تبانی علیه فوتسال مشهد

علی ترابی - روز گذشته انتشار فیلمی از بازی روز جمعه تیم های اقلید شیراز و شازند اراک در آخرین بازی مرحله گروهی لیگ برتر فوتسال نوجوانان کشور همه را در بهت و حیرت فرو برد و ماجرا تا جایی پیش رفت که فدراسیون فوتبال هم به آن ورود کرد و از پیگیری داستان این بازی در واحد حقوقی خبر داد. به گزارش خراسان رضوی، در فیلم منتشر شده از این بازی آن چه همگان را متحیر ساخت، یک تبانی کاملا آشکار بود، به گونه ای که بازیکنان تیم اراکی مانند تماشاچیان بازی تنها نظاره گر پاسکاری نمایشی تیم حریف بودند و قدم از قدم بر نمی داشتند. این تبانی آشکار از آن جا برای ما مشهدی ها مهم شد که با نتیجه توافقی این دو تیم و برگزاری بازی نمایشی در شیراز، اگر تیم اقلید با یک گل تیم شازند را شکست می‌داد، هم اقلید به عنوان تیم دوم گروه بالا می‎رفت و هم شازند با تفاضل گل بهتر نسبت به تیم هتل الماس مشهد در لیگ ماندنی می‎شد. این در حالی است که اگر  تیم شازند اراک ۳ گل دریافت می کرد، تیم مشهدی به دلیل تفاضل گل بهتر صعود می کرد. نکته عجیب دیگر در این فیلم، تصویری از داور بازی است که لبخندزنان تماشاگر این تبانی آشکار است و هیچ واکنشی به آن نشان نمی دهد. اتفاقات عجیب این بازی این سوال را به ذهن می آورد که  مسئولان سازمان لیگ و ناظران بازی هنگام این اتفاق کجا بودند و چرا با این تبانی مقابله نکردند؟
منتظر اقدام فدراسیون هستیم
سرمربی تیم فوتسال هتل الماس مشهد درباره این اتفاق تلخ و ناگوار که در رده سنی نوجوانان رخ داده است، به خبرنگار ما می‌گوید: خیلی متاسفم که درباره موضوعی صحبت می کنم که برای گروه سنی نوجوانان اتفاق افتاده است، گروهی که نیاز به آموزش اخلاق دارند، اما در مسابقات به جای اخلاق مداری، مربیان به آن ها درس بد اخلاقی می دهند. «جواد قدیری» درباره این اتفاق می افزاید : بازی اقلید شیراز و شازند اراک در حالی برگزار شد که اگر نماینده شیراز ۳ گل به نماینده اراک می زد، تیم ما با تفاضل گل بهتر در لیگ برتر می ماند، اما متاسفانه شاهد رفتارهای ناپسندی از دو تیم بودیم و خواسته ما این است که کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال به این موضوع واکنش نشان دهد.
شروع  تبانی بعد از گل برتری


وی تصریح می کند: تیم شیراز بعد از گل اول دیگر حمله نمی کرد و دو تیم در داخل زمین خود پاسکاری می کردند. فیلم این بازی را نیز به فدراسیون فوتبال ارسال کردیم تا موضوع پیگیری شود. قدیری می‌افزاید: با این نتیجه تیم ما به لیگ یک سقوط کرد که با توجه به اتفاقات بازی حریفان، باید به طور جدی به موضوع رسیدگی شود، اما مهم تر از این سقوط بحث آموزش تبانی به نوجوانان است که قرار است نسل آینده فوتبال و فوتسال کشور باشند. وی اضافه می کند:با این کار فلسفه فوتسال زیر سوال رفته است، وقتی چنین رفتارهایی در این رده سنی شکل می گیرد، چه توقعی در سنین بالاتر داریم، امیدواریم مسئولان پیگیر این موضوع باشند.
حتما پیگیری می کنیم
مسئول کمیته فوتسال هیئت فوتبال خراسان رضوی نیز درباره این رفتار ناشایست که در شیراز رخ داد می گوید:فیلم بازی را مشاهده و برای فدراسیون فوتبال ارسال کردیم، منتظر گزارش ناظر این  مسابقه هستیم تا موضوع تبانی در این مسابقه اثبات شود. «حمید طیبی» می افزاید : با توجه به این که در این بازی یک تیم مشهدی متضرر شده، حتما موضوع را در تهران پیگیری می کنیم.
تعلیق بازی های فینال لیگ تا تعیین تکلیف تبانی
دبیر سازمان لیگ فوتسال نیز درباره این اتفاق ناگوار می گوید: برگزاری بازی های فینال لیگ نوجوانان را تا زمان دریافت آرای مربوط به این پرونده تعلیق کردیم. «آرش جابری» می افزاید :دیدار دو تیم اقلید شیراز و شازند اراک در گروه دوم از دور برگشت مسابقات لیگ برتر نوجوانان برگزار شد و بلافاصله پس از پایان این مسابقه نماینده بازی با من تماس گرفت و نکاتی را درباره اتفاقات این دیدار بیان کرد. وی ادامه می دهد : باتوجه به این که هرکدام از دو تیم این امکان را داشتند که در مدت ۲۴ ساعت پس از بازی اعتراض خود را ارائه کنند، منتظر ماندیم تا مهلت قانونی آن ها اعمال شود. پس از این که هیچ اعتراضی به دست ما نرسید، کلیه مدارک شامل گزارش‌های دقیق نماینده سازمان لیگ فوتسال، داوران و فیلم های موجود را با تنظیم نامه‌ای برای تقاضای رسیدگی به اتفاقات این بازی از سوی ارکان قضایی فدراسیون به دبیرکل فدراسیون ارسال کردیم. دبیر سازمان لیگ فوتسال می گوید: باتوجه به این که سلامت بازی ها از اهمیت بسیار زیادی برای سازمان لیگ فوتسال برخوردار است و تمامی اقدامات لازم را برای صیانت از آن به کار می گیریم، برگزاری بازی های فینال لیگ نوجوانان را تا زمان دریافت آرای مربوط به این پرونده تعلیق کردیم.جابری تاکید می کند :بررسی‌های لازم در واحد حقوقی و از سوی ارکان قضایی فدراسیون انجام خواهد شد و سازمان لیگ فوتسال هم تمام تلاش و همکاری خود را در زمینه تکمیل مدارک لازم در این پرونده انجام خواهد داد.