جدایی مرزبانی از نیروی انتظامی

علی آهنگر- وقتی در سال 1370 موضوع ادغام نیروهای انتظامی مطرح شد، باور‏پذیری‏اش مشکل بود. چگونه می‏شد تصور کرد مسائل پیچیده شهری و اجتماعی با حساسیت‏های فوق‏العاده مرزی در یک نظام سازمانی قرار گیرد؟
اصولا یک فرمانده واحد از چه میزان تبحر، تخصص، تجربه و دانش ممکن است برخوردار باشد تا در هر دو زمینه پیچیده شهر تا مرز بتواند اعمال ریاست و فرماندهی کند؟
شرایط پس از جنگ اما به گونه‏ای نبود که امکان مطالعات عمیق‏تر و پذیرش نظرات کارشناسی‏تر فراهم باشد. موضوع مهم و اساسی این بود که از آشفتگی و تعدد مراکز انتظامی که موجب سردرگمی و ناراحتی مردم و اداره کشور می‏شد به نحوی و هر چه سریع‏تر جلوگیری شود. راه‏حل عاجل ادغام نیروهای انتظامی به هر حال و به هر صورت بود.
مرزبانی بخشی بود که از همان آغاز ادغام خود را با حیرت و ناشناسی در بدنه یک سازمان عریض و طویل شهری و اجتماعی می‏دید. از همین رو هیچگاه مانند دیگر بخش‏های سازمان بزرگ نیروی انتظامی در داخله نیرو ادغام نشد.


با پیشرفته‏تر شدن نیروی انتظامی و جا افتادن بهتر سازمان و وظایف، به‏تدریج مرزبانی شکل و شمایل خود را از نیروی انتظامی تغییر داد. لباس‏شان با لباس معمول ناجا متفاوت شد؛ هنگ‏های مرزی در سازمان نیروی انتظامی رسمیت یافت و حتی دانشکده مرزبانی نیازهای آموزشی خود را به طور مستقل تامین می‏کرد.
مجموعه این واقعیت‏ها سرانجام کار را به آنجا کشاند که فرماندهی مرزبانی از نیروی انتظامی منفک شد و شخصیت سازمانی مستقل یافت. موضوعی که روز یکشنبه نهم تیر‏ماه 98 رسانه‏ای شد و به اطلاع همگان رسید.
چیزی که در مورد مرزبانی باید دانست این است که وظایف این نیرو به هیچ رو محدود به تردد مرزی و حفاظت از مرزها نیست؛ بلکه طیف وسیعی از وظایف اقتصادی، امنیتی و به‏ویژه سیاسی و دیپلماتیک را در بر می‏گیرد.
در زمینه اقتصادی، تشکیل بازارچه‏های مرزی و مناطق آزاد اقتصادی که می‏تواند تاثیرات شگرفی در اقتصاد کشور داشته باشد، در حوره مرزبانی انجام می‏گیرد.
در موضوع سیاسی، روابط سیاسی و دیپلماتیک کشورها در عمل از مرزها شکل می‏گیرد. در واقع مرزبانی و هنگ‏های مرزی بازوان اجرایی وزارت خارجه به حساب می‏آیند. ملاقات‏های مرزی تابع تشریفات و پروتکل‏های سیاسی کشورها است. معاهدات و مقرارات حقوقی و مرزی به‏عنوان اسناد بین‏المللی توسط مرزبانان به اجرا گذاشته می‏شود. یکی از وظایف مرزبانان در این زمینه آشنایی و اجرای حقوق بین‏الملل و ضوابط و مقرارت بین‏المللی است. آگاهی مرزبانان به زبان بین‏المللی یکی از ملزومات اجرای موفق وظایف در مرزبانی شمرده می‏شود. مسئله‏ای که لزوم آموزش و دانستن زبان انگلیسی را بین مرزبانان رایج می‏کند.
استقلال عمل مرزبانی یقیناً موجب تسهیل در اجرای وظایف وزارت امور‏خارجه و تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و کشورهای متعدد همسایه در شمال، جنوب، غرب و شرق کشور می‏شود.
سایر اخبار این روزنامه
مسیر حرکت بازار مسکن در تابستان 98 چگونه خواهد بود؟ بازار مسکن تحت‌تاثیر بازارهای موازی ژوبین صفاری حرف از اقتصاد نزنید «ابتکار» از برداشت‌های نامتعارف نسبت به شفافیت‌ گزارش می‌دهد شفاف‌سازی یا تخریب؟ آیا می‌توان فضای مجازی را به مکانی امن تبدیل کرد؟ دنیای شیشه‌ای آیا وعده جاری ماندن زاینده‏رود در تابستان عملی می‌شود؟ از وعده تا عمل برای زاینده‌رود گزارشی از یک تخلف آشکار در فضای مجازی تو بترس تا من بخندم! ایران خارقالعاده است و به من لبخند میزند ویلموتس: بیرانوند یک هیولای واقعی است! دونالد ترامپ و کیم جونگ اون برای سومین‏بار در منطقه غیر‏نظامی مرز دو کره با یکدیگر ملاقات کردند لاریجانی: استخراج بیت کوین از برق صنعتی خلاف قانون است فدریکا موگرینی: هفت کشور اروپایی دیگر نیز به اینستکس می‌پیوندند جدایی مرزبانی از نیروی انتظامی عبدالصمد خرمشاهی: باید تمهیدات سختگیرانه‌ای برای خرید‏و‏فروش اسلحه در نظر گرفته شود زیرساختهای اقتصادی و نقش آنها در بالندگی اقتصاد کشور