جریان سوم شهروندی و توانمند سازی شهروندان ایرانی

مسعد سلیتی ‪-‬ جریان سوم شهروندی توانمندسازی را فرایندی‌‌ می‌داند که به‌موجب آن شهروندان ایرانی که در گام روشنگری این جریان از حقوق و تکالیف خود آگاه شده‌اند، اراده دستیابی‌، احترام‌، رعایت‌، تضمین‌، حمایت و اجرای حقوق بشر و شهروندی را در آنها تقویت کرده و از توانایی لازم برای عملی ساختن حقوق بشر و شهروندی برخوردار‌ می‌سازد‌، فرایندی که طی آن شهروندان ایرانی برای کسب حقوق بشر و شهروندی فعالیت‌‌های انجام‌‌ می‌دهند که باعث تسلط بر سرنوشت خود شده و با توانایی جمعی سازواری (ائتلاف) مدنی حقوق و آزادی‌‌ها را محقق‌‌ می‌کنند.
جریان سوم شهروندی توانمندسازی را در افزایش اعتماد به نفس و اطمینان خاطر شهروندان ایرانی در دستیابی به حقوق بشر و شهروندی همراه با آگاهی در نحوه دستیابی به این حقوق و آزادی‌‌های بنیادین با راهکارهای قانونی‌، قضایی و مدنی دانسته است. این جریان برای توانمند‌سازی شهروندان ایرانی علاوه بر آموزش و ارتقای اگاهی از حقوق بشر و شهروندی مشارکت در فعالیت جمعی در قالب سازواری (ائتلاف) مدنی را در توانمند سازی شهروندان موثر‌‌ می‌داند.
جریان سوم شهروندی بر این باور است که صرف آگاهی شهروندان ایرانی از حقوق شهروندی خویش برای دستیابی‌، احترام‌، رعایت، تضمین، حمایت و اجرای حقوق بشر و شهروندی کفایت نمی‌کند بلکه درک ضرورت جمعی این شهروندان برای تحقق این حقوق و آزادی‌‌ها و داشتن اراده وجسارت و دلیری برای کسب آنها را لازم‌‌ می‌داند.
جریان سوم شهروندی اعتناء به دستیابی حقوق بشر و شهروندی و باور به کسب آنها را مراحل دورنی توانمندسازی شهروندان ایرانی دانسته و آن را راهبردی که زمینه‌‌های مشارکت واقعی شهروندان ایرانی در قالب سازواری (ائتلاف) مدنی این جریان برای کسب حقوق و آزادی‌‌ها، تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین و مقررات فعلی منطبق با حقوق بشر و شهروندی‌،اتخاذ تمام تصمیمات و اقدامات بر مبنای اصل تناسب با حقوق بشر و شهروندی و جلوگیری اقدامات قهقرایی آگاهانه در عدم احترام به حقوق و آزادی‌‌های شهروندان ایرانی‌‌ می‌داند.


جریان سوم شهروندی توانمندسازی شهروندان ایرانی را در سیر تکاملی روشنگری آنها‌‌ می‌داند و براین باور است که پس از ارتقای آگاهی شهروندان ایرانی از حقوق بشر و شهروندی خویش و شناساندن این حقوق در گام روشنگری‌ ،اراده آنها برای کسب حقوق بشر و شهروندی و اعتنا و باور به دستیابی به این حقوق را توانمند‌‌ می‌سازد.
جریان سوم شهروندی با توانمندسازی شهروندان ایرانی به آنها می‌آموزد تا درباره حقوق خود آگاه و هوشیار باشند واین جسارت و اراده و توانایی را در آنها ایجاد‌‌ می‌کند که با راهکارهای قانونی‌،قضایی و مدنی برای حقوق خود و دیگر شهروندان نیز مطالبه‌گر بوده و از حقوق آنان دفاع کنند.
جریان سوم شهروندی توانمندسازی شهروندان ایرانی را دررشد خودباوری و افزایش اعتماد به‌نفس‌،حفظ شور و شوق جوانی‌،انگیزه موفقیت‌،ایجاد روحیه پرسشگری و مطالبه گری و کنجکاوی در قالب فرمان مدنی این جریان‌‌ می‌داند که با فراهم آوردن موقعیت‌‌ها و دسترسی‌‌ها دستیابی به حقوق و آزادی‌‌ها توسط شهروندباوران را ایجاد و توانایی‌‌های لازم برای مشارکت فعال شهروندان ایرانی در اداره کشور و تصمیم گیری اجتماعی و رشد و توسعه کشور را محقق‌‌ می‌سازد.
جریان سوم شهروندی توانمندسازی شهروندان از سه راه روشنگری که بر محور شناساندن و ارتقای آگاهی شهروندان ایرانی از حقوق بشر و شهروندی مذکور در قانون اساسی‌،قوانین عادی‌، اعلامیه‌‌ها و میثاق‌‌های جهانی مرتبط با حقوق بشر و شهروندی و راهکارهای استیفاء، احترام‌،رعایت، تضمین، حمایت و اجرای حقوق بشر و شهروندی شهروندان‌، حذف موانع تحقق حقوق بشر و شهروندی از طریق تصویب قوانین و اصلاح قوانین فعلی منطبق با اصول و ارزش‌‌های حقوق بشر و شهروندی و دیگری مجازات نقض کنندگان این حقوق‌‌ می‌داند. ادامه در صفحه 5