پایان حاشیه‌نشینی؟!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: روحانی به ظاهر کم‌حاشیه اهل زرند که نامش با عنوان اصلاح‌طلبی گره خورده است، این روزها دیگر به مانند زمانی که معاون حقوقی و بعد هم معاون پارلمانی رئیس‌جمهور حسن روحانی شد، در رسانه‌ها پیدایش نیست و گویی ریاضت در سیاست را پیشه کرده. اما برخی هم در گوشه و کنار می‌گویند که این عزلت‌نشینی حکایت همان آرامش قبل از طوفان است.
حجه الاسلام والمسلمین مجید انصاری همان به ظاهر بی حاشیه اصلاح‌طلب کرمانی‌الاصل است. کسی که این روزها اگرچه از او خبری نیست اما به عنوان یکی از نام‌های اصلی اصلاح‌طلبان برای حضور در لیست انتخابات مجلس یازدهم مطرح می‌شود تا در ناکامی‌برخی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب مجلس دهم یکی از گزینه‌های جانشین و مشهور لیست تهران در اسفند 98 باشد .

> او کیست؟


مجید انصاری را اما هنوز خیلی‌ها یک پای ثابت مجمع روحانیون مبارز برمی‌شمرند. کسی که دبیر اجرایی این مجمع را برعهده دارد. انصاری اما از دوستان صمیمی‌بیت امام هم به شمار می‌آید. ناگفته نماند برادران او محمدعلی و
حمید هم از جمله اعضای شاخص
دفتر امام خمینی (ره) بودند.
شاید دوستی مجید انصاری با سید حسن خمینی بود که باعث شد او هم مانند وی برای انتخابات مجلس خبرگان با این استدلال که در آزمون اجتهاد شرکت نکرده است، ردصلاحیت شود. اما سابقه انصاری تنها به تلاش برای حضور در خبرگان و عدم تایید صلاحیت یا حضور در کابینه یازدهم ختم نمی‌شود.
او اتفاقا از جمله مسئولانی است که روزی روزگاری سابقه عضویت همزمان در سه نهاد مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد.
انصاری با پیروزی انقلاب اسلامی‌فعالیت‌های سیاسی اش را از شهر خودش زرند شروع کرد .
همان سال 59 ، کاندیدای مردم این خطه شد تا راهی نخستین پارلمان جمهوری اسلامی‌شود .
انصاری اما به فکر جایگاه‌های بالاتر بود برای همین هم به هردری می‌زد تا نفوذش درجریان‌های سیاسی و مقامات را تقویت کند بلکه بتواند، خیلی سریع گام‌های بعدی را بردارد .
ازهمین رو بود که در دهه شصت وظیفه ای را بردوش گرفت که می‌توانست بعدها درآینده برای او حاشیه‌هایی به همراه داشته باشد. او پذیرفت تا به عنوان اولین رئیس سازمان زندان‌ها لقب بگیرد. همان سمت البته سکوی پرتابی شد برای او . آوازه اش به گوش خیلی‌ها رسید. موضوعی که وی را ترغیب کرد تا از مجلس دوم تا ششم به جای زرند، از تهران کاندیدای مجلس شود که البته در آن موفق هم بود و سال‌ها- به جز دوره چهارم مجلس- به عنوان نماینده تهران در مجلس باشد. نمایندگی انصاری تا سال 83 تداوم داشت تا اینکه به او پیشنهاد بهتری شد . پیشنهاد حضور در هیئت دولت اصلاحات به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور . پیشنهادی که او نیز قبول کرد . هرچند عمر چندان طولانی نداشت و از ۲۱ مهر ۱۳۸۳ تا۷ شهریور ۱۳۸۴ بیشتر دوام نیاورد. اما حالا دیگر همه انصاری را با عنوان معاون پارلمانی دولت نیز می‌شناختند. ناگفته نماند انصاری در مجلس پنجم پس از عبدالله نوری که به وزارت کشور دولت اصلاحات رفت. انصاری نماینده استان تهران در دوره سوم مجلس خبرگان نیز بود. اما این آخرین حضورش در این مجلس محسوب می‌شد، چرا که بعد از آن دیگر صلاحیتش برای خبرگان تایید نمی‌شد. چه در خبرگان دوره چهارم که شورای نگهبان به بهانه عدم شرکت وی در آزمون کتبی او را ردصلاحیت کرد چه در انتخابات مجلس پنجم که نام او در کنار اسامی‌مثل آیت الله بجنوردی و سید حسن خمینی برای نامزدی مجلس خط خورد و گفته شد که شورای نگهبان نتوانسته است به احراز صلاحیت او دست یابد!

> اختلاف با دولت؟
علی رغم همه رد صلاحیت‌هایش اما توانسته از سال 80 تا به امروز خود را به عنوان عضو ثابت مجمع تشخیص نگه دارد. مجید انصاری از زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد به عنوان معدود چهره‌های شناسنامه دار و اصیل اصلاح‌طلب نام گرفت که در کابینه حضور داشت . حضور انصاری به عنوان معاون حقوقی، کورسوی امیدی برای اصلاح‌طلبانی بود که به دلیل حمایت تمام قدشان از حسن روحانی توقع داشتند تا چهره‌های اصلاح‌طلب زیادی در کابینه باشند – اتفاقی که رخ نداد و انصاری را تبدیل به یک نماد اصلاح‌طلب در دولت کرده بود - دوسالی از این جریان گذشت که تغییراتی در جایگاه همان نیمچه اصلاح‌طلبان موجود در کابینه دولت روحانی رخ داد، تغییراتی که خیلی‌ها آن را به نوعی فشل کردن چهره‌های باقی مانده اصلاح طلب در دولت تلقی می‌کردند. تغییر جایگاه شهیندخت مولاوردی از معاونت ریاست جمهوری درامور زنان به سمتی تازه تاسیس و تشریفاتی با عنوان دستیاری در امور شهروندی، حضور معصومه ابتکار- از ریاست سازمان محیط زیست که در آن سابقه ویژه دارد- به معاونت زنان-که تاکنون در آن حضور نیافته بود - و جابه جایی مجید انصاری از معاونت حقوقی به معاونت پارلمانی . سه تغییری که بسیاری آن را بیانگر اختلافات درون دولت با این سه چهره اصلاح‌طلب ارزیابی می‌کردند . جالب اینکه اگرچه مجید انصاری هرگونه اختلاف با دولت را رد می‌کرد اما نام او حتی در سطح دستیاری ویژه در دولت بعدی روحانی(دولت دوازدهم) هم جایی نداشت و به کلی در کابینه بعدی حذف شد. موضوعی که شاید تاییدی برهمان اختلافاتی باشد که انصاری اصرارداشت آن را تکذیب کند.
مجید انصاری از همان موقع از رسانه‌ها و عرصه سیاست دور شد تا اکنون دوباره نامش در زمزمه‌های سیاسی برای حضور در انتخابات مجلس شنیده می‌شود. اگر او عزم چنین کاری کند رای خواهد آورد یا اگر نامزد شود ممکن است صلاحیتش تایید شود؟ آن هم با توجه به اینکه سابقه معاونت دولت را برعهده داشته است؟

> او بی حاشیه نیست
در پاسخ باید گفت برخلاف تصورات، نگاهی به سوابق او احتمال رد صلاحیت وی حتی به عنوان کاندیدای مجلس دور از ذهن نمی‌باشد. فراموش نکنیم معاونت دولت دلیلی بر مصونیتش نیست چرا برای حضور در کابینه یازدهم پای حسن روحانی در میان بود و برای حضور در مجلس پای شورای نگهبان. رد صلاحیت‌های متوالی وی برای حضور در مجلس خبرگان نیز بیانگر این است که سیستم‌های نظارتی ابایی از عدم تایید او علی رغم همه سوابق سیاسی و اجرایی او ندارد. اما مگر انصاری چهره ای توجیه پذیر و بی حاشیه نیست؟ پس چرا باید تا این حد در مورد صلاحیت وی برای انتخابات مجلس مشکوک بود ؟ باید گفت اتفاقا انصاری در سال 88 چهره پر حاشیه ای بود تا جایی که وی را به عنوان تحریک کننده فتنه می‌خوانند.

> تداوم مواضع
او بعد از آن نیز مواضع خود دراین زمینه را گاه به همان شکل و گاه با لحنی آرام تر تداوم بخشید.
در هر صورت حجه الاسلام‌والمسلمین مجید انصاری از دید بسیاری چهره ای قابل توجیه و معقول نیز هست که با سال‌ها حضور در پارلمان معاونت ریاست جمهوری ، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص نشان داده است که امروز می‌تواند داعیه حضور در مجلس یازدهم را داشته باشد و اگر بتواند از سد نهادهای نظارتی عبور کند مطمئنا او به یکی از کلیدی ترین چهره‌های اصلاح‌طلب در اسفند 98 بدل شود .