نخستین کارت‌زرد مجلس به وزیرجوان

آرمان: نمایندگان مجلس میزبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بودند. محمدجواد آذری جهرمی برای پاسخگویی به سوالات دو تن از نمایندگان به صحن علنی مجلس رفت. در این راستا پس از توضیحات سلامی نماینده خواف و عبداللهی نماینده اهر و هریس، وزیر ارتباطات پشت تریبون قرار گرفت و پاسخگوی نمایندگان شد. پس از سخنان وی، با قانع نشدن نماینده خواف رای‌گیری صورت گرفت و نمایندگان با ۸۳ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده به وزیر جوان ارتباطات کارت زرد دادند.
 توسعه ارتباطات متوازن نیست
نماینده اهر و هریس در جریان طرح سوال خود از وزیر ارتباطات درخصوص ارتباطات تلفن همراه، اینترنت و تلفن ثابت در روستاها گفت: قوانین متعددی درباره توسعه ارتباطات و اینترنت در کشور وجود دارد اما متأسفانه کمترین اقدامات در مورد احکام برنامه ششم صورت گرفته است. ما نمی‌گوییم که آمار وزیر نادرست است اما این توسعه متوازن نیست. ما معتقد به اجرای عدالت هستیم و معتقدیم که راه‌اندازی دولت الکترونیک در روستاها می‌توانست بسیاری از مشکلات را حل کند. ایسنا نوشت؛ بیت‌ا‌... عبداللهی اظهارکرد: اگر اختلاف، بی‌عدالتی و کند بودن کارها مثلا برای گرفتن مجوز از مشکلات ماست، این باعث از بین رفتن سرمایه می‌شود و به برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات برمی‌گردد زیرا ما توسعه IP و ICP را راه مبارزه با رشوه، اختلاس و حق‌کشی می‌دانیم. وی با طرح این سوال که در قبال اخذ پول‌های کلان از مردم در قبوض تلفن چه خدماتی به آن‌ها داده می‌شود، یادآور شد: اگر وزیر جرأت و توان دارد مثل ما به مساجد و پیش مردم برود و ببیند آن‌ها چه می‌گویند. نماینده مردم اهر و هریس با بیان اینکه در خیلی از روستاها و شهرها مردم دنبال تلفن ثابت هستند، تصریح کرد: خیلی از روستایی‌ها تلفن ثابت ندارند و تلفن همراه هم نمی‌توانند داشته باشند زیرا برای آنتن‌دهی باید به بالای کوه بروند، پس این واگذاری‌ها چه سودی برای ملت داشته است؟ وی با بیان اینکه ما در تلفن ثابت با پسرفت مواجه بوده‌ایم، افزود: فرزندان روستاییان که تحصیلکرده هستند نیاز به اینترنت دارند، این‌ها چه گناهی دارند؟
  مشکل آنتن‌دهی همراه اول و ایرانسل


نماینده خواف و رشتخوار در توضیح سوال خود از وزیر ارتباطات درباره علت عدم تحقق موارد مندرج در بند ط ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات این وزارتخانه اظهار داشت: تسهیل و تسریع دسترسی مخابرات در نقاط دورافتاده و محروم از وظایف وزارت ارتباطات است. انتظار ما این بود که وزیر جوان به جای دل‌مشغولی به ارائه پیام در توئیتر، اینستاگرام و فضای مجازی به صورت میدانی در استان‌های مختلف کشور به ویژه در شهرستان‌ها و مناطق محروم حضور پیدا کند. ایشان به مراکز استان‌ها سفر داشته اما حضورش در مناطق محروم کمرنگ بوده است. محمود نگهبان سلامی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات مردم در حوزه مخابرات رفع نشده، گفت: مشکلات آنتن‌دهی خطوط همراه اول و ایرانسل وجود دارد. ‌ای کاش به روستاها و مناطق محروم توجه ویژه می‌شد و امکانات لازم اختصاص پیدا می‌کرد. آنها به قدر کافی از مشکلات معیشتی رنج می‌برند، پس چه گناهی کرده‌اند که از حداقل امکانات ارتباطی هم برخوردار نباشند؟ وضعیت به‌گونه‌ای است که در بسیاری از روستاها برای مکالمات، مجبورند تلفن ثابت خود را به سقف خانه آویزان کنند تا ارتباط برقرار شود یا اینکه به پشت‌بام برای صحبت و تلفن همراه بروند. این عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با بیان اینکه بسیاری از روستاها بعد از تبدیل شدن به شهرستان هم با توسعه مخابراتی روبه‌رو نبوده‌اند، در حوزه خدمات مخابراتی و پست بانک هم در دو سال اخیر پیشرفت چندانی نداشتیم به طوری که نیروهای مخابراتی و کارگزاران مخابرات در حالت بلاتکلیفی و بی‌انگیزگی هستند. مردم در انتظار خدمات بیشتری برای اینترنت با سرعت بیشتر هستند اما شاهدیم که در بسیاری از روستاها کارهای اینترنتی تعطیل شده است.
  پاسخ وزیر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی مجلس در پاسخ به سوال نماینده اهر و هریس درخصوص اقدامات وزارت ارتباطات برای توسعه ارتباط روستایی و دستیابی به شبکه اینترنت اظهارداشت: مساله توسعه ارتباط روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. محمدجواد آذری جهرمی تصریح کرد: امروز با توجه به عصر اقتصادی دیجیتال حتی در امور دامداری نیز به شبکه اینترنت نیاز است. اگر به توسعه ارتباط روستایی با نگاه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی نگاه شود گام بزرگی برای اشتغال و اقتصاد مناطق محروم برداشته می‌شود. وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به اهمیت مساله بوم‌گردی بیان کرد: توسعه ارتباطات روستایی از جمله عواملی است که می‌تواند محرکی برای بوم‌گردی باشد. براساس برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات مکلف است ۹۰ درصد روستاهای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار را تا پایان دوره تحت پوشش تلفن همراه و اینترنت قراردهد. وی افزود: بنده در ۲۲ ماه گذشته که از مجلس رأی اعتماد گرفتم اعلام کردم که اهداف برنامه ششم توسعه در اولویت وزارتخانه است روزی که بنده وارد وزارتخانه شدم از مجموع ۴۲ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار، حدود ۱۹ هزار روستا به اینترنت متصل بودند و مشکلاتی نظیر گرانی مودم‌های مورد نیاز در روستاها مطرح بود اما در ۲۲ ماه گذشته حدود ۸ هزار روستای دیگر به اینترنت متصل شده و اکنون ۲۷ هزار و ۸۶ روستا به اینترنت بدون مشکل متصل هستند. اگر به طور میانگین روزانه حساب کنیم هر روز ۲۰ روستا به اینترنت متصل شده‌اند. آذری جهرمی در ادامه اظهار کرد: مطالبات روستاییان و نمایندگان در این زمینه صحیح است و وزارتخانه از حداکثر ظرفیت خود در این زمینه بهره خواهد برد. وزیر ارتباطات خطاب به نمایندگان گفت: از شما می‌خواهم تا ما را در چارچوب برنامه‌ها و ابزارهایی که در دست داریم و محدودیت‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم بسنجید. جهرمی همچنین در پاسخ به پرسش نماینده خواف بیان کرد: در بحث وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات چهار بخش فراهم‌آوری زیرساخت‌های لازم برای برقراری ارتباط الکترونیک، کشاورزی، آموزش و اتصال بهیاری‌ها به اینترنت مطرح است. به لحاظ فراهم‌سازی زیرساخت‌های خدمات الکترونیک امروز حدود ۱۵ هزار خانه بهداشت روستایی به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و ۱۳۴۶ خانه بهداشت دیگر آماده اتصال بوده که در حال انجام هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت هستیم و در مجموع ۱۸۴۸ روستا تحت پوشش نیستند که باید نسبت به اتصال آنها اقدام شود. تمام روستاهایی که خانه بهداشت آنان به شبکه ملی متصل است، بهیاری‌ها و بخشداری‌های آنها نیز به شبکه متصل شده است. وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد: در بخش کشاورزی تمام خانه‌های کشاورزی روستاها مطابق با برنامه ششم توسعه در حال دستیابی به اینترنت هستند. مشکلی که اکنون وجود دارد هماهنگی‌های بین دستگاهی است که نقش نظارتی می‌تواند در رفع آنها مؤثر باشد. وی افزود: تاکنون ۴۹۰۰ کیلومتر فیبر نوری به استان‌های متفاوت برای توسعه زیرساخت‌های ارتباط روستایی ابلاغ شده است و به طور کلی از ۴۲ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار که در برنامه ششم توسعه وزارتخانه مکلف شده است ۹۰ درصد آنها را توسعه ارتباطی دهد ۷۲ درصد توسعه ارتباطی محقق شده است.
 کارت زرد به وزیر
در جلسه علنی دیروز مجلس سوال محمود سلامی نماینده خواف و رشتخوار از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت عدم تحقق موارد مندرج بند ط ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد. بعد از توضیحات نماینده سوال کننده و وزیر، مصری رئیس جلسه از نگهبان سلامی پرسید که آیا از پاسخ قانع شده است، که این نماینده در پاسخ گفت: ضمن تشکر از حسن نیت وزیر نسبت به حل مسائل و مشکلات مناطق محروم، به دلیل آنکه مدت‌ها پیگیر موضوع بوده معتقدم که اتفاقی رخ نداده است و آمار و ارقام ارائه شده جایگاهی ندارد. پاسخ‌های وزیر به رأی مجلس گذاشته شد و نمایندگان با ۸۳ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و بدین ترتیب آذری جهرمی نخستین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.