«همدلی» عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری به ریاست عارف و اعمال تغییراتی که فقط در نام این شورا شده را با کارشناسان بررسی کرد:

اصلاح‌طلبی واقعی تغییر عناوین نیست
همدلی| گروه سیاسی-محمدرضا خاوش: جریانات سیاسی در ایران همواره زمانی فعال شده و به تکاپو خواهند افتاد که انتخابات (شورای اسلامی شهر، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری) سر برسد. جریان اصلاحات نیز با تشکیل «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» به دنبال هموار کردن مسیر رقابت انتخاباتی در درون است؛ شورای‌عالی سیاست‌گذاری کار خود را معطوف به انتخابات اسفند ۱۳۹۲ آغاز کرد. «محمدرضا عارف» نیز به عنوان رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتخاب شد. حال از وقتی که شورای عالی سیاست‌گذاری یا «شعسا» اعضای آن متشکل از افراد و تشکلات جریان اصلاح طلبان است، شروع به فعالیت کرد در همان روزهای آغازین که خبران در رسانه‌ها منتشر شد، بیش از آن‌که اقدامی برای وحدت اصلاح‌طلبان و سایر نیروهای زیر مجموع باشد، سرآغاز اختلاف و درگیری بین اصلاح‌طلبان شد. این شورا تشکیلاتی بود با حضور نزدیک 40 نفر از اعضای حقیقی و حقوقی ا که با دستور رئیس دولت اصلاحات برای انتخابات مجلس دهم تشکیل شد. همدلی عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را در گفت‌وگو با «داریوش قنبری» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری و همچنین با «علی صوفی» که یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری نیز هست، بررسی کرد. مشروح گزارش را در ادامه می‌خوانید:
ضعف‌های قابل‌ترمیم
«علی صوفی»، از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری در خصوص عملکرد شورای عالی گفت ضمن اشاره به این‌که نه تنها شورای هر نهادی یا سازمانی و یا حزبی حاوی نقاط ضعف و قوت است، گفت: «گرچهشورای عالی سیاست گذاری در بزنگاه انتخابات مجلس در سال 94 با ساز و کار همگرایی میان احزاب اصلاح طلب و رسیدن به یک وحدت فعالیتش را اغاز کرد؛ اما آن زمان هدف پیروزی لیست ائتلافی بود، اما از همان روزهای آغازین این شاکله با مخالفت‌هایی مواجه شد».


او در ادامه افزود: «اما محور اصلی انتقادها به عملکرد عارف به عنوان رئیس شورا بر می‌گردد تا جایی که حزب اعتماد ملی به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب مخالفت‌های خود را با عارف مطرح کرد. آن‌ها معتقد هستند که این شورای عالی با این ریاست کارآمد نیست و باید منحل شود». او ضمن تایید برخی نقدها ادامه داد: «برخی انتقادات را می‌پذیرم اما باید بپذیریم که هر ضعفی قابل‌ترمیم است و می‌توان این نقادط را پوشش داد و بهتر کرد».
او در پاسخ به این سوال که، وضعیت کنونی شورا نیز بسیار خوب نیست و اگر هم چیزی به عنوان تغییرات دران انجام شده یا وعده تغییرات داده‌اند، تنها تغییر در یک نام و عنوان است نه در رویکرد، نظر شما چیست؟ گفت: «این‌که تغییرات فقط صوری و در عناوین و اسم‌ها است، کمی تند است اما به واقع تغییراتی در رویکردهای این شورا نیز انجام گرفته و ما نمی‌توانیم از گذشته عبرت نگیریم». این در حالی است که با وجود همه انتقاداتی که به عملکرد محمدرضا عارف، هم در شورای عالی هم به عنوان رئیس فراکسیون امید وجود دارد، طبیعتاً اعضای شورای عالی به جای این‌که شخصی را که ناکارآمدی او در این چند سال اخیر مشهود است، دوباره به عنوان رئیس شورای عالی انتخاب می‌کنند به این معنی است که تغییرات در شورا تنها یک شعار بیش نیست. چون عارف برای سومین سال پیاپی است که به‌عنوان رئیس شورای عالی اصلاح‌طلبان انتخاب می‌شود. اینجاست که باید با سخن آقای صوفی مخالفت کرد و گفت، دلیلی ندارد شخصی که عملکرد او ناکارآمد است دوباره به عنوان رئیس انتخاب شود.
از اشتباهات جدی نمی‌توان گذشت
«داریوش قنبری»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «همدلی»، در این خصوص گفت: «به نظر من انتقاد به شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات طی انتخابات شوراهای شهر و روستا به اوج خود رسید، چون این شورا نه تنها عملکر مناسبی نداشته بلکه باعث اختلافات نیز شده‌است». او در ادامه افزود: «شورای عالی بیشتر یک سازوکار انتخاباتی بود که در ترکیبی از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات به عنوان یک شورای واحد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۹۴ تشکیل شد.» قنبری در پاسخ به این سوال، برخی بر این باورند که در جریان انتخابات شورای شهر تهران، شورای عالی پول دریافت کرده، و این کار نیز خلاف اخلاق سیاسی است. البته برای حزبی مثل اصلاح طلبان یک نقد بسیار بزرگ و لکه سیاهی است که در تاریخ نیز خواهد ماند، نظر شما چیست، گفت: «من نیز مثل شملا شنیده‌ام که از برخی از کسانی که نامشان در لیست قرار گرفته مبالغی دریافت کرده‌اند، که این اقدام، اقدامی نیست که اصلاح‌طلبان آن را بپذیرند». و در ادامه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر، آیا کسی که به عنوان رئیس شورای عالی که در زمانی که او رئیس بوده این اتفاق رخ داده‌است شایستگی ریاست دوباره این مقام را دارد یا خیر، گفت: «به نظر من این اقدام قابل نقد است و نمی‌توان از آن به سادگی گذشت، البته تنها این نقد وارد نیست بلکه یکی از جدی‌ترین نقدها نیز عملکرد لیست امید در مجلس شورای اسلامی نیز وارد است. نمایندگان لیست امید در مجلس نتوانسته‌اند آنچنان که باید در خانه ملت قوی حاضر شوند».
تدوام انتقاد به شورای عالی و عارف
رسول منتجب نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی یکی از کسانی است که نقدهای تند و جدی به عارف و عملکرد او، و همچنین به اصل شورای عالی سیاست‌گذاری دارد. این شورا با این ایرادات باید منحل شود. او جبهه شدن شورای عالی سیاست گذاری را هم فاقد وجاهت تشکیلاتی دانست. او معتقد است که شور ای عالی سیاست‌گذاری یک حرکت انحرافی بود که نه‌تنها در جهت تحزب نیست بلکه در جهت دور زدن و به حاشیه راندن احزاب است. محصول شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دو انتخابات 94 و 96 لیست امید مجلس و شورای شهر بود. که از نظر منتجب نیا هیچ‌کدام از این لیست‌ها نتوانست در راستای اهداف جریان اصلاحات قدم بردارد. وهمان زمان در ارتباط با این دو لیست از تعبیر «میوه تلخِ درخت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» استفاده کرد. از دیگر کسانی که به شورای عالی و رئیس آن نقد جدی دارد غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران است، او در گفت‌وگوی با ایران پلاس در نقد شورای عالی و عارف، گفته بود مجموعه شورای عالی اصلاح‌طلبان به جایی نمی‌رسد. از این شورا باید برای هماهنگی‌های انتخاباتی استفاده شود، چیز دیگری از آن بیرون نمی‌آید. گرچه پیش از این نیز علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرده بود که عارف به رغم توانمندی و سوابق جدی، چندان تجربه تشکیلاتی و سیاسی ندارد. حاشیه‌هایی که اخیراً اصلاح‌طلبان درگیر آن‌ها شده‌اند، تمرکزی برای انسجام و وحدت برای برون رفت از وضعیت فعلی را دور از دسترس قرار داده و با وجود نخبگان و افراد لایقی که در جبهه اصلاحات وجود دارد، این مهم که ظرفیت و تجربیاتی که قرار بود از طریق این افراد شایسته در اختیار نهادهای تصمیم‌گیر قرار گیرد به تعویق افتاده و تا اطلاع ثانوی نیز در تعلیق است. هنوز نامه‌ای که صد اصلاح‌طلب به سیدمحمد خاتمی، دادند فراموش نشده است، نامه‌ای که نشانگر یک تشتت جدی و نبود وحدت در رویه در جبهه اصلاح‌طلبان است. طبق چیزی که در نامه آمده، به نظر می‌رسد انتقاد آن صد نفر به محافظه کاران و بیش از هر کس و در درجه اول به «محمدرضا عارف»، به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود. با این حال عملکرد برخی از اصلاح‌طلبان و جریان اصلاحی به گونه‌ای رقم خورده است که هزینه‌های زیادی را برای جریان اصلاح‌طلبی به همراه داشته است. به گفته «محمدرضا تاجیک» تحلیل‌گر شاخص اصلاح‌طلبان و مشاور سیدمحمد خاتمی در دولت دوم خرداد، «تردیدی نیست که هر راه برون‌رفتی از شرایط کنونی و هر راه تغییری در جامعه امروز و فردای ما فقط می‌تواند منش و روش اصلاح‌طلبی باشد و بس» پس بهتر آن است که با تغییراتی اساسی در شورای عالی و با گزین یک برنامه و رویکرد جدید بتوان هزینه‌های متحمل شده به اصلاح‌طلبان و ضعف مقبولیت و مشروعیت کنونی این جریان اصیل را پرداخت کرد و یا جبران نمود. چون یکی از ویژگی‌هایی که اصلاح‌طلبان تا پیش از فراکسیون امید و لیست شورای شهر تهران داشت، همانا تصحیح وضع موجود و تلطیف فضای سیاسی و توزیع قدرت و به یک معنا مدنی‌کردن کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
ولی‌الله شجاع پوریان شورایاری‌ها، بازوی شورا ولی‌الله شجاع پوریان شورایاری‌ها، بازوی شورا تحلیل مهدی مطهر‌نیا از سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران سایه سنگین ترامپ روی سفر«آبه» تحلیل مهدی مطهر‌نیا از سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران سایه سنگین ترامپ روی سفر«آبه» تضعیفِ نظام، محصولِ بلبشویِ سیاسی تضعیفِ نظام، محصولِ بلبشویِ سیاسی کارشناسان در گفت‌وگو با «همدلی» چالش حمایت از خودروهای ایرانی در مقابل بازکردن درهای واردات به روی خودروهای خارجی را ارزیابی کردند کارشناسان در گفت‌وگو با «همدلی» چالش حمایت از خودروهای ایرانی در مقابل بازکردن درهای واردات به روی خودروهای خارجی را ارزیابی کردند غلامرضا مصباحی­‌مقدم در گفت و گو با همدلی: حسن روحانی هنوز هم اصولگراست «همدلی» عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری به ریاست عارف و اعمال تغییراتی که فقط در نام این شورا شده را با کارشناسان بررسی کرد: غلامرضا مصباحی­‌مقدم در گفت و گو با همدلی: حسن روحانی هنوز هم اصولگراست همدلی توییت همسر عبدالرضا داوری را بررسی کرد پرستوی بهاری حجاب اعتقادی؛ قربانی حجاب سیاسی علیه قدیس‌مآبیِ روشنفکران وزارتخانه ای بزرگ، وزیرانی بزرگ می طلبد ولی‌الله شجاع پوریان شورایاری‌ها، بازوی شورا تضعیفِ نظام، محصولِ بلبشویِ سیاسی علیه قدیس‌مآبیِ روشنفکران