یافت و بدین طریق تلاش برای ارتزاق حلال از تجارت و صید را در دسترس همه ی مردم تنگستان و استان قرار داد.
>در فرجام این اندیشه پاک ، او “اسطوره" شد و از نظر اصالت ، سخاوت ، مردم داری ، شجاعت، ایمان، مقبولیت ومشروعیت پدر معنوی و شناسنامه تنگستان در کنار دیگر بزرگان این دیار شناخته می شود که "مردمداری"و "مردم‌محوری"رمز کردارش بود و سرفصل روابط خود در فامیل نیز صله رحم را علیرغم همه گرفتاری‌ها بر پا می داشت.
آموخته بود در حق تعیین سرنوشت احساس مسئولیت کند و تلاش او برای مردم و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی کم نظیر بود.
او تا سن 82 سالگی علاقه منحصر به فردی به اهل بیت علیهم السلام و بر پایی عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) داشت و بخشی از زندگی‌اش را درکنار جوانان سپری می کرد هم ورزشکاربود هم ورزش دوست.

*رئیس کانون وکلای دادگستری بوشهر و نایب رئیس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران