قرمزها کم‌کم سفید می‌شوند

شهروند| چیزی حدود 10.5‌درصد از ایرانی‌ها پارسال اصلا ماهی نخوردند و 1.2‌درصد هم مصرف گوشت مرغ را متوقف کرده‌اند. این درحالی است که 2.7‌درصد از ایرانی‌ها پارسال هر روز گوشت قرمز مصرف کرده‌اند. این خلاصه نتیجه‌ای است که مرکز افکارسنجی ایسپا منتشر کرده است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که گرانی گوشت قرمز و مرغ پارسال بارها خبرساز شد.
5/10 درصد ایرانی‌ها پارسال ماهی نخوردند
10.5‌درصد از ایرانی‌ها پارسال حتی یک‌بار هم ماهی نخورده‌اند. براساس نظرسنجی‌ای که مرکز ایسپا  انجام داده است، ۰.۶‌درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند در یک‌سال گذشته هر روز ماهی مصرف کرده‌اند. این درحالی است که ۱۹.۷‌درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند در یک‌سال گذشته چند روز در هفته، ۳۹.۱‌درصد پاسخگویان چند روز در ماه، ۲۹.۹‌درصد پاسخگویان چندبار در ‌سال ماهی مصرف کرده‌اند. 10.5‌درصد پاسخگویان نیز اعلام کرده‌اند در یک‌سال گذشته اصلا ماهی مصرف نکرده‌اند و ۰.۳‌درصد پاسخگویان به این سوال پاسخی ندادند.
خوب است که بدانید سرانه مصرف سالانه ماهی در جهان 21کیلوگرم است که این میزان در کشورهای توسعه‌یافته بین 30 تا 35کیلوگرم در ژاپن به بیش از 70کیلوگرم هم می‌رسد اما سرانه مصرف ماهی در کشورمان 11کیلو و 200گرم است که در تهران حتی نیم‌کیلوگرم از این مقدار هم کمتر است و به 10کیلو و 700گرم می‌رسد. به این ترتیب ایرانی‌ها تقریبا یک‌سوم مردم جهان ماهی مصرف می‌کنند، البته حالا جهش یکباره قیمت‌ها احتمالا وضع را بدتر کرده است؛ چراکه قیمت ماهی قزل‌آلا در ‌سال گذشته 13‌هزار و 500 تومان بوده و حالا به 31‌هزار تومان می‌رسد؛ یعنی ماهی بیش از دوبرابر افزایش قیمت را در یک‌سال تجربه کرده است.


43‌درصد از ایرانی‌ها
چند روز در ماه گوشت می‌خورند
نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز در مردم  ایران تقریبا به نصف رسیده است. ۴۳.۴‌درصد مردم در این نظرسنجی گفته‌اند که در یک‌سال گذشته چند روز در ماه گوشت قرمز مصرف کرده‌اند. ۲.۷‌درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در یک‌سال گذشته هر روز گوشت قرمز مصرف کرده‌اند و درنهایت  ۳۴.۹‌درصد پاسخگویان در یک‌سال گذشته، چند روز در هفته، ۱۴.۲‌درصد پاسخگویان چندبار در ‌سال گوشت قرمز مصرف کرده‌اند. همچنین این نظرسنجی بیانگر این است که ۴.۷‌درصد شرکت‌کنندگان در یک‌سال گذشته اصلا گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند و ۰.۲‌درصد شرکت‌کنندگان هم به این سوال پاسخ ندادند.
 اما سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران و براساس اعلام فائو یا سازمان جهانی خواروبار کشاورزی ۱۲کیلوگرم در ‌سال است. این درحالی است که سرانه مصرف جهانی به حدود 40کیلوگرم در ‌سال می‌رسد. سرانه مصرف گوشت در لوكزامبورگ 136كيلوگرم، آمريكا 125كيلوگرم و استراليا 121كيلوگرم است.  
بررسی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد طی 12ماهه ‌سال 97  بیشترین رشد قیمت مربوط به گوشت گوسفند و گاو بوده است. به این ترتیب قیمت این محصولات از 42 و 39‌هزار تومان به 95 و 86‌هزار تومان افزایش یافته است، در مقایسه قیمت‌ها متوجه می‌شویم میانگین قیمت گوشت قرمز پارسال 40‌هزار تومان بود و اکنون این قیمت به 90‌هزار تومان رسیده است.
2/1‌درصد ایرانی‌ها پارسال مرغ را حذف کردند
نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد 8. 74 درصد مردم در یک‌سال گذشته چند روز در هفته گوشت مرغ مصرف کرده‌اند. 4.2‌درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند در یک‌سال گذشته هر روز گوشت مرغ مصرف کرده‌اند. 8. 74 درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند در یک‌سال گذشته چند روز در هفته، ۱۷.۷‌درصد پاسخگویان چند روز درماه، ۱.۸‌درصد پاسخگویان چندبار در ‌سال گوشت مرغ مصرف کرده‌اند. ۱.۲‌درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند در یک‌سال گذشته اصلا گوشت مرغ مصرف نکرده‌اند. ۰.۳‌درصد پاسخگویان به این سوال پاسخ نداده‌اند.
البته وضع مصرف گوشت مرغ  در ایران و سرانه آن کمی متفاوت است، چراکه مرغ به خودی خود یکی از جایگزین‌های گوشت قرمز در ایران شده است، به‌طوری که به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مرتضی رضایی سرانه مصرف مرغ در کشور به ۲۹کیلوگرم در ‌سال رسیده است؛ این یعنی دوبرابر مصرف جهانی.
قیمت گوشت مرغ در‌ سال گذشته 7هزار و 600 تومان بود و اکنون  به 11‌هزار و 700 رسیده است. این درحالی است که در مقاطعی قیمت مرغ تا 16‌هزار تومان
 افزایش داشت.