وظیفه مدیریت کلان چیست؟

کورش الماسی- دیگر قابل توجیه و به صلاح منافع، امنیت و آینده کشور نیست که از پرداختن به برخی امور اجتماعی و سیاسی پرهیز کرد. بخش بزرگی از شهروندان برای تهیه و تامین غذا، لباس، مسکن، کار، آموزش، بهداشت و... ناتوان هستند. یک پرسش اساسی باید مطرح شود. دلیل ناتوانی شهروندان از تامین ابتدایی و بنیادی‏ترین نیازهایشان چیست؟ به باور نگارنده، به منظور ارائه پاسخی اجمالی به این پرسش، لازم است تا چیستی و چرایی ساختار مدیریت کلان(حاکمیت) درک شود. بنابراین، باید این پرسش که حکومت چیست؟ مطرح شود.
به عبارتی، بنیادِ تاسیس جوامع بشری این ایده و خواست بود که اراده و خرد جمعی، مسئول تهیه و تامین نیازهای حیاتی انسان‏ها شود. نظام اجتماعی در قالب انواع نهادهای اجتماعی و حاکمیتی مسئول بی قید و شرط مدیریت تهیه و تامین غذا، لباس، مسکن و امنیت شهروندان، صرف‏نظر از هر قید و شرطی است. نیازی نیست تا «دکتر، مهندس یا متخصص باورهای متافزیکی» باشیم تا متوجه شویم تنها دلیل ناتوانی شهروندان به منظور تهیه و تامین غذا، مسکن، بهداشت، آموزش و... ناکارآمدی مدیریت کلان است.
دلسوزان کشور و حاکمیت باید صادقانه و فراجناحی به انواع چالش‏ها اجتماعی و ملی توجه جدی کنند. افرادی (در هر جایگاهی) که به هر دلیل به جای تحلیل و تولید راهکارها، طرح‏ها و راهبردهای راهگشا، به آشفته کردن شرایط دامن می‏ زنند به درستی به فرموده مقام معظم رهبری در زمینِ دشمن بازی می‏کنند. بنا بر شواهد بی‏شمار از زیست طاقت‏فرسا و غیر قابل توجیه شهروندان در جای جای ایران‏زمین، بخشی از مدیریت کلان سیاسی از اهداف و آرمان‏های انقلاب(فقر‏زدایی و فقرستیزی، عدالت، استقلال، حاکمیت قانون، نه شرقی و نه غربی و...) فرسنگ‏ها فاصله گرفته است.
در جهان معاصر به‏ویژه در کشورهای توسعه‏یافته که شهروندان آنها در رفاه، آرامش و امنیت نسبی بسر می‏برند که بنا بر شواهد بی‏ شمار در مقطع تاریخی کنونی الگوی زیست مطلوب مورد پذیرش بیشتر انسان‏های زمینی است، حکومت تبلور اراده، خواست، نیازها، تمایلات و... تعدادی انسان در یک منطقه جغرافیایی با مرزهای جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و... مشترک و مشخص است. بنابراین ایجاد رفاه، امنیت و آرامش؛ کاربردی، منطقی و تنها اهداف مشروع و قابل دفاع هر حکومتی است. هر هدف حاکمیتی ورای ایجاد رفاه، امنیت و آرامش برای شهروندان بی‏شک حاکی از عدم صداقت، اهداف جناحی و سوداگران یا توهمات و رویا‏های قرون وسطایی است.


در نگاه اول پرسش فوق بسیار بدیهی و احتمالاً برخی نگارانده را ساده‏اندیش می‏انگارند. اما عملکرد برخی سیاست ورزان و صاحب‏منصبان به طور شگفت‏انگیزی حاکی از این است که این افراد با ابتدایی‏ترین الفبای چیستی و چرایی سیاست و حکمرانی آشنا و مطلع نیستند.
خارج از نظام اجتماعی هر موجودی از جمله انسان محق است برای تهیه و تامین نیازهای حیاتی تمام توان ذهنی، جسمی و عملی خود را به کار بگیرد. چرا که حق حیات مقدم بر هر اندیشه، باور، قانون و... اجتماعی است. به عبارتی حق حیات(و زیست انسانی اجتماعی) سرچشمه اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی است.
تلاش برای بقاء مقدم بر هر قانون زمینی و آسمانی است. دعوت یا الزام گرسنگان، بی‏خانمان‏ها و...(مستضعفان) به پیروی از قوانین زمینی یا آسمانی حاکی از عدم صداقت، بی‏اخلاقی و...است. ذات قوانین برای صیانیت از حیات است. بنابر‏این؛ غیر‏عقلانی، غیر‏انسانی و مغایر آموزه‏های بشردوستانه دینی و اخلاقی است که پیروی از قوانین اجتماعی و دینی منجر به درد و رنج و انواع دشواری‏ها برای شهروندان شود. زمانی که قوانین اجتماعی ناتوان از صیانت حیات(تامین ابتدایی‏ترین نیازها) انسان هستند، معنی و کارکرد قوانین اجتماعی و انواع باورها چیست؟
با توجه به شرایط دشوار شهروندان به‏ویژه در عرصه معیشتی که حاکی از ناکارآمدی مدیریت کلان است، روی سخن این واژه‏ها به سوی آن دسته از سیاست ورزان انتصابی و انتخابی و برخی صاحب‏منصبان است که در راستای تحقق منافع شخصی و جناحی از همه آموزه‏های دینی، اخلاقی، انسانی و ... عبور کرده‏اند. در جهان معاصر، حکمرانی بدون پایبندی صادقانه نخبگان جامعه به اخلاق اجتماعی که در حاکمیت قانون تبلور می‏یابد، امری محال است. کیفیت زیست شهروندان و سطح رفاه، توسعه و امنیت یک کشور، مستقیماً برآیند پایبندی نخبگان جامعه به اخلاق و قانون است. تنها تبیین انواع چالش‏های اجتماعی و ملی که اساس انواع دشواری‏ها برای شهروندان ایران‏زمین شده؛ آشفتگی ذهنی، اخلاقی و ابهام در اهداف، صداقت، اراده‏ها و... برخی نخبگان جامعه است.
سایر اخبار این روزنامه
شهرام گیل‌آبادی در نشست خبری نمایش«عاشقانه‌های خیابان» مطرح کرد «خونه مادری» کجاست؟ جلال خوش‏چهره گفت‌وگوهای سخت در تهران «ابتکار» از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران گزارش می‏دهد بازی باخت - باخت تحریم پتروشیمی «ابتکار» از تبعات ارز 4200 تومانی در اقتصاد گزارش می‌دهد طوفان ارز دولتی در اقتصاد ایران چرا شکستن تابوی ازدواج سالمندان ضروری است؟ بایدها و نبایدهای پیرانه‌سر ازدواج کردن! چرا شکستن تابوی ازدواج سالمندان ضروری است؟ بایدها و نبایدهای پیرانه‌سر ازدواج کردن! طرح تبدیل سازمان میراث‏فرهنگی به وزارتخانه، علی‏رغم رفع ایرادات، پشت درهای مجلس باقی مانده است معاون اول رئیس‌جمهوری: نباید مدیران کشور را در جبهه‌های داخلی هم درگیر کنیم معاون اول رئیس‌جمهوری: نباید مدیران کشور را در جبهه‌های داخلی هم درگیر کنیم « ابتکار» سفر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان به ایران را بررسی می‌کند تلاش برای نجات برجام رئیس قوه قضائیه: وظیفه دستگاه قضائی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است عبدالله ناصری در گفت‌وگو با «ابتکار» از دلایل واکنش‌ها به سخنان وزیر نیرو می‌گوید حسن روحانی در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان: ایران هرگز با اعمال تحریم و فشار در بن‌بست قرار نگرفته و نخواهد گرفت دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت پدیده برگزار شد فرصتی با هدف جبران مافات به متهمان داده شد وظیفه مدیریت کلان چیست؟ وظیفه مدیریت کلان چیست؟