رونمایی از ۲ سامانه همزمان با هفته جهانی تعاون

آرمان: نشست هم‌اندیشی توسعه بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران روز گذشته با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران، محمدجعفر کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتحادیه‌ها، تعاونی‌های برتر و هیات رئیسه اتاق تعاون ایران برگزار شد. در این نشست، از دو سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون و جامع شفافیت صندوق ضمانت تعاون رونمایی و همچنین تفاهم‌نامه راه‌اندازی صندوق ریسک‌پذیر برای حمایت مالی خرد از تعاونی‌ها میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون منعقد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح دیروز (شنبه پانزدهم تیرماه) همزمان با روز جهانی تعاون در نشست هم‌اندیشی توسعه بخش تعاونی اقتصاد که با حضور تعاون‌گران و فعالان بخش تعاون برگزار شد، با تاکید بر اهتمام ویژه به ایجاد شفافیت در بخش تعاون گفت: تا پایان دولت دوازدهم شاهد تحول در بخش تعاون خواهیم بود. شریعتمداری به اولویت تعاونی‌ها در واگذاری شرکت‌های دولتی اشاره کرد و افزود: واگذاری‌ها با رویکرد اهلیت تعاونی‌ها مهمترین رویکردی است که اخیرا در دولت به آن توجه داریم. به طوری‌که در واگذاری‌ها با رعایت بخش تعاون، علاوه بر رونق این بخش، منویات تعاون در حوزه اشتغال‌زایی نیز محقق می‌شود. او ادامه داد: تمام واگذاری مجموعه شستا و صندوق‌های بازنشستگی به ترتیب اولویت فروش به بخش تعاون، گسترش می‌یابد. مجموعه شستا و همه صندوق‌ها بر اساس دستور صادره به سمت نظام بنگاهداری حرکت کردند و بخشی از بنگاه‌های در اختیار که باید منحل می‌شدند را منحل کرده و بخش‌هایی که برای ادغام شرایط مطلوبی دارند را ادغام می‌کنند. او افزود: واگذاری‌ها با اولویت واگذاری به بخش تعاون است و شیوه‌نامه انجام آن بین صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و معاونت تعاون کار تنظیم شده و شیوه‌نامه دیگری در دست تنظیم است. این عضو کابینه دولت دوازدهم از راه‌اندازی دو سامانه در حوزه تعاون همزمان با هفته جهانی تعاون خبر داد و گفت: «سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون» و «سامانه جامع شفافیت صندوق ضمانت تعاون» با رویکرد توسعه شفافیت در بخش تعاون تاسیس شده است و من این وعده را می‌دهم که با راه‌اندازی این سامانه‌ها شفافیت در همه امور مرتبط با بخش تعاون کاملا مشهود خواهد بود. ضمن اینکه فرآیند ایجاد تعاونی نیز از حدود یک ماه به پنج روز کاهش می‌یابد. شریعتمداری با بیان اینکه با تاسیس دو سامانه مذکور شاهد حذف امضاهای طلایی در این بخش خواهیم بود افزود: شفافیت در این بخش به گونه‌ای است که با توجه به آدرس فرد متقاضی و مشخصات وی مشخص می‌شود که چه کسی در چه منطقه‌ای و برای چه فعالیتی نسبت به دریافت تسهیلات چهار درصدی بخش تعاون اقدام کرده است. در این شرایط قطعا متخلفان باید این تسهیلات را برگردانند. او همچنین در ادامه اظهار کرد: مردم از توزیع کالاهای اساسی ناراضی هستند و می‌گویند دولت کالای اساسی را با ارز 4200 تومانی تهیه می‌کند اما اقلام با این قیمت به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد. مردم حق دارند زیرا نظام توزیع ارز ناعادلانه است و ما از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده انحراف داریم.
جذب سرمایه‌گذاری‌های خرد
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با اشاره به انعقاد راه‌اندازی صندوق ریسک‌پذیر برای حمایت مالی خرد از تعاونی‌ها گفت: به موجب این تفاهم‌نامه اولین صندوق ریسک‌پذیری بخش تعاون راه‌اندازی می‌شود. به این وسیله درخواست تامین مالی خرد تعاونی‌ها ارائه می‌شود و مردم می‌توانند سرمایه‌های خود را در تعاونی‌ها قرار دهند، این گونه اصل سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تعاونی تضمین می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاری‌های خرد مردم به منظور تامین مالی طرح‌های دانش‌بنیان جذب می‌شوند. کبیری با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های فوق گفت: با راه‌اندازی این سامانه‌ها نظام هوشمند خودکنترلی بر تعاونی‌ها اجرا می‌شود. او افزود: به کمک سامانه شفافیت در بخش تعاونی‌ها اعضای تعاونی‌ها می‌توانند عملکرد هیات مدیره و مجامع تعاونی‌ها را رصد کنند تا تخلفاتی که پیش از این اتفاق می‌افتاد متوقف شوند. همچنین توسط این سامانه‌ها می‌توانیم از جلسات برگزار شده به صورت فصلی گزارش بگیریم. کبیری تصریح کرد: این سامانه اپلیکیشنی هم دارد که دسترسی به آن را از طریق تلفن‌های همراه راحت‌تر می‌کند. به این وسیله بدون دخالت دولت زمینه شفاف‌سازی و نظارت بر تعاونی‌ها را فراهم کردیم. زمینه‌های دیگری که قرار است تکمیل شوند به‌زودی رونمایی می‌شوند.


90درصد قوانین حوزه تعاون اجرا نمی‌شود
همچنین، رئیس اتاق تعاون ایران در صبحانه کاری روز گذشته که با حضور وزیر کار برگزار شد، با بیان اینکه بخش تعاون فاقد ابزار توسعه‌ای است و غیر از بانک توسعه تعاون امکانات مالی در اختیار ندارد، گفت: توانمندی این بانک نیز متناسب با نیازهای این بخش نیست. عبداللهی با اشاره به پیش‌بینی سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد ملی در برنامه پنجم توسعه افزود:‌ متاسفانه به‌رغم پیش‌بینی این هدف و با وجود گذشت بیش از دو سال و نیم از برنامه ششم توسعه، هنوز سهم تعاون فاصله زیادی با سهم پیش‌بینی شده از کل اقتصاد کشور دارد. او با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی ظرفیت‌های قانونی خوبی برای بخش تعاون پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: اما به‌رغم این ظرفیت‌های بسیار خوب، ۹۰ درصد قوانین و مقررات حوزه تعاون در دولت‌ها اجرا نشده و با توجه به اینکه این قوانین جنبه حمایتی و توسعه‌ای دارند، اجرا نشدن آنها منجر به بی‌انگیزگی در بین فعالان بخش و تعاون‌گران شده است.