حسن روحانی در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان: ایران هرگز با اعمال تحریم و فشار در بن‌بست قرار نگرفته و نخواهد گرفت

رئیس‏جمهوری با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام جز تاثیرات منفی در تعامل کشورها و امنیت منطقه حاصلی نداشته است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز با اعمال تحریم و فشار در بن‌بست قرار نگرفته و نخواهد گرفت و اگر کشورهای اروپایی، معتقدند که برجام به نفع مناسبات ایران و اتحادیه اروپا و توسعه صلح، ثبات و امنیت منطقه است؛ باید سریع‏تر برای حفظ آن تلاش کرده و اقدامات عملی و جدی داشته باشند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه (دیروز) در دیدار «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به روابط دوستانه، صمیمانه و تاریخی ایران و آلمان، گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای اتحادیه اروپا به‏ویژه آلمان است.
روحانی با اشاره به تلاش‌های ایران برای برقراری ثبات و مبارزه با تروریسم در منطقه و به‏ویژه افغانستان، ‌عراق و سوریه، اظهار کرد: ایران همواره در توسعه و تقویت ثبات و امنیت منطقه، تاثیرگذار بوده و نقش‌آفرینی مثبتی داشته و امنیت امروز منطقه مرهون تلاش‌های ایران است.
رئیس‏جمهوری با بیان اینکه توسعه ثبات و امنیت در منطقه یکی از آثار برجام به‏عنوان توافقی است که پس از 12 سال تلاش، کوشش و مذاکرات متعدد، حاصل شده، خاطر‏نشان کرد: آمریکا با خروج یکجانبه از برجام، توافقات 7 کشور مذاکره‌کننده و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشت و اقدامات تروریستی را در منطقه آغاز کرد، اما متاسفانه در این راستا شاهد عکس‌العمل مسئولانه و مناسبی از سوی اروپا در قبال آمریکا نبودیم.


روحانی افزود: آمریکا با تحریم‏های ظالمانه در مسیر تروریسم اقتصادی حرکت می‌کند و بخصوص معتقدیم که باید در برابر کسانی که دارو و غذا را به روی مردم می‌بندند، ایستادگی کنیم.
رئیس‏جمهوری با اشاره به وعده‌های صریح سران سه کشور اروپایی در یکسال گذشته مبنی بر پایبندی بر تعهد خود و تلاش برای انجام اقداماتی در راستای جبران خروج آمریکا از برجام در مهلت مقرر تعیین‏شده، گفت: در طول یکسال گذشته علی‏رغم مواضع نسبتا مناسب سیاسی، در مقام عمل شاهد هیچ اقدام جدی از سوی اروپا، نبودیم و اکنون باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری و اقدام کنیم که به نفع ما، شما و همه کشورها و منطقه باشد.
روحانی تصریح کرد: جنگی که آمریکا یک سال است علیه ایران آغاز کرده، هرگز به نفع هیچ کس نخواهد بود و ملت ایران هم در این مدت ثابت کرده که در برابر فشارها و زورگویی‌ها مقاومت خواهد کرد.
رئیس‏جمهوری با بیان اینکه ایران علی‏رغم آنکه می‌توانست پس از خروج آمریکا از برجام براساس ماده 36 این توافق عکس‌العمل نشان دهد، اما یکسال صبر کرد، گفت: از اروپا انتظار داریم تا در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران ایستادگی و مقاومت کرده و به تعهدات خود در برجام عمل کند.
روحانی با بیان اینکه اقدام آمریکا در جلوگیری از واردات مواد غذایی و دارویی به ایران برای اعمال فشار بر مردم و در راستای تصمیم آنها برای ایجاد ناامنی در منطقه است، تاکید کرد: امنیت منطقه هرگز با اعمال فشار و تحریم ملت ایران حاصل نخواهد شد.
رئیس‏جمهوری افزود: ابتدا باید مبدا تنش‌ها در منطقه به طور دقیق مشخص شود تا بتوانیم به راه‌حلی مناسب برای رفع مشکلات منطقه دست پیدا کنیم.
روحانی خاطر‏نشان کرد: برجام گامی مهم در جهت توسعه ثبات و امنیت منطقه بود، اما هنگامی که آمریکا از این توافق خارج شده و دیگر مذاکره‌کنندگان نیز به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، چطور می‌توانیم در مسیر توسعه امنیت در منطقه گام برداریم.
رئیس‏جمهوری تاکید کرد: امروز برجام که می‌توانست و می‏تواند پایه‌ای برای گفت‏وگو و دیپلماسی در جهان باشد، به دلیل اقدامات یکجانبه آمریکا و بدعهدی‌های صورت‏گرفته به عاملی برای بدبینی به اصل مذاکره تبدیل شده است.
سایر اخبار این روزنامه
شهرام گیل‌آبادی در نشست خبری نمایش«عاشقانه‌های خیابان» مطرح کرد «خونه مادری» کجاست؟ جلال خوش‏چهره گفت‌وگوهای سخت در تهران «ابتکار» از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران گزارش می‏دهد بازی باخت - باخت تحریم پتروشیمی «ابتکار» از تبعات ارز 4200 تومانی در اقتصاد گزارش می‌دهد طوفان ارز دولتی در اقتصاد ایران چرا شکستن تابوی ازدواج سالمندان ضروری است؟ بایدها و نبایدهای پیرانه‌سر ازدواج کردن! چرا شکستن تابوی ازدواج سالمندان ضروری است؟ بایدها و نبایدهای پیرانه‌سر ازدواج کردن! طرح تبدیل سازمان میراث‏فرهنگی به وزارتخانه، علی‏رغم رفع ایرادات، پشت درهای مجلس باقی مانده است معاون اول رئیس‌جمهوری: نباید مدیران کشور را در جبهه‌های داخلی هم درگیر کنیم معاون اول رئیس‌جمهوری: نباید مدیران کشور را در جبهه‌های داخلی هم درگیر کنیم « ابتکار» سفر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان به ایران را بررسی می‌کند تلاش برای نجات برجام رئیس قوه قضائیه: وظیفه دستگاه قضائی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است عبدالله ناصری در گفت‌وگو با «ابتکار» از دلایل واکنش‌ها به سخنان وزیر نیرو می‌گوید حسن روحانی در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان: ایران هرگز با اعمال تحریم و فشار در بن‌بست قرار نگرفته و نخواهد گرفت دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت پدیده برگزار شد فرصتی با هدف جبران مافات به متهمان داده شد وظیفه مدیریت کلان چیست؟ وظیفه مدیریت کلان چیست؟