با حکم رئیس‌جمهوری علی ربیعی سخنگوی دولت شد

گروه سیاسی - علی ربیعی دوباره و پس از یک سال دوری به کابینه حسن روحانی برگشت. مرداد ماه سال گذشته محمدباقر نوبخت از مقام سخنگویی دولت روحانی استعفا داد و در طول ده ماه گذشته کسی به عنوان سخنگوی دولت جمهوری اسلامی معرفی نشده بود. علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و امور اجتماعی، اصلاح‌طلب شصت ساله که حدود ده ماه پیش از سوی مجلس شورای اسلامی استیضاح و از این سمت برکنار شده بود، روز گذشته به عنوان سخنگوی دولت حسن روحانی و دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری انتخاب شد. هر چند تا پیش از این بارها در رابطه با سخنگویی ربیعی سخن گفته شده بود و خبرهای زیادی در این باره منتشر شده بود اما این امر بالاخره روز گذشته منابع خبری نزدیک به دولت حسن روحانی آن را تایید کردند. در همین رابطه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر از صدور حکم ربیعی توسط رئیس‌جمهوری طی این هفته خبر داد و نوشت: «همانگونه که چهارشنبه در جمع خبرنگاران دولت گفتم، مراحل مقدماتی تعیین سخنگوی دولت انجام شد و روز پنج‌شنبه آقای ربیعی با رئیس‌جمهوری دیدار و برنامه خود را تقدیم ایشان کرد. ان‌شاالله مراحل نهایی کار و صدور حکم ایشان هم در این هفته انجام خواهد شد».
علی ربیعی پیش از این در کابینه حسن روحانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که در مرداد ماه سال گذشته (1397) با موافقت ۱۲۹ نفر از ۲۴۳ نماینده حاضر در مجلس برکنار شد. درواقع این سومین استیضاح ربیعی در سال گذشته بود. مهم‌ترین دلیلی که منجر به استیضاح وزیر کار ‌شد، این بود که گفته می‌شد ربیعی هیچ اقدامی در راستای اصلاح ساختار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام نداده است. در واقع با واگذاری سکان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به «علی ربیعی» اگرچه تصور عامه بر این بود که مشکلات این بخش حل خواهد شد، آنچه مسلم شد طی این سال‌ها نه‌ تنها بهبودی در شرایط وزارت کار و رفاه اجتماعی حاصل نشد بلکه بدترین دوران برای این وزارتخانه ثبت شد و سوءمدیریت در این سازمان شرایط کارگران و بازنشستگان را بدتر کرد و حتی «شستا» را به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشاند.
انتخاب علی ربیعی، سیاستمدار اصلاح‌طلبی که پنج سال مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در چهار ساله دولت یازدهم و سال اول دولت دوازدهم بر عهده داشت با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد چرا که در مدتی که علی ربیعی در وزارتخانه کار، رفاه و تعاون اجتماعی مشغول بود انتقادات زیادی به عملکرد وی وارد بود. با وجود همه اینها آیا علی ربیعی می‌تواند در جایگاه سخنگو به دولت حسن روحانی کمک کند و عملکردی قابل دفاع داشته باشد؟ سید رحیم ابوالحسنی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است انتخاب علی ربیعی درواقع ایجاد و ترمیم ارتباط حسن روحانی با جریان اصلاحات است. او به «ابتکار» می‌گوید: نمی‌توان براساس عملکرد آقای ربیعی در وزارت کار وی را قضاوت کرد چرا که وظایف این دو نهاد کاملا با هم متفاوت است.
انتخاب ربیعی در راستای ترمیم روابط دولت با جریان اصلاحات است


سید رحیم ابوالحسنی، فعال سیاسی و استاد دانشگاه با بیان اینکه تا زمانی که یک فرد در موقعیتی قرار نگرفته باشد نمی‌توان درمورد عملکرد وی قضاوت کرد، به «ابتکار» گفت: ما آقای ربیعی را تا به حال در این جایگاه ندیده‌ایم تا براساس آن بتوانیم عملکرد ایشان را بررسی کرده و قضاوت کنیم.
این فعال سیاسی با اشاره به عملکرد آقای ربیعی در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، افزود: جایگاه سخنگویی ربطی به وزارتخانه ندارد که بخواهیم با توجه به آن کارنامه ایشان را قضاوت کنیم. آقای علی ربیعی زمانی این وزارتخانه را تحویل گرفت که سه وزارتخانه با هم ادغام شده بود، بنابراین کار بسیار سنگینی را متقبل شده بود که متاسفانه نتوانست آن طور که انتظار می‌رفت موفق عمل کند و کارایی چندانی نداشت. موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار داد این است که شاید یک فرد در یک سمت نتواند کارایی چندانی داشته باشد اما در یک سمت و جایگاه دیگر بتواند عملکرد خوبی داشته باشد. بنابراین رجوع به کارنامه ایشان در وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی دلیل قانع‌کننده‌ای برای قضاوت آقای ربیعی نیست. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: سخنگوی دولت باید بر کلیت دولت و قوه مجریه مسلط باشد همچنین بر همه حوزه‌ها اشراف کامل داشته باشد. امیدوارم که آقای ربیعی در این زمینه اشراف داشته باشند.
ابوالحسنی همچنین با اشاره به انتخاب علی ربیعی به عنوان دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: این درواقع همان روابط با اقشار و گروه‌های اجتماعی است، نقطه ضعف بزرگی که آقای روحانی در این شش سال از خودشان نشان داد. بعید می‌دانم آقای ربیعی بتواند از عهده این کار بر بیایند. به نظر من خود آقای ربیعی نقطه ضعف‌شان همین حوزه است.
وی افزود: آقای روحانی برای ایجاد ارتباط با جریان اصلاح‌طلب دست به چنین انتخابی زدند چرا که ایشان تنها وزیری بود که از جریان اصلاح‌طلب در کابینه آقای روحانی حضور داشتند. هرچند اصلاح‌طلبان خودشان از عملکرد آقای ربیعی خیلی رضایت نداشتند ولی به نظر من برای ترمیم روابط با جریان اصلاحات آقای روحانی دست به چنین انتخابی زده‌اند که ارتباط با این جریان را دوباره برقرار کند.
علی ربیعی کیست؟
ربیعی در سال ۱۳۳۴ در جنوب شهر تهران به دنیا آمده است. وی پیش از انقلاب تکنیسین کارخانه «جنرال موتورز» بوده و پس از انقلاب تحصیلات خود را در رشته مدیریت تا مقطع دکترا ادامه داده است. وی از دانشگاه تهران لیسانس مدیریت دولتی خود را دریافت کرد و پس از آن فوق‌لیسانس مدیریت فرهنگی (علوم اجتماعی) را از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرد. ربیعی همچنین دارای مدرک دکترای تخصصی مدیریت استراتژیک است. علی ربیعی سال‌ها سابقه حضور در وزارت اطلاعات را در کارنامه خود دارد. ربیعی سوابق خود را در وب‌سایت شخصی‌‌اش اینگونه آورده است: «دبیر ستاد مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت نظام اداری در دولت»، «مشاور اجتماعی رئیس جمهوری (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴)، «مسئول اجرایی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی و مسئول کمیته‌های تبلیغات امور اجرایی» و «عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عضو شوراها و فرماندهی پایگاه تهران و کشوری و قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع)». همچنین علی ربیعی در سوابق رسانه‌ای خود عضویت در هیئت موسس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، عضویت در هیئت مدیره انجمن‌های علمی ارتباطات و علوم اجتماعی، از موسسان و مدیران روزنامه کار و کارگر و تدریس در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران را هم دارد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان: حتی اگر صد ایراد می‌بینید، ناامید نشوید محمدعلی وکیلی آیا زمان تغییر فرا رسیده؟ محمدرضا عارف در نشست سالانه با خبرنگاران حوزه مجلس در پاسخ به «ابتکار» از برنامه فراکسیون امید در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس می‌گوید تغییرات اقلیمی چطور می‌توانند سبب نابینایی جانوران آبی شوند؟ شناگران کور هوشنگ جاوید مطرح کرد «موسیقی رمضان» برای ارشاد اهمیت ندارد نتایج خوب در امتحانات، علاوه بر مطالعه و یادگیری نیاز به سلامت جسم و روح هم دارد «نقش‌فروشی» در سینمای امروز ایران مرور شد چند می‌گیری بازیگرم کنی؟ سرانجام بریگزیت دولت «ترزا می» را بلعید پایان کار خانم نخست‏وزیر پایان خویشتن‌داری ایران و ضرورت اجرای تعهدات اروپا با حکم رئیس‌جمهوری علی ربیعی سخنگوی دولت شد علی مطهری: به نام انقلابی‌گری، کارهای خلاف عقلی صورت می‌گیرد وزیر امور خارجه: آمریکا با حضور نظامی در خلیج فارس بازی خطرناکی را آغاز کرده است پیام تبریک رئیس‌جمهور به نخست‌وزیر هند