آیا بین آمریکا و ایران جنگ خواهد شد؟

دکتر سیف‌الرضا شهابی ‪-‬ این روزها یکی از پرسش‌های کلیدی در محافل مختلف و بین توده‌های مردم این است که: «آیا بین ایران و آمریکا جنگ خواهد شد؟ و این پرسش از زمانی که آمریکا ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را به حرکت در آورد و بمب‌افکن‌های ب۵۲ را در منطقه مستقر کرد و به نیروهای نظامی‌اش تقریبا آرایش جنگی داد، بیشتر شد و این آرایش نظامی بعد از تهدیدهایی مبنی بر بسته شدن تنگه هرمز شدت پیدا کرد.
آمریکا درگیری نظامی با ایران را به ظاهر منوط به حملات نیروهای ایرانی و گروه‌های شبه نظامی طرفدار ایران در منطقه در گستره‌ای به وسعت یمن تا لبنان و عراق و....کرد.
قطع به یقین تهران به نیروهای زیر مجموعه خود در داخل کشور و نیروهای طرفدارش دستور‌ می‌دهد از هرگونه تحرکات تحریک‌آمیز و تنش‌زا که بهانه به آمریکا بدهد خودداری کنند و به این ترتیب در یک طرف معادله خویشتن‌داری وجود دارد و لاجرم طرف دیگر هم بهانه‌‌ای ندارد تا درگیری نظامی راه بیندازد .
در این صورت به نظر‌ می‌رسد آمریکا فقط‌ می‌خواهد فضا را نظامی بکند تا از یک طرف در شرایط به‌وجود آورده به منافعش آسیبی نرسد و از سوی دیگر به دوستان و هم‌پیمانان منطقه‌‌ایش بفهماند با آن‌هاست و حتی برای درگیری نظامی با تهران آمادگی دارد و با این پیام، به دوستانش دلگرمی بدهد و چند برابر هزینه انتقال ناو را با فروش تسلیحات کسب کند و بازار کارخانه‌های اسلحه‌سازی را رونق ببخشد و نرخ بیکاری را در آمریکا کاهش بدهد و همچنین ایران را در بن‌بست عملیات نظامی قرار بدهد و بخشی از انرژی و فکر و هزینه‌های ایران را متوجه درگیری احتمالی نظامی بکند تا به این شکل بر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های حداکثری بیفزاید.


البته ناگفته نماند در این شرایط حساس، یک اشتباه کوچک از هر طرف‌ می‌تواند نائره جنگ را بر افروزد.
قبل از شروع حمله نظامی آمریکا به عراق، خبرنگاری از بنده پرسید آیا آمریکا حمله‌ می‌کند؟ گفتم:«آمریکا از نظر عقل نظامی و اقتصادی قوی است ولی از نظر عقل سیاسی ضعیف است و اگر از عقل سیاسی استفاده کند حمله‌ می‌کند و در ضمن انگلیسی‌ها عقل سیاسی آمریکایی‌ها هستند و اگر منافع لندن در حمله باشد، حمله انجام خواهد گرفت.»
آنچه ظواهر نشان‌ می‌دهد فعلا لندن تمایلی به حمله نظامی به ایران ندارد و اگر این تمایل در لندن ایجاد شود خطر درگیری نظامی افزایش پیدا‌ می‌کند .
سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به لندن و دیدار با مقامات انگلیسی را نباید از نظر دور داشت.
آمریکا در تحریم‌های اقتصادی انگلستان را به همراه ندارد، شاید نمی‌خواهد در حمله نظامی بدون لندن باشد.
اگر وضعیت به گونه‌‌ای بشود که واشنگتن دست به حمله نظامی بزند، احتمالا در حد موشک‌پرانی و انداختن بمب به مراکز حساس بسنده‌ می‌شود و تجربه عراق و افغانستان نشان داد اشغال نظامی با توجه به عمق استراتژیک ایران و گستردگی کشور به نفعش نیست و فتح‌بابی خواهد شد برای حملات نیروهای ایرانی و طرفدارانشان در منطقه به منافع آمریکا و هم‌پیمانانش.
با همه این‌ها ممکن است اتفاقی رخ دهد که غیرقابل پیش‌بینی است و تمام پیش‌بینی‌ها را نقش بر آب کند.