خودکشی ناکام ماندگان از کنکور

هر ساله بعد از انتشار رتبه‌های کنکور با موجی از خودکشی‌های جوانان که اغلب به دلیل سرزنش‌های خانواده‌ها اتفاق می‌افتد رو به رو می‌شویم. به همین دلیل هم باید بگویم که مقوله کنکور نمی‌تواند به عنوان یک سنجش استاندارد معیار درست و دقیقی برای شناسایی استعداد برتر جوانان باشد. من معتقدم کنکور آزمون دقیق و درستی برای تشخیص برتر بودن شرکت کنندگان نیست لذا نباید برای اینکه رتبه کمتری آورده‌ایم مایوس یا دچار خودباختگی شویم؛ کنکور فقط شامل روش‌های خاص تست زنی است به همین دلیل هم امسال افرادی که رتبه برتر را کسب کردند اغلب از مدارس غیر انتفاعی و سمپاد بودند! همین نشان می‌دهد که این آزمون یک آزمون استاندارد نیست که ما خودمان را بر اساس آن بسنجیم و قضاوت کنیم.
مدارس غیر دولتی که موفقیت‌های شایان توجهی در این خصوص کسب کرده‌اند صرفا تست زنی را آموزش داده بودند و این موضوع هیچ تکیه‌ای بر علم افراد ندارد. آنچه که باید کنکور بسنجد، دانش و توانایی‌های علمی است اما در حال حاضر کمترین چیزی که در کنکور به آن‌ها اهمیت داده می‌شود، همین موارد است.
به همین دلیل هم بار‌ها دانش آموزان مستعد و کوشایی داشتیم که از بار علمی بسیار خوبی هم بهره مند بودند اما نتوانستند در این رقابت ویرانگر پیروز شوند.