مخالفت حزب‌الله عراق با ادغام حشد الشعبی در ارتش

سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق درمخالفت با ادغام حشد الشعبی در ارتش گفت: مکانیزم الحاق حشد الشعبی به نیروهای مسلح عراق همچنان مبهم و درحال بررسی است.
به گزارش ایسنا، جعفر الحسینی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق در مصاحبه با المیادین گفت: این یک تصمیم جدید نیست. حشد الشعبی یک نهاد نظامی براساس سبک و سیاق معمول در وزارت دفاع مثل ارتش عراق یا سایر دستگاه‌ها مثل دستگاه مبارزه با تروریسم نیست بلکه حشد الشعبی متشکل از گروه‌هایی است که برخی از آن‌ها بعد از ورود آمریکایی‌ها در سال 1382 تشکیل شد.
وی گفت: این گروه‌ها یک ضرورت مربوط به وزارت دفاع هستند. این گروه‌ها بعد از فروپاشی امنیتی در سه استان الانبار، صلاح الدین و موصل مقابل تروریست‌ها ایستادند. حضور گروه‌های مقاومت تضمینی برای عراق است. هنوز به حضور این گروه‌ها نیاز است. این گروه‌ها به نیروهای مسلح وابسته نیستند بلکه به تصمیم ملی عقیدتی وابسته هستند. این گروه‌ها معتقدند که تا زمانی که تهدید وجود دارد باید حضور داشته باشند. داعش هنوز به پایان نرسیده و همگی این مساله را درک می‌کنند.
الحسینی تاکید کرد که گردان‌های حزب‌الله عراق قصد ورود به فعالیت سیاسی را ندارند. در سایه طمع‌ورزی‌های آمریکا و تلاش برای سلطه بر توانایی‌های عراقی‌ها به حضور حشد الشعبی نیاز است.


عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دوشنبه گذشته با صدور دستوری این گروه‌ها را بین پیوستن به نیروهای مسلح یا تحمل تبعات آن مخیر کرد.
بسیاری از نخبگان سیاسی عراق این تصمیم را با تحولات منطقه‌ای به ویژه تنش بین آمریکا و ایران مرتبط می‌دانند.
برخی رهبران این گروه‌ها معتقدند که این تصمیم در راستای فشار آمریکا بر دولت اتخاذ شده است. تنها فراکسیون صادقون وابسته به عصائب اهل الحق و سرایا السلام به رهبری مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق این تصمیم را تایید کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز رقابت یک میلیون و 119 هزار و 15 داوطلب آزمون سراسری دانشگاهها از امروز گسترش اعتراض به عملکرد خلاف شبکه سه سیما در مورد فروش نفت رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: هر ساعتی که به برجام بازگردند ما هم بازخواهیم گشت دکتر ظریف: ایران متناسب با اجرای تعهدات اروپا در برجام عمل می‌کند اذعان یک کارشناس صهیونیست: اسراییل از درون درحال نابودی است مرگ پسر حاکم شارجه امارات همزمان با اختلافات بین دبی و ابوظبی مخالفت حزب‌الله عراق با ادغام حشد الشعبی در ارتش استاد دانشگاه هیوستون: عملکرد ترامپ نژادپرستی را در آمریکا تشدید کرده است گزارشگر سازمان ملل خواستار تحریم عربستان شد نایب‌رئیس انجمن سنگ: صادرات مواد معدنی قابل تحریم نیست وزیر راه و شهرسازی: مردم تا زمان برخورد جدی با سوداگران، خانه نخرند محل شهادت شهدای پرواز 655 درخلیج فارس گلباران شد دکتر حسین علائی: استراتژی آمریکا پیروزی بدون جنگ است تحلیل سیاسی هفته دکتر روحانی در دیدار معاون نخست‌وزیر ارمنستان: اراده جدی تهران، توسعه و تعمیق روابط با ایروان است مسائل و مشکلات 3 استان با حضور رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفت آغاز رقابت یک میلیون و 119 هزار و 15 داوطلب آزمون سراسری دانشگاهها از امروز