تعطیلی فرودگاه‌‌های جنوب عربستان

ارتش یمن از تعطیلی فرودگاه‌‌های جنوب عربستان پرده برداشت. به گزارش شبکه المسیره، پس از آنکه یگان پهپادی ارتش یمن شنبه‌شب بار دیگر فرودگاه‌های شهرهای ابها و جیزان را با پهپادهای تهاجمی «قاصف 2» هدف قرار داد، سخنگوی نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد این عملیات‌ها با دقت بالایی انجام شده و باعث به تعطیلی کشیده شدن فعالیت‌های هر دو فرودگاه شده است. عملیات شنبه پنجمین و ششمین حمله به فرودگاه‌‌های اصلی جنوب عربستان در نزدیکی مرز یمن طی 8 روز پس از اعلام راهبرد مقاومتی «فرودگاه در برابر فرودگاه» توسط انصارالله بود.
«محمد عبدالسلام» سخنگوی این جنبش با اعلام این راهبرد و در انتقاد از تداوم محاصره فرودگاه صنعا هشدار داده بود: «باید به کشورهای متجاوز فهماند فرودگاه‌های آنها در تیررس آتش یمن قرار دارد و بستن آنها یا ایجاد اختلال کامل در کار آنها نزدیک‌ترین راه برای شکست محاصره فرودگاه صنعاست». «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز دیروز درباره این حملات گفت: «در عملیات نخست، اتاق کنترل و هدایت پهپادها در فرودگاه جیزان هدف قرار گرفت. عملیات دوم نیز ایستگاه سوخت‌رسانی در فرودگاه بین‌المللی ابها را با چند پهپاد قاصف K2 مورد حمله قرار داد».
ساعتی پس از این حملات یعنی بامداد دیروز نیز چندین فروند موشک بالستیک ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت مواضع ائتلاف متجاوز در نجران و جیزان شلیک شد. به نوشته تارنمای النجم الثاقب، 2 فروند موشک بالستیک «زلزال ۱» به سمت مواضع ائتلاف سعودی در«مربع‌الشرفه» نجران شلیک شد و چندین نفر از مزدوران سعودی را به هلاکت رساند. چند فروند موشک زلزال ۱ دیگر نیز به مواضع سعودی در اردوگاه‌‌های «الحماد»، «مزدورات مناطق» و «جبل قیس» در جازان شلیک شد که خسارات جانی و مالی زیادی وارد کرد. همچنین شبکه المسیره از ادامه پیشروی‌‌های غافلگیرکننده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در خاک عربستان خبر داد. بر این اساس مبارزان یمنی در غرب السدیس در استان نجران عربستان چندین پایگاه مزدوران سعودی را هدف قرار دادند که به کشته و زخمی شدن شماری از مزدوران و فرار بقیه آنها منجر شد. نیروهای ارتش و انصارالله طی 2 هفته گذشته در 20 منطقه مرزی جنوب عربستان پیشروی داشته و در یک قدمی شهر نجران هستند.
پاتریوت‌‌های بی‌فایده


هفته پیش پهپادهای «قاصف 2» به فرودگاه جیزان حمله کرده و آشیانه هواپیماها و ایستگاه‌های هواپیماهای بدون سرنشین سعودی را که در جنگ علیه مردم یمن استفاده می‌شود، هدف قرار دادند. همچنین پایگاه هوایی ملک عبدالله در نزدیکی شهر خمیس‌مشیط که مهم‌ترین مرکز هوایی نظامی سعودی‌ها در جنوب عربستان است با 2 حمله پهپادی متوالی به زاغه مهمات و آشیانه جنگنده‌‌های متجاوز به یمن مورد هدف قرار گرفت. پیش از آن نیز این پدیده‌‌های یمنی در جنگ هوایی با دشمن، سامانه‌های پاتریوت مستقر در فرودگاه جیزان را منهدم کرده بودند. روزنامه الاخبار اخیرا در تحلیلی از ورود موفق نیروهای هوایی و موشکی یمن به فاز جدید موازنه جنگی با متجاوزان سعودی و اماراتی آورده بود که موفقیت عملیات 7 پهپاد در خط ابقیق- ینبع در اواسط ماه میلادی گذشته در عملیات نهم رمضان، نشان دهنده یک مرحله جدید از درگیری است. اما اتفاقی که هفته پیش رخ داد تنها یک حرکت جدید در حملات صنعا در چارچوب پاسخ به حمله ائتلاف عربستان و امارات ضد یمن بود که 300 نقطه حیاتی را برای اهداف احتمالی آماده کرده بود. در عین حال از نظر کارشناس نظامی این روزنامه، هدف قرار دادن فرودگاه ابها که مهم‌ترین هاب هوایی بین‌المللی جنوب عربستان در منطقه عسیر است، به منزله شکست سامانه راداری پاتریوت‌‌ آمریکایی است.
نکته اینجاست که سخنگوی ائتلاف عربی نیز در آخرین کنفرانس خبری خود تلویحا ناکارآمدی پاتریوت را با مطرح کردن این موضوع که ارتش سعودی به دنبال سامانه‌‌های موثرتر است پذیرفت. در همین راستا تارنمای «الخلیج اونلاین» که اخیرا از ارتباط ویژه رژیم‌‌های سعودی و صهیونیستی خبر داده بود، با تکرار گزارش‌‌های پیشین خود کارآیی سامانه پدافند موشکی پاتریوت را زیر سوال برد. این رسانه  این پرسش را مطرح کرد که فایده سامانه آمریکایی پاتریوت در عربستان چیست، وقتی نتوانسته موشک‌های شلیک شده از سوی یمن را رهگیری و منهدم کند و این موشک‌ها مراکز و مواضع حساس را در عربستان هدف قرار داده‌اند؟ به گزارش این سایت، بن‌سلمان به دنبال خرید سامانه دفاعی «گنبد آهنین» از اسرائیلی‌هاست اما سوال اینجاست که مگر این سامانه در رهگیری موشک‌‌های حماس و حزب‌الله از سال 2006 به این سو موفق عمل کرده است؟
ضمنا موشک‌‌های جدید یمنی‌ها بزرگ‌‌‌‌‌‌تر و پیشرفته‌‌‌‌‌‌تر از نسخه‌‌های لبنانی و فلسطینی خود است. مثلا موشک‌‌‌هایی که در هدف قرار دادن برج فرودگاه ابها مورد استفاده قرار گرفت،  پیش‌‌‌‌‌‌تر در جریان هدف قرار دادن رآکتورهای هسته‌ای در حوالی ابوظبی استفاده شده بود.
این رسانه لبنانی می‌نویسد موشک‌‌های کروز یمنی پس از پرتاب، شبیه یک هواپیمای کوچک حدوداً 5 متری که کلاهک انفجاری آن گاهی به بیشتر از 400 کیلوگرم می‌رسد عمل می‌کند و چند ثانیه پس از پرتاب از موتورهای تقویت‌کننده خود جدا می‌شود و به برد 2500 کیلومتر می‌رسد. اخیرا یکی از فرماندهان ستاد ارتش یمن، عامل زمان را مهم‌ترین امتیاز نیروهای یمنی در جنگ فرسایشی با دشمنان عربی طی 3 سال گذشته دانسته بود. از نگاه او مبارزان این کشور با در پیش گرفتن جنگ نامنظم موفقیت بسیاری را به دست آورند که روحیه و منابع سعودی‌ها و اماراتی‌ها را  بسیار تضعیف کرده است.
بیش از 40 هزار قربانی غیرنظامی یمنی
ائتلاف متجاوز عربی از شدت عجز در مقابل حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها در عمق خاک عربستان، حملات کور خود به غیرنظامیان یمنی را شدت بخشیده‌‌‌ است. در روزهای اخیر جنگنده‌‌های ائتلاف عربی- غربی که به طور مرتب مناطق  مسکونی را در صنعا بمباران می‌کنند، در جریان حمله به خانه یک خانواده یمنی در استان حجه نیز 3 کودک و یک زن را به شهادت رساندند. شبکه العربی جدید این حملات  سعودی‌ها را آخرین راه آنها برای مقابله با ارتش یمن به منظور شعله‌ور کردن دوباره مناطق «نِهِم» در شرق صنعا و «الحدیده» در غرب یمن می‌دانند. عبدالله الجفری، سخنگوی نیروی هوایی یمن روز شنبه با اشاره به جنایات ائتلاف، آمار حقیقی قربانیان یمنی را برشمرد. او گفت سعودی‌ها و اماراتی‌ها به هیچ ارزش انسانی و اخلاقی پایبند نیستند به طوری که تاکنون ۳۰۰ جنایت علیه مناطق مسکونی مرتکب شده و ۴۰ هزار کشته و زخمی که بیشترشان کودکان و زنان و پیران هستند، بر جا گذاشته‌اند.
  بی‌اعتبار شدن بیانیه‌‌های مکه
روزنامه برخط رای‌الیوم در تحلیلی 2 بازنده بزرگ پیروزی‌‌های موشکی و پهپادی یمنی‌ها را نه‌تنها صنایع نظامی آمریکا و ارتش‌‌های سعودی و امارات، بلکه پادشاهی سعودی دانست. به نوشته این رسانه مستقر در لندن، برنامه زمانبندی موشک‌باران فرودگاه ابها کمتر از 10 روز از برگزاری 3 نشست عربی مکه به دعوت شاه سعودی به این معناست که تمام بیانیه‌های محکوم‌کننده و همبستگی (با عربستان) هیچ ارزش واقعی ندارد و رژیم عربستان به تنهایی در معرض جنگی قرار دارد که معتقد بود دست بالا را در آن دارد و می‌تواند آن را حداکثر طی 3 هفته یکسره کند.