بخت بیمارستان حاشیه مشهد در دست نوبخت

بیش از سه سال از وعده وزارت بهداشت برای ساخت بیمارستان 540 تخت خوابی در حاشیه شهر مشهد می گذرد، اولین گام آن نیز در 26 فروردین ماه سال 95 در جلسه ستاد راهبردی مدیریت شهری با حضور استاندار وقت برداشته شد و زمینی 5 هکتاری در ابتدای جاده سرخس یا همان شهرک شهید رجایی مشهد از طرف آستان قدس رضوی به صورت رایگان اهدا و  قرار شد با پروانه رایگان شهرداری ساخته شود. حتی در آن جلسه برای مشارکت دستگاه های متولی ساخت این بیمارستان نیز برنامه ریزی و قرار شد 50 درصد هزینه ساخت را وزارت بهداشت و نیمی دیگر را وزارت راه و شهرسازی بر عهده بگیرد. این پروژه شروع نشده به مدت دو سال به کما رفت تا این که سال گذشته روزنامه خراسان پرونده خاک گرفته آن را از بایگانی «وعده ها» بیرون آورد و در گزارشی با عنوان «علف هرز به جای بیمارستان»، به چرایی بلاتکلیف ماندن این پروژه پرداخت. اختلاف نظرها و عمل نکردن به وعده ها و مسئولیت ها، این پروژه را زمین گیر کرده و دانشگاه علوم پزشکی که از همان ابتدا بی پولی را بهانه کرده بود، پای تفاهم نامه ساخت بیمارستان را هم امضا نکرد. آذرماه سال گذشته قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت هم که برای افتتاح چند پروژه عمرانی به مشهد سفر کرده بود، در گفت و گو با «خراسان رضوی» آب پاکی را روی این پروژه به کما رفته ریخت و اعلام کرد وزارت بهداشت هیچ پولی برای ساخت بیمارستان حاشیه شهر مشهد ندارد. اما خراسان از پیگیری این موضوع دست نکشید و این بار امیدها به درنظر گرفتن ردیف بودجه مشخص برای این بیمارستان بود که این موضوع را هم از نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس پیگیر شدیم. حالا اما خبر می رسد که این پیگیری ها در حال به سرانجام رسیدن است و آن طور که علی رحیمی مدیر فنی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد به «خراسان رضوی» اعلام می کند «مطالعات اولیه ساخت این بیمارستان انجام و درخواست تامین اعتبار آن به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.»
اولویت دانشگاه علوم پزشکی بعد  از اتمام پروژه های نیمه تمام
رحیمی با بیان این که اولویت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعد از تکمیل پروژه های نیمه تمام قطعا احداث بیمارستان 540 تخت خوابی حاشیه شهر مشهد است، می گوید: هم اکنون اقدامات مربوط به این بیمارستان را انجام می دهیم، همه مطالعات اولیه بیمارستان حاشیه مشهد انجام شده است، همچنین مجوز محیط زیست و پدافند غیر عامل آن دریافت و برای تامین اعتبار به کمیسیون های سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است. وی با بیان این که بهره بردار ساخت این بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی است، می افزاید: کارهای مطالعاتی ساخت این بیمارستان را دانشگاه علوم پزشکی انجام می دهد که در مطالعات آن اقدامات امکان سنجی و فنی صورت می گیرد.
ادعای علوم پزشکی: پروژه هیچ وقت راکد نبوده است!


مدیر فنی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که با اقدامات انجام شده آیا ساخت این بیمارستان از حالت رکود خارج شده است؟ می گوید: بله، برای تامین اعتبار با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه شده و هیچ وقت این پروژه راکد نبوده است، ما درباره ساخت این بیمارستان جلسات متعددی برگزار کردیم. وی تاکید می کند: به محض این که ساخت این بیمارستان در فرایند تامین اعتبار و در ردیف بودجه قرار گیرد ما قطعا بعد از بیمارستان امداد و نجات جنوب آن را انجام می دهیم، ضمن این که این پروژه بودجه ای در ردیف ملی و استانی می خواهد. رحیمی می افزاید: قطعا با معذوریت هایی که وجود دارد ساخت این بیمارستان در اولویت قرار دارد، بیش از یک سال است مطالعات اولیه آن را انجام می دهیم ، ضمن این که این اقدامات تا زمانی که اجرایی نشود، قابل لمس نیست.
وی با بیان این که از اول دولت یازدهم، برنامه ریزی کاملی برای توسعه زیرساخت های درمانی استان  انجام شده است، تصریح می کند: بر همین مبنا توسعه و ساخت بیمارستان ها را اولویت بندی کردیم، تمام تلاش مان این بود عدالت را در حوزه درمان در مشهد رعایت کنیم.