چگونگی توقف خط تولید پراید

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرده‌اند که از سال 99 شماره‌گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود. ما اگر بخواهیم پراید را با خودروی کشورهایی مانند هند مقایسه کنیم می‌بینیم که از نظر ایمنی و کیفیت از خودروهای هندی بهتر است. البته در عین حال نمی‌توانیم بگوییم ضعیف‌تر از پراید در هیچ کشوری خودرو نداریم.
اما ما هم بالاخره بعد از سالها تولید پراید باید به فکر پیشرفت باشیم و شرایط را بهبود ببخشیم و نمی‌توانیم تولید خودرویی را تا ابد داشته باشیم.
از سوی دیگر، شرایط کشور هم مهم است که در چه شرایطی هستیم و باید جایگزین آن را پیدا کنیم. یعنی خودرویی که به راحتی تولید شود برای جایگزینی زمان لازم است و نمی‌شود ناگهان بگوییم که خودرویی که تا امروز تولید می‌شده فردا دیگر تولید نمی‌شود. این مسئله از نظر عملیاتی ممکن نیست.
پیشنهاد ما برای جایگزینی خودرویی دیگر به جای پراید آن است که بیاییم محدودیت ایجاد کنیم. اگر قرار است پلیس شماره‌گذاری پراید را متوقف کند این مسئله را ظرف 3 سال انجام دهد. مثلا در سال اول 80 هزار خودرو شماره‌گذاری کند، سال دوم 40 هزار و سال سوم 20 هزار و از سال چهارم شماره‌گذاری را کاملا متوقف سازد.


یعنی پلکانی شماره‌گذاری محدود شود تا خودروسازان خودروی جدید را با پلتفرم و ایمنی بالا جایگزین آن سازند. درحال حاضر خودروهای جایگزین از نظر قیمتی و خدمات پس از فروش توان تولید جایگزینی برای پراید را ندارند. توقف ناگهانی تولید در این شرایط که خریدار توان خرید خودرو را به دلیل قیمت بالا ندارد. باعث ایجاد شوک قیمتی در بازار می‌شود و دیگر پایین نمی‌آید.
باید به مرور خط تولید پراید را متوقف کنیم. بنابراین در این شرایط توقف تولید یکباره خط پراید تا پایان امسال ممکن نیست. بهتر است هر 6 ماه یکبار 10 تا20 درصد میزان شماره‌گذاری پراید را کاهش دهیم تا تولیدکننده فرصت جایگزینی را داشته باشد.