گزارشگر سازمان ملل خواستار تحریم عربستان شد

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی روز سه شنبه طی سخنانی در اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» خواستار تحریم عربستان سعودی در زمینه فناوری به خاطر قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی شد.
به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، کالامارد افزود: بایستی فروش فناوری‌هایی که امکان شناسایی شهروندان عربستان را می‌دهد به دولت این کشور ممنوع شود.
وی گفت: در پاسخ به قتل قاشقچی تحریم‌ها بایستی شامل دولت سعودی شود و نه 17 نفری که ازسوی دولت آمریکا تحریم شدند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی اضافه کرد: پس از اینکه ما دولت سعودی را مسئول قتل قاشقچی مشخص کردیم، گام منطقی بعدی این است که شخص مسئول این قتل در زنجیره مسئولان سعودی مشخص شود.


وی با اشاره به برگزاری دادگاه آن‌هایی که عربستان سعودی متهم پرونده قتل قاشقچی خوانده است، اظهار داشت: محاکمه جنایی در عربستان سعودی از استانداردهای مطلوبی برخوردار نیست و در پشت درهای بسته برگزار می‌شود.
کالامارد همچنین گفت: اطلاعات کافی وجود دارد که می‌توان اینگونه برداشت کرد که مقام‌های سعودی پیش از اینکه به مقام‌های ترکیه برای ورود به محل قتل قاشقچی در کنسولگری عربستان در اسلامبول اجازه دهند، محل جنایت را پاکسازی کردند.
کالامارد هفته گذشته نیز در گزارشی رهبران عربستان از جمله «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را مسئول اصلی قتل این روزنامه نگار دانست.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین گفته بود: در «تحقیقات رسمی عربستان درباره قاشقچی به موضوع آمران قتل اشاره‌ای نشده، مظنونین مهم آن را نادیده گرفته و زنجیره مسئولان ارشد سعودی را به حاشیه رانده است.»
قاشقچی روزنامه نگار 59 ساله به‌عنوان منتقد هیات حاکمه سعودی، مهرماه سال گذشته یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در ساختمان کنسولگری عربستان در اسلامبول به قتل رسید.
قاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان درباره بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز رقابت یک میلیون و 119 هزار و 15 داوطلب آزمون سراسری دانشگاهها از امروز گسترش اعتراض به عملکرد خلاف شبکه سه سیما در مورد فروش نفت رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: هر ساعتی که به برجام بازگردند ما هم بازخواهیم گشت دکتر ظریف: ایران متناسب با اجرای تعهدات اروپا در برجام عمل می‌کند اذعان یک کارشناس صهیونیست: اسراییل از درون درحال نابودی است مرگ پسر حاکم شارجه امارات همزمان با اختلافات بین دبی و ابوظبی مخالفت حزب‌الله عراق با ادغام حشد الشعبی در ارتش استاد دانشگاه هیوستون: عملکرد ترامپ نژادپرستی را در آمریکا تشدید کرده است گزارشگر سازمان ملل خواستار تحریم عربستان شد نایب‌رئیس انجمن سنگ: صادرات مواد معدنی قابل تحریم نیست وزیر راه و شهرسازی: مردم تا زمان برخورد جدی با سوداگران، خانه نخرند محل شهادت شهدای پرواز 655 درخلیج فارس گلباران شد دکتر حسین علائی: استراتژی آمریکا پیروزی بدون جنگ است تحلیل سیاسی هفته دکتر روحانی در دیدار معاون نخست‌وزیر ارمنستان: اراده جدی تهران، توسعه و تعمیق روابط با ایروان است مسائل و مشکلات 3 استان با حضور رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفت آغاز رقابت یک میلیون و 119 هزار و 15 داوطلب آزمون سراسری دانشگاهها از امروز