گزارش شبکه تلویزیونی «اِن‌بی‌سی» از نشست محرمانه مقام‌های کاخ سفید در مقر سازمان سیا و «طرح تماس تلفنی» ترامپ، بررسی می‌شود؛

گوشیِ ترامپ در دست بولتون
همدلی| گروه سیاسی- هرمز شریفیان: در زمان جنگ سرد یک «تلفن قرمز رنگ» با یک شماره خاص روی میز رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و صدر هیات رئیسه اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت که روسای دو ابرقدرت می‌توانستند با یک تماس مستقیم با یکدیگر بر سر مسائل گوناگون جهان، گفت‌وگو کنند. گویا سطح مناقشه با ایران برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به سطح رقیب ابرقدرت این کشور در دوران جنگ سرد رسیده که ترجیح داده یک شماره تلفن خاص از سوی سفارت سوئیس، حافظ منافع ایالات متحده در ایران به مسئولان جمهوری اسلامی داده شود تا به خواسته‌ی او، با کاخ سفید تماس بگیرند.
بحث بر سر مذاکره کردن و نکردن با آمریکا و به‌خصوص با دولت ترامپ این روزها نقل محافل سیاسی داخلی و خارجی است. بخش قابل توجهی بر این باورند که شروع گفت‌وگوها می‌تواند به حل مناقشات و این «جنگ سرد جدید» و برطرف شدن مشکلاتی با بیش از ۴ دهه سابقه، کمک کند و بخشی دیگر بر این باورند که مذاکره در چنین شرایطی، شکست برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
هرچند گروه دوم از عوامل و دلایل این شکست سخنی به میان نمی‌آورند اما شروع گفت‌وگو طبیعتا نمی‌تواند شکستی به‌دنبال داشته باشد چه اگر دوطرف پس از گفت‌وگو‌های مقدماتی به نتایج قابل توجهی نرسند، به مواضع کنونی خود باز می‌گردند و همان راهی را می‌روند که اکنون قصد آن را دارند.


اما حرکت جدید ترامپ یک نشانه شناسی دارد و آن اینکه تحریم‌های یک جانبه او علیه ایران در گروه 1+5، اتحادیه اروپا، کنگره و حتی رای دهندگان آمریکایی، مخالفان بسیاری دارد. قصد او این است تا به جهان بگوید که به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا آماده گفت‌وگو است و خواسته‌های مفیدی برای ایران دارد و این مسئولان جمهوری اسلامی هستند که اهل گفت‌وگو نیستند و تمایل دارند که همچنان بحران آفرین باشند و آنگاه منتظر یک، اشتباه یا بهانه از سوی طرف ایرانی باشد تا برای اقدام‌های بعدی خود، دلایل منطقی و موجه ارائه دهد.
نکته بعدی تفاوت‌های بنیادین بین هیات حاکمه جمهوری اسلامی با هیات حاکمه ایالات متحده و به‌ویژه در دولت این کشور است. برای مثال در ایران، «محمدجواد ظریف» از مبادله زندانیان سخن می‌گوید و اعلام می‌کند که در این خصوص «اختیار تام» دارد اما بلافاصله دادستان تهران، مبادله زندانیان را در حیطه وظایف دستگاه قضا می‌داند و از سایرین می‌خواهد که در این حوزه و بدون اجازه، دخالت نکنند.
اما در تیم ترامپ، تفاوت آن‌چنانی بین گفتمان غالب «بولتون»، «پمپئو»، «هوک» و دیگران وجود ندارد و آنان همگی در سخنان خود بر روی یک یا چند نکته مشخص و به‌صورت یکدست و بدون تناقض، تاکید می‌کنند و بعید است که نقطه نظرات آنان، تفاوت چندانی با رئیس جمهورشان داشته باشد یا ترامپ از موضع‌گیری‌های آنان بی اطلاع باشد.
پروژه «شماره تلفن خاص» برای تماس مسئولان جمهوری اسلامی که رئیس جمهور آمریکا آن را به صراحت اعلام کرده، حرکت جدیدی است که حتما ساکنان کاخ سفید، رد یا قبول آن از سوی مسئولان جمهوری اسلامی را پیش‌بینی کرده‌ و حرکت بعدی خود را براساس پاسخ تهران تنظیم کرده‌اند. حال باید دید که تهران نیز در صورت پذیرفتن یا نپذیرفتن این تماس، حرکت بعدی آمریکایی‌ها را بر اساس منطق و استدلال، پیش‌بینی کرده‌ یا همچنان تشتت و چند دستگی در گفتار و رفتار حاکم است.
این نکته را نباید از نظر دور داشت که وظیفه نخست حاکمان ایران، بهبود وضعیت اقتصادی ــ معیشتی مردم و رسیدن به یک جامعه مدنی نرمال بوده که خواسته بخش بسیاری از مردم است. حال چه تصمیم به شروع گفت‌وگو با دولت آمریکا باشد یا نباشد؛ نباید فراموش کرد که در صورت توافق با دولت ترامپ نیز هنوز نیاز مبرم به گفت‌وگوی ملی در درون کشور به شکل بسیار جدی وجود دارد.
شبکه تلویزیونی «اِن‌بی‌سی» آمریکا گزارشی از نشست سری برخی مقامات بلند پایه آمریکا در مقر سازمان اطلاعات مرکزی این کشور یعنی «سی‌آی‌اِی» را منتشر کرده که برگردان این گزارش توسط «همدلی» را در ادامه می‌خوانید؛
نشست مقام‌های ارشد آمریکایی درباره ایران در «سی‌آی‌اِی»
به گفته شش تن از مقام‌های دولت آمریکا، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی، هفته گذشته در اقدامی کم سابقه با مقام‌های امنیتی عالی‌رتبه، دیپلمات‌ها و مشاوران نظامی کاخ سفید در مقر مرکزی «سی آی ای» در مورد ایران دیدار کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» این نشست ساعت ۷ صبح روز دوشنبه ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) برگزار شد و «جینا هسپل»، مدیر «سی‌آی‌ای»، «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع، «ژنرال جو دانفورد» رئیس ستاد نیروهای مسلح، «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه و «دان کواتس» مدیر امنیت ملی شرکت داشتند.
«ان بی‌سی» گفته، نشست‌های مربوط به امنیت ملی معمولا در اتاق عملیات کاخ سفید برگزار می‌شوند. به گفته مقامات کنونی و پیشین دولت آمریکا، برگزاری جلسه مقامات ارشد کاخ سفید و اعضای دولت آمریکا در ساختمان مرکزی «سی‌آی‌ای» بسیار بی‌سابقه است.
موضوع این جلسه اطلاعات امنیتی نبود که منجر به اعزام ناو هواپیمابر و بمب افکن‌های تهاجمی به خاورمیانه شد. ولی آنان موضوع گفت‌وگوها در این جلسه را مشخص نکردند.
پنج مامور عملیاتی و نظامی سابق «سی‌آی‌ای» گفتند در گذشته چنین نشست‌هایی به‌طور معمول برای بررسی عملیات‌های سری بسیار حساس، بررسی نتایج آنها و یا بررسی گزینه‌های یک عملیات جدید برگزار می‌شد.
دو مقام پیشین آمریکایی گفتند این کشور برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد ایران قابلیت مشخصی دارد که فقط در دفتر مرکزی «سی‌آی‌ای» قابل بررسی است.
«جان مک‌لاگلین»، یکی از مدیران قبلی «سی‌آی‌ای» گفت، احتمالی دیگر برای برگزاری چنین نشستی، اختلاف نظر بین مقام‌های عالی‌رتبه در مورد اطلاعات امنیتی در خصوص یک موضوع مشخص است. به گفته او «دیک چینی»، معاون ریاست جمهوری در دوره «جورج‌دبلیو بوش»، در موارد زیادی برای پرسش از تحلیل‌گران امنیتی در مورد اطلاعات آنان به دفتر مرکزی «سی‌آی‌ای» می‌رفته است.
منتقدان «دیک چینی» بعدها او را متهم کردند که با نتیجه‌گیری‌هایش از اطلاعات امنیتی آن زمان، قصد داشت ثابت کند که عراق سلاح های کشتارجمعی دارد که بعدا معلوم شد ارزیابی «سی‌آی‌ای» و نهادهای امنیتی آمریکا از این موضوع اشتباه بوده است.
این جلسه همزمان با تشدید فشارهای آمریکا بر ایران و افزایش تحریم ها برگزار شد. چند روز پس از برگزاری این جلسه «جان بولتون» با اشاره به افزایش تهدیدهای ایران خبر اعزام ناوهواپیمابر «یو‌اس‌اس لینکلن» و ناوگروه آن به خلیج فارس را اعلام کرد. او به حکومت ایران هشدار داد «به هرگونه حمله‌ای به منافع آمریکا و متحدان آن با نیرویی بی امان پاسخ داده خواهد شد».
روز پنجشنبه «دونالد ترامپ» در پاسخ به سئوالی در مورد ایران گفت: «آنها در وضعیت بدی هستند. من به امید روزی هستم که واقعا بتوانیم به آنها کمک کنیم. هدف ما آسیب زدن به آنها نیست. می‌خواهم که آنها قوی و بزرگ باشند واقتصاد خوبی داشته باشند. ولی آنها باید تماس بگیرند و اگر تماس بگیرند ما آماده گفت‌وگو هستیم».
آمریکایی‌ها باور دارند تحریم‌ها که از سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام دوباره اجرایی شد، اقتصاد ایران را به شدت ضعیف، نرخ تورم را افزایش و صادرات نفت را تا حد زیادی کاهش داده است.
صندوق بین المللی پول ماه گذشته اعلام کرد نرخ تورم در ایران، امسال به ۳۷ درصد می‌رسد و حجم اقتصاد ۶ درصد کاهش خواهد یافت.
نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا دولت ترامپ را به تشدید تنش با ایران با هدف زمینه سازی برای جنگ متهم می‌کنند. «تیم کین»، سناتور دمکرات کمیته نیروهای مسلح روز سه‌شنبه پیش گفت: «بسیار نگران هستم که دولت ترامپ ما را به‌سوی یک جنگ غیرضروری با ایران بکشاند». همچنین «کریس مورفی» سناتور دمکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنا نیز گفت: «استراتژی ترامپ در مورد ایران تشدید کورکورانه تنش است. هیچ طرح مشخص و استراتژی همه جانبه‌ای وجود ندارد. فقط تنش با هدف تشدید تنش است».
با این همه برخی از منتقدان سیاست تندروانه دولت آمریکا در مورد ایران معتقدند تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه دلایلی موجه دارد.
یک مقام اسبق دولت آمریکا نیز گفت: «اطلاعات امنیتی موجهی وجود دارد که نشان می دهد ایران در حال تدارک حمله در منطقه است».
دولت ترامپ اتهام «تغییر رژیم » در ایران را رد کرده و می‌گوید هدف فشارهای آن «تغییر رفتار» حکومت ایران است.
«ان‌بی‌سی» در ادامه گزارش خود آورده، مسئول عملیات «سی‌آی‌ای» در مورد ایران «مایک د آندرا» است. او از مدیران امنیتی باسابقه این سازمان و در گذشته مسئول حملات پهپادی به اهداف القاعده و شکار «اسامه بن لادن» بود.
ترجمه: مریم اسعدی‌تهرانی
سی ان ان از قول منابع آگاه خبر داد:
کاخ سفید شماره تلفن ترامپ را در اختیار سوئیس قرار داده تا به ایران برساند
رویداد۲۴| سی ان ان نوشت: پس از آنکه ترامپ به صورت علنی خواستار آن شد که سران ایران به او زنگ بزنند، یک منبع دیپلماتیک فاش کرد که کاخ سفید با سوئیس تماس گرفته و شماره تلفنی که ایرانی‌ها می‌توانند با آن برای سخن گفتن با ترامپ، استفاده کنند را در اختیار آن‌ها قرار داده اند.
این منبع اگاه گفت: سوئیس به احتمال زیاد این شماره تلفن را در اختیار ایرانی‌ها قرار نمی‌دهد، مگراینکه ایرانی‌ها خواستار آن شوند.
ترامپ افزود: «آن‌ها باید تماس بگیرند. اگر این کار را بکنند، ما آماده مذاکره هستیم».