روز بیرجند شب شد

 توفان از شنبه شب گذشته در نقاط مختلف خراسان جنوبی به پا خاست و هر چه به روز یک شنبه نزدیک تر شد، شدت گرفت تا جایی که خاک، خانه و کاشانه مردم را در برگرفت و تنفس سخت شد. شدت وزش باد در شهرستان ها به حدی بود که در نقاط روستایی به محصولات سردرختی خسارت زد  و در شهرها نیز به اختلال در عبور و مرور و حتی شکستن برخی درختان منجر شد.
 توفان روز گذشته ضمن گرمای هوا، شرایط گرد و غباری چون خوزستان و سیستان را پیش روی مردم قرار داد. به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته تمیزترین شهر ایران یعنی بیرجند هم از این پدیده مصون نماند و گرد و خاک ناشی از توفان، سبب کاهش دید افقی، قطع برق و سقوط برخی درختان شد. شرایط توفانی روز گذشته به حدی رسید که مدیر کل حفاظت محیط زیست، به مردم توصیه کرد از رفت و آمدهای غیر ضروری اجتناب کنند، البته وی گفت که اگر روند توفان و گرد و خاک ادامه داشته باشد خطرناک می شود. «اکبری» هوای فعلی نقاط توفانی استان را برای همه گروه های سنی ناسالم دانست چرا که بر اساس شاخص های استاندارد، گرد و غباربه 10 برابر حد مجاز هم رسید. وی خواستار تامین منابع ملی برای حفظ محیط زیست استان شد و تخریب پوشش گیاهی، سنگ فرش خاک و تغییر کاربری های مزروعی و کاهش رطوبت خاک را از عوامل افزایش پدیده گرد و خاک اعلام کرد.
آماده باش نیروهای امدادی
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی  نیز با بیان این که بر اساس گزارش‌های رسیده از شهرستان های استان، توفان خسارت قابل توجهی به جا نگذاشته اما به چند اصله درخت و تیر چراغ برق خسارت وارد کرده است، افزود: سرعت وزش باد در بیرجند از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت گذشته بود و سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا شد. سید« ابوالحسن میرجلیلی»، ادامه داد: تندباد در حد آماده باش کامل تیم های امدادی نبود اما نیروهای امدادی و خدماتی تا امروز ظهر در آماده باش هستند.مشروح این خبر را در روزنامه خراسان جنوبی  یا سایت khorasannews.com مطالعه  کنید .