تحریم‌های چندوجهی

حسن بهشتی‌پور ‪-‬ تحریم‌های تحمیل شده به ایران دارای چندین محور هستند. تحریم‌هایی که مبتنی بر اتهاماتی است که امریکا به طرف ایرانی در خصوص حقوق بشر می‌زند، یک قسمت از تحریم‌ها را شکل می‌‌دهد. تحریم‌‌هایی که ناشی از تفاوت دیدگاه‌‌های ایران و آمریکا در حوزه خاورمیانه است و ایران آن را در بحث حقوق و دفاع از آرمان فلسطین و مستضعفین می‌‌داند اما آمریکایی‌ها این رویکرد ایران را دفاع از تروریسم تلقی می‌کنند که این دو رویکرد کاملاٌ صدوهشتاد درجه در مخالف یکدیگر قرار دارند. نهایتاً می‌شود گفت سیاست خاورمیانه‌ای ایران در خصوص اسرائیل و به رسمیت نشناختن آن و مباحثی که مربوط به حضور اشغال‌گرانه اسرائیل است، که سیاستی کاملاً روشن است و این با سیاست‌‌های شناخته شده آمریکا از اسرائیل که قطعی و صددرصدی هست، در تضاد است. همه اینها ریشه‌‌ها و بنیان‌های شکل‌دهنده تحریم‌هایی است که طرف امریکایی علیه ایران دسته‌بندی و دنبال کرده است. نهایتاً شکل چهارم تحریم‌ها مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی می‌شود. طرف آمریکایی بر این باور است که این سلاح‌ها نباید در اختیار کشورهایی همچون ایران یا اینکه با مشخصات انقلاب ایران دنبال می‌شود، باشد و به همین دلیل اقدام به تحریم می‌کنند. همچنین بعد از شفاف شدن و علنی شدن پرونده هسته‌ای ایران، دسته‌ای دیگر از تحریم‌ها هم وارد شدند که با محوریت پرونده هسته‌ای ایران عملیاتی شدند که آنها هم به چهار دسته تقسیم می‌شوند. لذا در مساله برجام هم توسط مقامات ایرانی و وزارت‌ خارجه و سایر نهادهای حاکمیتی مشخص شده بود که مذاکرات ایران با امریکا صرفاً در رابطه با حوزه هسته‌ای برجام بوده که شکل گرفت و شامل سایر حوزه‌ها و مسائلی همچون سوریه، فلسطین یا عراق نمی‌شد که اتفاقا کاملاٌ روی آن تاکید شده بود. لذا تعمیم برجام توسط مخالفان آن که می‌تواند به‌عنوان حل‌المسائل، همه مشکلات ایران را در ارتباط با سیاست خارجی و روابط با سایر کشورهای خارجی ترمیم کند، کاملاٌ یک آدرس نادرست است و قطعا نمی‌تواند محلی برای قضاوت و داوری درست، منطقی و عادلانه قرار بگیرد.
درباره مخالفت‌های داخلی هم باید گفت، این دیگر از اتفاق‌هایی است که انسان چاره‌ای به غیر از تاسف خوردن ندارد. جالب است که چطور راضی می‌شوند چشم به منافع ملی ببندند و فقط و فقط، تاکید می‌کنم فقط به فکر این باشند که هدف‌های سیاسی‌شان را محقق کنند. واقعا آنها نمی‌دانند حتی در صورت اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری برنده هم شوند، اگر تحریم‌ها برگردد، نمی‌توانند به هیچکدام از اهداف‌شان برسند و برنامه‌های‌شان مغفول خواهد ماند. ای کاش ریش‌سفیدانی که با آنها تقریبا هم‌سلیقه هستند، با در نظر گرفتن اهمیت موضوع به‌حق ورود کنند و دلواپسان را با هزینه‌‌های بالای تندروی آشنا کنند تا شاید به خود آیند و به این شکل مصالح نظام و منافع مردم را با تهدیدهایی بسیار جدی روبه‌رو نکند. شاید آنها دنبال این هستند یا مثلا با طرح شکستِ کاملِ برجام، چهره و وجهه روحانی را زیر سئوال ببرند تا بلکه دولت مورد تاییدشان در سال 1400 روی کار بیاید. ای کاش آنها به این مساله واقف باشند که مردم ایران مردمانی هوشیار و آگاهند و به خوبی سره را از ناسره تشخیص می‌‌دهند و محال است، تاکید می‌‌کنم، محال است که به گروهی که آشکارا منافع ملی را نادیده می‌گیرند، رای بدهند. پس بهتر است از خواب غفلت بیدار شوند و دست از سر برجام که به سختی و با هزینه ‌زیاد به دست آمده است، بردارند.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش همدلی از آسیب شناسی ادبیات در رسانه ملی تلویزیون در تسخیرلمپن‌ها عبدالرسول فروتن در گفت‌وگو با همدلی: برخی شاعران مشروطه حکومتی شدند «همدلی» از خروج سرمایه‌ها به دلیل وضعیت ناامن اقتصادی و ناامیدی از چشم‌انداز اقتصاد گزارش می‌دهد دیگر کسی از تیترهای مغرضانه «وطن امروز» عصبانی نمی‌شود جای خالی ‌فحش‌نامه نگاهی به ابزار بیداری تاریخی ایرانیان ادبیات فارسی در عصر مشروطه مساله ما همچنان مشروطیت است از مشروطیت تا دوم خرداد گفت‌وگوی «همدلی» با دکتر صادق زیباکلام به مناسبت یکصد و سیزدهمین سالگرد امضای فرمان مشروطیت ولی‌الله شجاع‌پوریان مطبوعات عامل بیداری ایرانیان در جنبش مشروطه با رای دیوان عدالت اداری پلیس راهور ملزم شد صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان ولی‌الله شجاع‌پوریان مطبوعات عامل بیداری ایرانیان در جنبش مشروطه مساله ما همچنان مشروطیت است با رای دیوان عدالت اداری پلیس راهور ملزم شد صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان تحریم‌های چندوجهی