آغاز برداشت برنج از شالیزارهای مازندران

برنج در شالیزارهای مازندران امسال درحالی بدون دغدغه به مرحله برداشت رسید که با توجه به شرایط مناسب سال آبی جاری، نوید بخش سالی پر رونق است.
براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران، نخستین برداشت مکانیزه برنج امروز (پنجشنبه) با حضور مسئولان کشوری و استانی در یک هکتار از شالیزارهای روستای قلیان‌کلاً شهرستان آمل انجام می‌شود.
برنجکاری یکی از مهمترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد شالیکاران استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، 42 درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.
فراوانی آب ناشی از سیلاب و بارندگی‌های فصل بهار سبب شد تا امسال کشت برنج بر خلاف سال‌های گذشته که همواره با کابوس کم آبی و خشکسالی مواجه بوده‌است، رونق یاید و حتی 10 هزار هکتار از اراضی شرق مازندران که سال گذشته کشت نشده‌بود امسال به زیر کشت برنج رفت.


براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال 214 هزارو 300 هکتار از زمین‌های استان زیر کشت شالی رفته‌است که با توجه به افزایش قابل توجه سطح زیر کشت و انتخاب رقم پر محصول، افزایش تولید 12 درصد شالی مورد انتظار است.
رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران از نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در شالیزارهای مازندران خبر داد و گفت که آئین برگزاری برداشت برنج نیز فردا در یکی از روستاهای شهرستان آمل با حضور استاندار و معاون وزیر جهاد کشاورزی انجام می‌شود.
ابراهیم قربان نژاد در گفت‌و‌گو با ایرنا خوشحالی شالیکاران مازندران را امسال بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: به دلیل فراوانی آب پس از یک دهه امسال کشاورزان بدون دغدغه تامین آب و روشن کردن موتور پمپ‌ها برنجکاری کردند.
وی با بیان وجود آب فراوان سبب شد تا محدودیت و خط قرمزی برای کشت برنج در استان بر خلاف سال قبل وجود نداشته باشد، گفت: به طور واقعی امسال سطح زیر کشت شالی در مازندران تا 10 هزار هکتار نسبت به سال قبل افزایش یافت.
قربان نژاد با بیان اینک پارسال حدود هشت هزار هکتار از زمین‌های شرق مازندران به دلیل کمبود آب بویژه کاهش 70 درصدی ذخیره آب پشت سد شهید رجایی ساری زیر کشت برنج نرفته بود و حدود 2 هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری این منطقه هم پس از نشا کاری به دلیل خشکسالی به مرحله رشد و برداشت نرسیده بود، ادامه داد: امسال تمامی این زمین‌ها زیر کشت برنج رفته است که درمرحله رشد مناسبی هم قرار دارند.
رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به افزایش قابل توجه سطح زیر کشت و انتخاب رقم پر محصول، افزایش تولید 12 درصد شالی مورد انتظار است.
قربان نژاد با بیان اینکه پیش‌بینی تولید شالی در سال جاری تا یک میلیون و 400 هزار تن شلتوک است، افزود: 65 هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت ارقام پرمحصول از جمله شیرودی و فجر رفته است.
قربان نژاد گفت: از آنجایی که زمین‌های شالیزاری قابلیت انجام کشت مجدد را دارد، افزایش قابل توجه تولید برنج مصداق رونق سال تولید است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد: ایجاد 988 هزار فرصت شغلی برای امسال افزایش مخالفت با سیاست‌های ترامپ درخواست نمایندگان آمریکا برای بازگشت به برجام «مهاجر 6» به ناوگان پهپادی ارتش پیوست دلار در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومان سکه به زیر 4 میلیون تومان رسید وزیر خارجه روسیه: تاکنون چندین میلیون دلار از طریق اینستکس مبادله انجام شده است وزیر امور خارجه در گفتگو با "بی‌بی‌سی": ما بالاخره نفت مان را خواهیم فروخت اما شرافتمان را هرگز نمی فروشیم آغاز برداشت برنج از شالیزارهای مازندران با حکم رهبر انقلاب اسلامی انجام شد؛ انتصاب نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس آمادگی انصارالله برای برقراری صلح در یمن انتقاد تند گروههای اسلامی مردم نهاد مالزی از حکومت سعودی تحلیل سیاسی هفته در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ آیین نامه اجرایی قانون تاسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی تصویب شد رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور: 10 هزار کلاس تا ماه مهر تحویل آموزش و پرورش می‌شود آغاز اجرای طرح «تابستانه کتاب » با 25 درصد تخفیف واکنش ترکیه به کشته شدن معاون سرکنسول آنکارا در اربیل یادداشت رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تحولات اخیر بازار ارز رئیس جمهور دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد