«عصر جدید» برنده‌هایش را شناخت کشمکشی به نام مسابقه استعدادیابی!

فاطمه امین‌الرعایا
بالا رفتن تعداد آرای مردمی هیجان را دوچندان کرده بود، گرچه از ابتدا «عصر جدید» با استقبال خوبی مواجه نشد اما در برنامه‌های پایانی، خصوصا فینال توانست مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون بنشاند.
بعد از خداحافظی احسان علیخانی از سری برنامه‌های «ماه عسل»، با انتشار اولین اخبار درباره برگزاری یک مسابقه استعدادیابی بزرگ با تهیه‌کنندگی علیخانی، با داوری رویا نونهالی، آریا عظیمی‌نژاد، سیدبشیر حسینی و امین حیایی توجه‌ها به سمت این مسابقه جلب شد. اما پس از پخش اولین قسمت این تلنت‌شو، این برنامه با سیل انتقادات فراوان روبه‌رو شد. بسیاری این برنامه را یک کپی دست‌چندم از مسابقات استعدادیابی مطرح دنیا مثل سری مسابقات «گات تلنت» می‌دانستند. حتی برخی بعضی اجراها را چندان با استعداد و در حد یک مسابقه نمی‌دانستند. یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در‌مورد این برنامه مطرح شده بود، حول لزوم اجرای یک کپی ناشیانه و عین به عین از برنامه‌های مطرح و حرفه‌ای استعدادیابی دنیا بود. البته از دیگر موارد مطرح شده، اصرار بر برگزاری یک مسابقه استعدادیابی در رسانه‌ای بود که حتی اجازه پخش تصویر یک ساز را هم ندارد، چه برسد به بسیاری از هنرهای دیگر و محدودیت‌های فراوانی که بانوان برای شرکت در این مسابقه داشتند.
اما یکی از خاصیت‌های تلنت‌شوها در کشورهای دیگر، توجه تهیه‌کنندگان حوزه‌های مختلف به استعدادهای کشف‌ شده در اینگونه برنامه‌ها است. اما آیا در ایران هم از ابتدا به شرکت‌کنندگان چنین نگاه‌هایی می‌شد؟ حسین فردرو از تهیه‌کنندگان و کارگردانان باسابقه تلویزیون و طراح مسابقه‌های تلویزیونی متعدد، نظر جالبی در این مورد داشته است. او در گفت‌وگویی در‌این‌باره گفته بود: «مسابقات استعدادیابی در سراسر دنیا به منظور تولید ستاره و معرفی استعدادهای درخشان هنری تولید می‌شوند. کل شبکه‌های دنیا از این طریق هرساله هنرمندان جدید معرفی می‌کنند و قبل از اینکه شخصیت‌ها تکراری شوند دوباره چهره‌های جدید به مردمان‌شان معرفی می‌کنند تا هرگز اسیر دست هیچ سلبریتی‌ای نشوند. اما در صدا و سیمای کشور ما اگر کسی به هر لحاظ معرفی شد و مردم او را دوست داشتند، در این صورت عوامل بسیار بسیج می‌شوند که از او به ظاهر استفاده کنند، اما در‌واقع او را بی‌اعتبار کنند یا احیاناً او را خرج کنند. البته تا رسیدن به این هدف صدا و سیمای ما ممکن است مدتی هم اسیر و گرفتار توجیه چگونگی رابطه یا عدم رابطه با فرد محبوب و مورد علاقه مردم هم بشود تا اینکه بالاخره مردم روزی خسته شوند یا فراموش کنند تا بتوان از دست این فرزند یا مهمان رسانه راحت شد و نفس راحتی کشید. بنابراین با اینگونه رفتار و اخلاق در تلویزیون ما ساخت مسابقات استعدادیابی محقق و مفید نخواهد شد مگر اینکه اهداف دوباره تعریف شود و انگیزه‌ها بسیار روشن شود».


رفته‌رفته با پیش رفتن «عصر جدید» به میزان مخاطبان این برنامه هم افزوده شد. ویدئوهای کوتاه از اجرای شرکت‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و کاربران هم درمورد آنها اظهار نظر می‌کردند.
اما چندی پیش علیخانی در نشستی خبری به برخی انتقادها پیرامون این برنامه پاسخ داد. او درباره اتهام کپی‌برداری گفت: تلنت‌شوها از دهه هفتاد آغاز به کار کرده‌اند و یک نوع ساختار برنامه‌سازی در دنیا است. اما اینکه چقدر تلاش می‌کنیم آن را بومی‌سازی کنیم اهمیت دارد. محتوا چیزی است که در مخاطب تهنشین می‌شود؛ اینکه آن را متناسب با فرهنگ خود کنیم از اهمیت بالایی برخوردار است.
او افزود: خارج از تعقل است که هر یک از ما دوباره چرخ را اختراع کنیم. ماجرای تلنت‌شو قدمت چنددهه‌ای دارد و بیش از ۷۰ کشور این تلنت‌شوها را برگزار می‌کنند. این مقایسه‌ها برای من خیلی عجیب بود و اگر بخواهیم اینجور نگاه کنیم اخبار خبرگزاری‌ها هم کپی است. اینکه چقدر متناسب با فرهنگ خود کار می‌کنیم بحث دیگری است و من اکنون درباره فرم و ساختار حرف می‌زنم. بنابراین این ماجرا که چقدر می‌توان با فرهنگ خودمان منطبق کنیم خیلی برایم مهم بود. ما را نمی‌شود اکنون با برنامه‌های استعدادیابی سال ۲۰۱۹ مقایسه کرد اما به نسبت اولین دوره‌هایی که هر یک از این کشورها برگزار کردند خیلی بهتر بودیم.
پنجشنبه شب این مسابقه استعدادیابی تلویزیونی در حالی به پایان رسید که بیش از 10 میلیون نفر به شرکت‌کنندگان آن رای دادند و این برای مسابقه‌ای در تلویزیون ما، حتی کپی یک مسابقه خارجی، رقمی قابل توجه و اعتنا است. اما شاید بد نباشد به نقاط مثبت این مسابقه هم اشاره‌ای داشته باشیم.
پس از چند برنامه برخی اجراها در این مسابقه مخاطب را به تعجب وا‌می‌داشت چون خط قرمز‌های صدا و سیما کمی به عقب رانده شده بود! شاید هیچ وقت هیچ یک از ما تصور حضور یک گروه رزمی‌کار متشکل از بانوان آن هم با حرکات نمایشی در صدا و سیما را حتی به خواب هم نمی‌دیدیم، گروهی که حتی تا فینال هم توانست پیش بیاید، یا تصور اینکه پارکور یا حرکات بدلکاری و نمایشی در یک مسابقه تلویزیونی ایرانی آن هم با این کیفیت اجرا شود چندان برای‌مان امکان‌پذیر نبود، رشته‌هایی که معمولا نگاه جدی به آنها نمی‌شود.
از سوی دیگر بیان این موضوع که آنچه از درس خواندن به صورت آکادمیک در ذهن بسیاری از افراد شکل‌ گرفته است، به چالش کشیده شد و نمونه‌اش حمایتی بود که از محمد زارع، جوان بااستعداد شیرازی‌ شکل گرفت و به جای آنکه او بابت رها کردن تحصیل مورد شماتت قرار بگیرد، از استعداد و پشتکارش حمایت شد.
در حوزه موسیقی هم با وجود تمام محدودیت‌های موجود، کیفیت آثار ارائه ‌شده به جرئت از دیگر مسابقات مشابه در تلویزیون بالاتر بود و نمونه آن اجرای تحسین‌برانگیز پارسا خائف در فینال این برنامه با خواندن یکی از سخت‌ترین قطعات همایون شجریان بود.
اما آنچه از آن نباید غافل شد، آینده حداقل راه‌یافتگان به فینال این مسابقات است. آیا تهیه‌کنندگان در حوزه‌های گوناگون این افراد را به عنوان استعدادهایی تازه‌ کشف‌شده مورد حمایت قرار می‌دهند تا با پرورش آنها در آینده شاهد حضور این افراد به عنوان هنرمندانی مطرح باشیم یا پس گذشت چند ماه این استعدادها در روزمرگی زندگی به دست فراموشی سپرده می‌شوند؟
بنابر گفته‌های علیخانی قرار است‌ فصل دوم این مسابقه زمستان امسال برگزار شود اما باید دید ایراداتی مانند مشخص ‌نبودن تعریف مفهوم استعداد در این برنامه و بیرون ‌ماندند استعدادهایی در چارچوب گفتمان تلویزیون همچنان پابرجا خواهند ماند یا مدیران رسانه ملی با نگاهی دلسوزانه کمی فضا را برای کشف استعدادها باز خواهند کرد؟
سایر اخبار این روزنامه
«عصر جدید» برنده‌هایش را شناخت کشمکشی به نام مسابقه استعدادیابی! محمدعلی وکیلی برچیده شدن فساد نیازمند توافق اجتماعی آیا بسته پیشنهادی ماکرون ایران را راضی می‌کند؟ نجات برجام در ایستگاه پاریس «ابتکار» معضلات نظام مدیریتی در اقتصاد را بررسی می‌کند مدیران اشتباهی در ساختارهای معیوب آیا لایحه حمایت از حیوانات به صحن سبز مجلس می‌رسد؟ تسامح قانون در برابر سگ‌کشی هشدار مقامات عراقی به تحرکات اسرائیل به حملات خود ادامه دهید، ایران هم وارد خواهد شد جامعه ایران تاب اقدامات رادیکال را ندارد نامحرم پنداری مردم، سد راه مبارزه با فساد زندگی سیاسی آیت‌الله جوادی آملی مرور شد بغض مفسر معتدل وزیر اطلاعات: اسرائیل‌ امروز توان مقابله با ایران را ندارد آیت‌الله غرویان: اختلاف‌ها، اختلاف طلبگی نیست عارف: بخش‌هایی از اصولگرایان اعتقاد جدی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ندارند چالش اساسی آینده اقتصاد سیاسی عربستان وزیر بهداشت: کمبود داروهای اساسی نداریم